Akut - i morgon ska plattan gjutas till mitt nya stall

Aladdin

Trådstartare
och jag har ännu inte bestämt om jag ska ha borstad betong eller inte!!! Har läst i " Att bygga häststall" att man bör ha det, men jag har i ärlighetens namn aldrig varit inne i ett stall med "borstad betong" (tror jag), tycker att det borde vara svårare att hålla rent samt att det ser lite "ruffigt ut" när jag ser bilderna i boken. Blir det jättehalkigt om man inte sopar?

Fanns lite olika varianter på hur man kunde få betonggolvet men kommer inte riktigt ihåg vad de olika hette.
Hur har ni löst det i era stall?

Sv: Akut - i morgon ska plattan gjutas till mitt nya stall

När vi byggde ett nytt stall i Vilhelmina blev golvet glashalt o kommunen blev tvungna att betala för att slipa spår så att hästarna inte skulle slå ihjäl sig. Själva hade vi brädrivet vilket fungerade bra.
PL

Vi har fin slipat golv i stallet, men bara i gången. Lätt att sopa och hålla rent. Har inte märkt att det blir halt. Men vi har ju inga skodda hästar heller.
Det jag ångrar idag var att jag inte köpte piggment och färgade cementen i stallgången. Skulle ha sett roligare ut. Finns att köpa i färghandeln. Bara att blanda i cementen.

Jag har borstat golv, men kommer inte att sopa utan ha sågspån som krattas istället.Det blir väldigt lätt halt. Tänk dig att man har skodda hästar som kommer ut ur boxen med lite gödsel under hovarna. Oj, vad de kan halka.
Du kan ju vara lite smart med hur det borstas. I vilken riktningen och med olika djup så att säga.

peter_lundin skrev:
När vi byggde ett nytt stall i Vilhelmina blev golvet glashalt o kommunen blev tvungna att betala för att slipa spår så att hästarna inte skulle slå ihjäl sig. Själva hade vi brädrivet vilket fungerade bra.
PL

Så står det på vår ritning också, förstd att det hade med "halkrisk" att göra,men hur utför dom det hela???

Jag tycker absolut att du skall borsta! Det blir alldeles för halt annars, särskilt om golvet skulle bli blött.Vi gjorde räfflor med en vanlig plastgrep i gången och borstade med piasavakvast på andra ställen. Det blir mer svårsopat, men hellre det än att hästarna halkar omkull.
Golvet slits också, så man kan gärna ta i rejält.

Klart som sjutton att du ska borsta!

Man vill ju inte att ens hästar ska halka och bryta benen av sig!

Vi har en "oborstad" bit i stallet i en äldre del, och den är ruggigt hal, det är bara att be till högre makter när hästarna måste kliva förbi där på vintern, när de har is o snö på hovarna när de kommer in.

Vi tog bara en vanlig, ny, bra piassavakvast. Man kan borsta snygga bågmönster i golvet om man vill. Typ som när man la tegelmönster på gamla torg.

Vi har en väldigt bred stallgång, och det blev bra!

Glöm bara inte att ta upp de långa rören, som ligger i gjutningen som stöd, i TID, och gjuta över märkena efter dem, annars blir det fult.

Tack alla - för snabba svar! Hästarnas välbefinnande är ju det viktigaste, så det får nog bli borstad betong!

Betongbilen är här just nu och tömmer ut betongen - ett steg närmare mitt stall! :)

vi gjöt i somras o först fick vi nån betong som var spec. gjord för hästar...
o sen hällde dom ut den i formen o så hade vi en balk som liksom vibrerade o plattade till betongen o sen väntade vi på att den skulle hårt.

samma sak gjorde vi i gamla stallet o vi har aldrig haft problem med halka...
:confused:

Vi har vanlig betong i hela stallet (oborstat) förutom i den nya delen (borstad)
och det är inte lätt att hålla rent där kan jag säga.
Vi har inte haft några problem med halka i den gamla delen.
(bara när hästarna har kommit in med snöstyltor på vintrarna
då kan det bli lite halt, med det är inget stort problem)

:cool:

Nu har du väl redan gjort ditt golv men jag kan ju ge min åsikt i alla lfall. Borstat blir minst halkigt men är svårt att sopa, ffa i början. Känner dock några som har oborstat och sen lagt gummimatta i stallgången, funkar också antar jag.

Hoppas ni inte fick samma lastbilschaffis som oss :p han var dretbet. Är det från Rottneros?

Eftersom du säkerligen redan gjutit klart ditt golv vi det här laget så svarar jag utifall det är någon annan som går i samma tankar. Vi har inte borstat golv i vare sig stallet eller i min fars klinik (hästkiropraktor). Upplever inte att det är det minsta halkigt. Kanske skiljer det sig från betong till betong, vad vet jag?

Ja, det var från Rottneros, vet inte vilka chaffisarna var, det behövdes 2 betongbilar! Några gubbs från Skanska gjorde gjutjobbet och det blev inte borstat eller kvastat utan någon mellanvariant med lite "ruffig" yta förutom i sadelkammaren där det är slätt som ett vardagsrumsgolv :) !

Det blir säkert bra. Vi har haft hit dem 2 ggr, första gången avr det en bra gubben men nu i höst så... Ja, han hade inte gjort det många gånger förut iaf, det kan jag säga ;). Hur stort bygger ni?

Bra att du gjorde lite ruffligt iallafall. Vi har hälften/hälften i vårt stall, dvs halva gången slät och halva lite ruffligt. På den sidan som det är slätt är det glashalt för skodda hästar, vare sig det är snö och is eller inte. Min ena får jag ta det jätteförsiktigt med varje morgon hon ska ut ur boxen för rätt som det är halkar benet iväg. Inget vidare. Är det sen isstyltor i skorna är det fullständigt livsfarligt.

vi har "ruffig" yta i stallet och det är super bra förutom på vintern men då är nog det mesta halt,vi brukar ta av styltorna utanför stallet så det fixar sig alltid.

Vad kul att du bygger stall! :)

Glöm inte att ta bilder så vi ser hur det ser ut sedan!

Kram Favina :bump:

Stallet blir 11x9=99 kvm. 4 boxar, sadelkammare samt ett foderutrymme (kan bli en 5:e box om det skulle behövas).

Är ju lite sent på året att bygga stall nu men min roliga kommun :mad: :mad: :devil: :devil: :eek: sa att jag måste ha bygglov när jag ringde och frågade (fast jag bor utanför detaljplanerat område), så jag ansökte med ritningar o hela baletten, i mitten av juni ringde jag och frågade hur det gick med mitt bygglov, men de skulle inte ta upp mitt ärende förrän 24 augusti!!! :devil: :devil: sa jag då, finns det verkligen inget jag kan göra för att få bygglovet tidigare? NEJ sa mannen på byggnämnden. Strax före den 24 augusti får jag ett brev från kommunen där det står att jag inte behöver bygglov för mitt stall! Så hela sommaren gick då jag planerat att bygga mitt stall.

Men, men, den som väntar på något gott... :)

tänkte bara säga att Täbykliniken utanför Sthlm byggde nytt förra året, bl.a en hovslagarplats med slätt betonggolv och när häst har skitit och det är utsopat och renspolat är det halt som glansis. Min lille fölunge halkade såklart, ramlade och slog sig så att det blödde. Himla klantigt av en hästklinik att inte borsta betongen åtminstone där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka