Akut råd!

• Western
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 072
C

CindyLou

Idag tar jag hem min 2 åriga arab från ett bete. Nu har jag lite olika valmöjligheter vem han ska gå ihop med. Vad har ni för råd om detta.

Har egna hagar på 2 ha, med kraftigt bete.

1. Ta emot för sommarbete 3 st hästar. Äldre arabsto, ett arabsto som rids western och ett quartersto på 1 /2 år. För detta får jag 600kr i månaden.

2. Några som vill ha sina 4 hästar på bete. 2 tävlingsquartrar och 2 unghästar ston på 2 år, en quarter och en arabkorsning. Dock räcker inte betet till alla så tar emot 2 av dom, dom är nog intresserade att lämna hit unghästarna isåfall. För 2 st = 400kr/månaden.

3. Ha Min häst ihop med grannens ponnyer på 4 och 5 år? Dom får gå här och ihop i deras hagar. Bor bara några meter ifrån.=Okr i månaden.

4. Låna hem ett haflingersto på hmm 9 år? Lite westernriden,tävlad i western en gång + en shettis. Kanske bra till min son? = 0 kr/månaden.

Hur ska jag göra,har jättesvårt för att bestämma mej. Smidigt att ha honom hos grannenb och deras ibland här för då håller man kolla på varandras hästar.
Smidigt med lite inkomst om vi tar hit beteshästar för då får vi lite inkomst då vi har dåligt med pengar just nu.
Men det skulle vara härligt att får rida och träna lite western.

Sv: Akut råd!

Jag skulle välja nr. 2...mycket smidigt att ha ihop det med grannen om det går.
Då kan ni fara bort och behöver inte ordna tillsyn åt hästarna utan ni kan hjälpas åt...samma om de vill åka någonstans.

Men hallå, det var väll inte alt 2 utan 3?

Men visst, du behöver väll pengarna? Som jag förståt av tidigare trådar...
Men du skall veta, att det är mkt ansvar o ta beteshästar...och du blir aldrig "ledig", som Lakrits sa...har du tid med det?
Jag röstar nog oxå på alt 3...

Haha......sorry...självklart menade jag alternativ 3.

Lite yr i mössan..hmm..dagen börjar inte bra :D

Tack för påminnelsen ;)

Ja det är nog smidigaste, men det verkar som dom inte vill släppa sina på mina beten utan mest att han går där? Mina beten måste betas ordentligt för de är höga och mkt kraftiga.

Hmm svårt detta. Men vi är ju såklart lite sugna att låna haflingern och shettisen då är det iaf inga 100tusen kronor hästar som går här som man måste vara rädd om och haflingern får jag träna hur mycket jag vill och man kan även köra henne.

Jag har iaf bestämt mej för att bestämma mej till 14 om jag ska yta haffisen eller inte för då hämtar vi hem dom på engång. Annars så släpper jag över honom hos grannen ikväll. fast ändå kasnke vi kan prova med haffisen och se hur det går, orkar jag inte eller det inte funkar kan jag ju lämna tillbaka dom. Hmm mkt tänkande

Här är iaf en av hästarna,haflingern med AKILA på ryggen:p
lol.jpg

ja nu blev det så att Lolla(haflingern) och Flum (shettisen) kom hem till oss. Nathan min äldsta son har redan provridit och det gick super.:)

Men va bra:banana:
Du tog beslutet helt utan vår hjälp:bow:
Det var ju en fin "Flinga"...men varför lämnar h*n den nu mitt i tävlings-säsongen?
Vill inte snoka, är bara allm nyfiken:crazy:

En annan fråga:
Vad menas egentligen m att låna?
Precis vad det står för, el blir det som en foderhäst?
Vad har man för skylldigheter, annat än att se så att den mår bra?
Ekonomiska tänker jag på...såsom försäkringar/hovis/vet etc?
Skriver man ett kontrakt el?

Men va bra:banana:
Du tog beslutet helt utan vår hjälp:bow:
Det var ju en fin "Flinga"...men varför lämnar h*n den nu mitt i tävlings-säsongen?
Vill inte snoka, är bara allm nyfiken:crazy:

En annan fråga:
Vad menas egentligen m att låna?
Precis vad det står för, el blir det som en foderhäst?
Vad har man för skylldigheter, annat än att se så att den mår bra?
Ekonomiska tänker jag på...såsom försäkringar/hovis/vet etc?
Skriver man ett kontrakt el?

Ja säg det vet faktiskt inte. Men då vi inte har så mkt pengar förtillfället men vi behöver nog inte betala försäkring eller så. Inte heller hovis. Ska fråga om vet.
Jag det är AKILA här på buke, hennes pappas hästar. Det tog lite tid för honom att gå med på utlåning men det är konstigt att han gick med på det för han är så kräsen. hade tom åkt för bi här och tittat utan att komma in:rofl: Hade min första häst hos dom i höstas så han vet hur jag är och så. Lolla är både riden lite western,mkt körd och är väl allround. Men då jag hade mkt bete och deras var dåligt så får jag låna dom över sommaren iaf. Akila har väl dock tappat hästintresset pga en häst bortgång så hon har även lånat ut på foder sin jättefina nyköpta häst. Jag är iaf jätteglad att få denna möjlighet och akila är underbart snäll och generös.

Vad fina de var tillsammans:love:
Och din har ju börjat o bli kanon i kroppen oxå...en tid på sommarbetet, där de får busa runt m jämnåriga gör susen....
Är shettisen ett sto el vallack?
Det som kanske jag tänker på är betet..är inte det lite för mkt för en shettis?
Men de kanske rör sig mkt?

det är hagen med minst bete:rofl: men vallacken hade tydligen inte haft fång/var inte kännslig för det. och det hoppas jag verkligen. har aldrig varit med om en sådan shettis som var kännslig för skänklar och tygeltag av en 4 åring. Men vuxna fick tydligen se upp för bitmärken:angel:

Det var väll skönt...
Ja alla shettisar behöver ju inte va fång-känsliga...
Vad härligt att den är snäll vid barn, men vuxna skall icke göra sig besvär:rofl:
Ja, dom kan va riktigt roliga o ha o göra med....

När Nathan och Flum skulle ut på tur i skogen iad så fick jag ett riktigt tjuvnyp i benet. Dumma shettis:devil:

:rofl: Ja, nu har du lärt dig, att aldrig vända rumpan till en shettis:rofl:
Antingen blir det en spark el nyp...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 465
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 138
Senast: Rumpnissen
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 876
Senast: Sel
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 284
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka