Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Har dom gått upp något? Annars får du försöka tvångsmata dem, eller sondmata dem. Kan du inte sondmata själv så åk in så veterinären får göra det, dom måste ju få i sig något och dom måste ha energi för att orka äta själva. Får dom dia något på mamman eller Ariel?
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

får dom inte dia av mamma katt eller dig? Har du testat om Ariel tar emot dom
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

får dom inte dia av mamma katt eller dig? Har du testat om Ariel tar emot dom

:crazy:vet inte hur du menar?Skulle jag välja att inte ge dom till mamman?
Ariel slickar på dom om man sätter dom där, men dom suger liksom inte så bra, är för svaga försöker ju bättra på det:)
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Har dom gått upp något då? Hur har det gått med att försöka få Ariel att ta till sig dom?

Arbetar på det!:)Ariel är underbar, hon slickar tom på dom, men dom suger inte så bra så dom får inte i sig ngt, hoppas på att dom blir starkare nu snart!
Den ena honan börjar se rund o fin ut och dom bajsar o kissar bra, fick i dom drygt 0,7 ml vardera nu.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Är så orolig nu den mörka har gått från födelsevikt 74g ökade till 81g första dygnet och har sedan tappat i vikt till 72g.

Paddan har gått från födelsevikt 76g ökade också till 81g första dygnet ned till 70g nu...
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Håll hoppet uppe. Jag har haft en kattunge som vägde 60 g när han föddes, tappade 10 g och ändå klarade sig. Utan handmatning.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

:crazy:vet inte hur du menar?Skulle jag välja att inte ge dom till mamman?
Ariel slickar på dom om man sätter dom där, men dom suger liksom inte så bra, är för svaga försöker ju bättra på det:)

tänkte mer på att du svarade en annan att de inte får dia mamman... Man kunde ju tolka de på flera sätt därför frågade jag för säkerhetsskull
Har du pratat med veterinären om denne har något tips på hur du ska göra med kattungarna för att de ska kvickna till... Har du pratat med dina mentorer och se om de har varit med om något liknande och har lite tips?
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Men jag tror att kattungarna och mamma katt skulle behöva antibiotika, men har ringt runt och ingen tycker att det är ngn ide.
Blir ledsen att man inte ens vill försöka...

har antibiotika hemma för människor, går det att använda?
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Nej, humanantibiotika ska du inte ge. Tyvärr är veterinärer gärna svåra på att skriva ut antibiotika till så små. Jag har hört det många gånger förr "det är inte lönt". Nä... jag undrar just hur mycket erfarenhet av det de egentligen har för jag och flera jag känner har räddat livet på så små mha. antibiotika. Är tacksam som har en veterinär som litar på mitt omdöme i frågan.

Förresten, har du kollat dem i munnen så att de inte har gomspalt?
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Men jag tror att kattungarna och mamma katt skulle behöva antibiotika, men har ringt runt och ingen tycker att det är ngn ide.
Blir ledsen att man inte ens vill försöka...

har antibiotika hemma för människor, går det att använda?

Man ska inte ge människomedicin till djur eftersom djuren har svårt att bryta ner vissa ämnen som finns i medicin gjorda för människor.

Testa ringa en annan klinik även om den är längre bort kan de kanske hjäla dig bättre om du nu inte har ringt alla kliniker i din närhet.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Veterinären har ju redan konstaterat att anledning att befara infektion inte finns så det föreligger ingen orsak att ge antibiotika när anledningen till situationen är att kattan inte vill ta till sig sina ungar.


Tråkigt; ja visst, men det är tyvärr sådant som händer ibland.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Veterinären har ju redan konstaterat att anledning att befara infektion inte finns så det föreligger ingen orsak att ge antibiotika när anledningen till situationen är att kattan inte vill ta till sig sina ungar.


Tråkigt; ja visst, men det är tyvärr sådant som händer ibland.

Fast ärligt talat så tas det ofta väldigt lätt på döende, nyfödda kattungar. Många veterinärer försöker inte ens. Att honan inte behöver antibiotika är en sak, men kattungarna kan mycket väl behöva det. Eftersom dessa kattungar är så pass illa ute har jag mycket svårt att se att det skulle skada med antibiotika.

Det kan vara så att det enda problemet är att honan inte tar sig an kattungarna och då bör fettso kunna klara ungarna själv. Det kan även vara så att honan inte tar sig an kattungarna plus att de har någon infektion (luftvägsinfektioner är inte ovanliga hos nyfödda kattungar, har de dessutom fötts under tumult är risken för luftvägsinfektion än större) och då har de inte en chans utan antibiotika.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Oavsett djurslag, så är det inte lätt att nappa upp en liten från födseln och speciellt inte om den lille inte fått den så viktiga råmjölken ens. Oftast så går det bra ett kort tag och sedan blir de svagare och magarna mår inte bra, bakteriefloran är inte rätt, de bajsar/kissar inte som de ska pga bristen på stimulans/felaktig stimulans, de slutar äta/äter minimalt och det slutar således med att de dör.

I de allra flesta fall har inte ev. antibiotika någon som helst effekt och kan också ställa till än mer problem med den känsliga magen, så att ge antibiotika "bara för att" anser jag inte man ska göra.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Oavsett djurslag, så är det inte lätt att nappa upp en liten från födseln och speciellt inte om den lille inte fått den så viktiga råmjölken ens. Oftast så går det bra ett kort tag och sedan blir de svagare och magarna mår inte bra, bakteriefloran är inte rätt, de bajsar/kissar inte som de ska pga bristen på stimulans/felaktig stimulans, de slutar äta/äter minimalt och det slutar således med att de dör.

I de allra flesta fall har inte ev. antibiotika någon som helst effekt och kan också ställa till än mer problem med den känsliga magen, så att ge antibiotika "bara för att" anser jag inte man ska göra.

Min erfarenhet (via uppfödarvänner) är en annan än din. Det går oftast bra att föda upp kattungar för hand (även om de inte får råmjölken) men det är förbannat jobbigt och visst krävs det att man vet vad man gör. Dessutom är det ganska vanligt att de behöver antibiotika. Det är inte alltid uppenbart att de har en infektion, men om de ändå anses vara döende skadar det ju faktiskt inte att prova och tyvärr måste så små kattungar ofta av veterinär räknas som döende för att man ska få ut antibiotika.

Jag är som sagt oerhört glad över att min veterinär har förtroende för mig och litar på min bedömning när det gäller nyfödda kattungar för är det något jag inte vill så är det att släpa klena, nyfödda kattungar till veterinären för bedömning. Är det någonstans de riskerar att dra på sig något så...
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Jag behöver din hjälp Sol-AKUT!!

Fick åka in till veterinären med mamma katt och dom två bebisarna igårkväll.
Ofelia hade riktigt dåliga blodvärden och fick stanna kvar, dom kunde ej igår hitta ngn orsak till det.

kattungarna fick 2 sprutor vardera med vätska under huden.
Sedan blev dom sondmatade men vet vägrade skriva ut penicillin trots
att bebisarna har luftvägsbesvär.
Tyvärr dog den ena bebisen sent igår kväll, har nu bara en lite kvar.
Henne har jag hållt liv i natt med hjälp av vätska under huden och truga i mjölkersättning, dock suger hon ganska bra nu.
Jag vet att denna bebisen bara har en chans om hon får antibotika.
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Gick för att kolla till min sista lilla bebis nu, hon hade somnat in
Sitter här med den lilla i famnen och tårarna rinner, varför blev det såhär

Min första kull som uppfödare...

Tack till alla för erat stöd, det har betytt otroligt mkt!
Klarar inte mer nu, pappan till kattungarna fick vi avliva för en månad sedan
Mamma katt svävar mellan liv och död..

R.I.P

S*Stolen Heart´s Hold Me Tight

S*Stolen Heart´s Free As A Bird

S*Stolen Heart´s All You Need Is Love

Till dom två som inte hann få några namn, jag kommer sakna er mina små bäbisar..
 
Sv: Akut hjÄlp, nyfÖdda kattungar!

Å nej!

Vad fruktansvärt sorgligt!

Hoppas det inte är nåt allvarligt med Mammakatten.
 

Liknande trådar

Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 356
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej ! Jag och en kompis hittade 4 kattungar i fredags vars mamma är död. Vi tog hand om dessa och dom hamnade hemma hos mig eftersom min...
2
Svar
27
· Visningar
4 563
Senast: KrullTroll
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 869
Senast: Lickety
·
B
Övr. Katt Hej! Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Få med sambo i hästköp
  • Sele till shettis

Omröstningar

Tillbaka
Upp