Akut lymfangit

Sunejon

Trådstartare
Min häst fick lymfangit på söndagen. HELA v. bak var uppsvullet och hon var blockhalt, skulle tippa på en 4,5-5 gradig hälta. ringde distriktsveterinären och hon fick atibiotika samt smärtstillande. Dagen efter hade benet blivit värre trotts detta (det hade spruckit upp och vätska rann ur) Så jag åkte akut in till klinik och fick konstaterat akut lymfangit.

De har behandlat henne med kylbandage på hela benet, därefter rakat pälsen för att hitta eventuella småsår. hon fortsatte på antibiotika och smärtstillande. På onsdagen la de på jodopaxomslag, men detta resulterade i att hon blev skinnflådd på benet, så jodopaxomslag kan hon alltså inte ha. Hältan gick ner mån-tisd men blev sedan värre igen, samt febern steg åter. :cry:

Det jag mest undrar med detta inlägg, är om ni har några andra bra tips mot lymfangit då hästen inte tål jodopaxomslag? Och ni som har häst som haft lika svår lymfangit, har hästen klarat sig helskinnad igenom detta?
Tacksam för svar! /Orolig hästägare
 
Sv: Akut lymfangit

Min häst har haft lika svår lymfangit, benet såg ut som en telefonstolpe och det sprack och rann, men hon tålde jodopaxomslag.

Det var sex år sen, hon kunde knappt röra sig och det kändes grymt att tvinga henne till promenader vilket jag skulle enligt veterinären. Hon fick också gå ute dygnet runt för att ha möjlighet att röra på sig så mycket som möjligt. Det tog nog närmare en månad innan benet var normaltjockt igen och jag minns att det kändes som en evighet.
 
Sv: Akut lymfangit

Vårt sto fick kraftig lymfangit med hög feber.Hon var riktigt dålig,blockhalt och telefonstolpeben.
Det gav med sig iallafall,men det tog nog några månader innan benet inte var svullet alls någon gång.
 
Sv: Akut lymfangit

Har varit med om likadant. En chock då jag aldrig haft lymfangit på 30 år på någon häst.
Moin blev också skinnflådd av spritomslaget.
Tog sedan 8 veckor att läka och var ett helvete. Såren och sprickorna gav inte med sig förräns jag smörjde med aloe vera. Innan hade jag provat enl vet en smet jag blandade till av torskleverolja och sulfta.

Det är 11 månader sedan och svullnaden är inte helt borta. Har varit på klinik och röntgat och UL, som var ok.
 
Sv: Akut lymfangit

Precis som du säger görel har jag hört att man ska gå med hästen iaf 20min 2 gånger/dag, men hon står fortfarande på klinik och har gjort det snart 1 vecka, och det är boxvila hela dygnet, hon får alltså inte röra på sig. Jag känner nästan att jag vill få hem henne, men vet insisterar på att ha henne kvar. Det är verkligen hemskt att se sin bästa vän lida.

Tack för svaren jag fått, det värmer att era hästar har repat sig. Då kanske det finns en chans för min älskling också! :)
 
Sv: Akut lymfangit

Min får lymfangit väldigt lätt då han har vita ben, men inte alls så att han blir halt. Däremot fungerar inte jodopaxomslag utan det jag gör är att duscha hela benet noga med grönsåpa och varmt vatten, sköljer benet med utspädd jodopax och när det är varmt och genomvått häller jag på en halv flaska alsolsprit och snabbt poå med värmande omslag av tex fleece. Låter jag detta sitta ca ett dygn är svullnanden i de felsta fall borta, men som sagt, det är lindrig lymfangit och ingen hälta jag har att göra med.

Vill mest tipsa om att rengöringsproceduren och detta med varmt vatten verkar viktigt för att det ska få maximal effekt, och att det är sprit det ska vara för min kuse, inte jodopax.

Hoppas allt går bra för dig.
 
Sv: Akut lymfangit

Min häst har också en fallenhet att få lymfangit, riktigt tröttsamt :crazy: Han har haft två bautaanfall och ett gäng mindre som inte krävde hela kavalleriet.

Något som har funkat bra på min är de så kallade våtvarma omslagen man kan göra på koksaltslösning. Det verkar laka ut snusket mycket bra.
 
Sv: Akut lymfangit

Jag kör med spritbandage och hibiscrub schampo på min som får lymfangit lite då och då! Fungerar hur bra som helst,
men ett spritbandage kan man inte lägga på din häst nu när benet är skinnflått.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 053
Senast: Bufera
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 189
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 104
Hästvård Hej! Hoppas att någon kan hjälpa mig här då jag inte vet vad jag ska göra längre. Har en häst med ett rejält ödem som går från bröstet...
Svar
1
· Visningar
2 946
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp