Akuthjälp - dressyrprogram

Anna_

Trådstartare
Jag ska till Umeå imorgon och köra dressyrprogram för första gången! Och det är några saker jag funderar på... Det är Lätt svenskt dressyrprogram nr 2 (Ridhus) som jag ska köra.

Hur gör man inkörningen?! Det står plats: "Valfri inkörning" - vad innebär det? Kan man ta någon annan väg till X än att vända rätt upp?

Hur håller man pisken och högerarmen när man hälsar?

När man gör serpentinerna i trav "20 m varje båge
vinkelrätt över medellinjen" - räcker det om hästen är rak när man korsar medellinjen eller ska man köra rakt så lång sträcka att hela ekipaget hinner räta upp sig innan man byter båge?

Ryggning 3 meter blir jättemånga steg med en shettis... (speciellt med en ponny som hatar att backa) Finns det nån praxis hur många steg man brukar rygga eller ska man verkligen försöka få till 3 meter?

Något annat man ska tänka på?! Tyvärr skulle jag fått hem min nya vagn igår, men chaufförerna klantade till det så den blev kvar i stockholm :devil: Så jag måste ha min gamla fula, klumpiga, skramliga, ofjädrade rockard med stenhårt, lågt säte... :( Det lär väl bli en etta på både presentation och ställning på kuskbocken, men ni kan gärna få komma med tips till de punkterna ändå. Jag ska väl förhoppningsvis köra fler gånger framöver.

Sv: Akuthjälp - dressyrprogram

En sak till, visst är det när hästens nos är vid bokstaven man ska göra övergångarna? Inte mitt på hästen som när man rider?

På vänd snett och halvt igenom, ska man då vända in direkt efter hörnet och nästan sikta på att komma ut till spåret lite innan bokstaven eller hur ska man tänka?

Mellantraven, visar man bara upp den när hästen är ute på den raka linjen - eller ska man ha mellantrav ända från hörnet, när hästens nos är vid bokstaven?

Övergångarna sker när hästens nos är vid bokstaven.
Inkörningen är valfri då programskrivarna anser att det blir för trångt att vända upp på medellinjen, samma anledning till att inomhusprogrammet slutar så konstigt.
Räkna med att rygga 6 steg istället.
Vid hälsningen kan du bara ta tömmarna i vä hand, sträcka ut hö hand och pisk och nicka.
I bågarna kör du runda bågar (alltså tar även av delar av hörnen) och rak några steg innan omställning till nästa båge. Inomhus blir det kortare sträcka rakställd än ute då det skiljer 20 meter!
Snett igenom, vänd då hästens nos är vi bostaven (blir i princip direkt ur hörnet) och öka tempot när du rätat ut ekipaget. Sikta 1-2 m före bokstaven du ska komma ut vid. Det viktigaste är att visa en tempoförändring så blir domaren glad ;)

Det kommer gå bra! Och ni är ju där för att lära och prova på för första gången. Till och med domaren är snäll ;)

Jag hoppades att du skulle titta in här :laugh:

Såklart att vi är där för att träna! Men det känns ju bra om jag vet innan vad jag åtminstone ska försöka få till... Jag vill hellre ha tips på andra saker imorgon, än att domaren ska behöva lära mig programmet :o

Så på inkörningen bedömer de inte rakheten i inkörningen då, som det står i kommentaren till programmet, utan man kan göra en liten krok och sen bara räta upp ekipaget innan X?

Åh, det gick bra tycker jag! Ponnyn skötte sig utmärkt :love:

Men hon blev trött betydligt fortare än hemma och stod emot en del inne på banan. Jobbigt med 2 timmar i lastbil och ny miljö...

Jag körde riktigt usla vägar :o Nu har jag förstått att det är just övergångar = gångartsbyten och halter som ska vara med nosen vid bokstaven. När man kör snett igenom och sånt så ska hästen gå precis samma vägar som när man rider. Runda volter ska jag också träna mer på :angel:

Men vi landade på 59% trots detta - och fick en 8a på skritten :eek: :love:

Nästa gång vill vi ha sällskap av er :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Bildtråd