Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

En kattunge dog i natt, han var uppsvullen.
Trots att han till slut både bajsade o kräktes och åt så klarade han sig inte.:cry:

Ska köpa vätskeersättning omedelbums!
Dom har tappat ca 1-2g var från födelsevikten.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Kom på, kan man inte blanda vätskeersättning själv?Recept?
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Undrar också hur mkt jag kan späda ut den?
Ska jag tvinga i dem mer mat även fast dom inte vill?
Dom äter just nu ca 1,5-2ml varannan timme.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Mata dem med spruta, sondmata dem i värsta fall. Se till att få i dom vätska och blanda gärna lite Nutri Cal eller druvsocker (naturell) i mjölken så dom får lite energi. Det är inte ovanligt att kattungar går ner lite i vikt dom första dygnen, precis som bebisar. Det är ingen idé att vätska upp en sådan liten kattunge med dropp eller vätskekudde under huden, dom måste få i sig det direkt, så se till att ge dom någon ml varannan timme och då och då med lite extra (Nutri Cal eller druvsocker) i. Jag har fött upp en hel kull från första dagen med spruta, dom var också svaga och tappade i vikt i början, men det gäller bara att inte ge upp!

Hur mkt kan jag späda ut med?
Hur gör man om man matar med spruta?Ska jag köpa en liten på apoteket?
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Kom på, kan man inte blanda vätskeersättning själv?Recept?

Jodå, det kan du:

1 liter kokt, avsvalnat vatten
6 tsk socker
½ tsk salt

Det är grundreceptet men du kan som sagt pytsa i mer socker. Du kan göra en blandning med 2/3 färdigblandad mjölkersättning och 1/3 vätskeersättning.

Om de inte äter självmant och är slöa får du lov att tvinga i dem lite, så försiktigt du bara kan. Du kan även prova och se om det är lättare att bara få i dem vätskeersättning än att få i dem mjölkersättning.

Jag tycker det är lättast att mata kattungar med en 1-millilitersspruta och de finns på Apoteket. Jag brukar även köpa nappar/ventilgummi att sätta på sprutan så att det ska bli mer "tuttlikt".
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Hur mkt kan jag späda ut med?
Hur gör man om man matar med spruta?Ska jag köpa en liten på apoteket?

Tråkigt att den ena inte klarade sig :(

Ta en del KMR och 2 delar vatten (mått finns i burken), blanda sedan i en knivsudd med Nutri Cal eller druvsocker (inte båda på samma gång). Druvsocker kan du även blanda direkt i ljummet (kokt) vatten, så får dom i sig lite ren vätska också. 1, 2 och 5 ml sprutor kan du få hos veterinären, det finns även på apoteket men jag tycker att veterinärens är bättre. Sug sen bara upp vätskan i sprutan och spruta i munnen på kattungen (inte för snabbt!), det kan hjälpa att sätta en "pip" på sprutan så den blir lite mer "spen-lik" och inte så hård. Börja med att ge dom 1 ml varannan timme, väg dom sedan morgon och kväll, går dom inte upp tillräckligt (10-15 gram/dygn) så öka mängden undan för undan.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

På det andra forumet var det ngn som skrev att om man fick saltbalansen fel var det livsfarligt för en så liten kattunge..
Vågar jag ge vätskeersättning?
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Jodå, det kan du:

1 liter kokt, avsvalnat vatten
6 tsk socker
½ tsk salt

Det är grundreceptet men du kan som sagt pytsa i mer socker. Du kan göra en blandning med 2/3 färdigblandad mjölkersättning och 1/3 vätskeersättning.

Om de inte äter självmant och är slöa får du lov att tvinga i dem lite, så försiktigt du bara kan. Du kan även prova och se om det är lättare att bara få i dem vätskeersättning än att få i dem mjölkersättning.

Jag tycker det är lättast att mata kattungar med en 1-millilitersspruta och de finns på Apoteket. Jag brukar även köpa nappar/ventilgummi att sätta på sprutan så att det ska bli mer "tuttlikt".

Är det risk för dom små med saltet?
Hur mkt socker tycker du jag kan ta?:bow:
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

På det andra forumet var det ngn som skrev att om man fick saltbalansen fel var det livsfarligt för en så liten kattunge..
Vågar jag ge vätskeersättning?

Poängen med vätskeersättning är just att inte rubba saltbalansen.;) Vätskeersättning vågar du absolut ge. Receptet du fick av mig kan du använda, men vågar du inte kan du gå till Apoteket och köpa vätskeersättning istället.

Du kan pytsa i 8-9 tsk socker om du vill.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

På det andra forumet var det ngn som skrev att om man fick saltbalansen fel var det livsfarligt för en så liten kattunge..
Vågar jag ge vätskeersättning?

Vad säger din veterinär? Det bästa är ju faktiskt att lyssna på dem.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

tycker att du ska ta dom levande kattungarna till veterinären för att dom ska vätska upp dem under huden.

Kattungen som var uppsvälld och kräktes låter som den var förstoppad. Var ni ej till veterinären med den? Tråkigt att den ej överlevde men nästa kattunge som blir förstoppad åk in med den för kattens skull
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Veterinärerna gör inte så mycket på såpass små kattungar, det bästa dom kan göra är att ge råd. Vätska under huden är som sagt heller inte särskilt aktuellt för en sådan liten kattunge, den måste få i sig vätskan direkt ner i magen. Det veterinären kan göra som man kanske inte vill eller kan göra själv är att sondmata kattungarna, men då får man ju åka in med dem var tredje timme ungefär.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

En bula kan man visst lägga på så små kattungar, men man måste fortsätta försöka få i kattungarna vätska och socker oralt. Även om vätskan inte tas upp omedelbart tas den upp med tiden.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Ska jag ge vätskeersättning tillsamans med mjölkersättning vid varje måltid?
Ska jag blanda ihop dom eller ge det var för sig?
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Ja, det är klart att man kan, men när kattungarna är såpass små och svaga så är det bättre att ge dom det oralt, en vätskekudde gör ingen direkt skillnad när det är så "akut". En äldre kattunge eller en vuxen katt har mer resurser att ta av och då kan ju en kudde vara ett bättre alternativ om dom inte får i sig vätska på annat sätt, eftersom dom har "tid på sig" att tillgodose sig vätska under huden.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Jag gav dom varannan gång, varannan gång med KMR och varannan gång med vatten + druvsocker, sen blandade jag i Nutri Cal i KMR'en 2 gånger/dygn. Nutri Cal är verkligen jätte bra, det har alla mina kattungar som varit lite svaga kommit igång på bara efter en eller två gånger.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Ska jag ge vätskeersättning tillsamans med mjölkersättning vid varje måltid?
Ska jag blanda ihop dom eller ge det var för sig?

Det gör du som du vill. Jag varvade, men jag känner många som blandar mjölkersättningen med vätskeersättning och ger det hela tiden.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Jag gav dom varannan gång, varannan gång med KMR och varannan gång med vatten + druvsocker, sen blandade jag i Nutri Cal i KMR'en 2 gånger/dygn. Nutri Cal är verkligen jätte bra, det har alla mina kattungar som varit lite svaga kommit igång på bara efter en eller två gånger.

Nutri Cal vart köper man det?:)
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Finns i välsorterade djuraffärer, går även att beställa via nätet, men det hinner du kanske inte vänta på...
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Börjar tro att jag iaf inte fått i dom särskilt mkt.
Fick i dom 0,5ml vardera nu och sen var det verkligen stopp, då protesterar dom med tassar och låter arga..:o
 

Liknande trådar

Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 354
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej ! Jag och en kompis hittade 4 kattungar i fredags vars mamma är död. Vi tog hand om dessa och dom hamnade hemma hos mig eftersom min...
2
Svar
27
· Visningar
4 561
Senast: KrullTroll
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 868
Senast: Lickety
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp