Anna_
Trådstartare
Jag ska till Umeå imorgon och köra dressyrprogram för första gången! Och det är några saker jag funderar på... Det är Lätt svenskt dressyrprogram nr 2 (Ridhus) som jag ska köra.
Hur gör man inkörningen?! Det står plats: "Valfri inkörning" - vad innebär det? Kan man ta någon annan väg till X än att vända rätt upp?
Hur håller man pisken och högerarmen när man hälsar?
När man gör serpentinerna i trav "20 m varje båge
vinkelrätt över medellinjen" - räcker det om hästen är rak när man korsar medellinjen eller ska man köra rakt så lång sträcka att hela ekipaget hinner räta upp sig innan man byter båge?
Ryggning 3 meter blir jättemånga steg med en shettis... (speciellt med en ponny som hatar att backa) Finns det nån praxis hur många steg man brukar rygga eller ska man verkligen försöka få till 3 meter?
Något annat man ska tänka på?! Tyvärr skulle jag fått hem min nya vagn igår, men chaufförerna klantade till det så den blev kvar i stockholm
Så jag måste ha min gamla fula, klumpiga, skramliga, ofjädrade rockard med stenhårt, lågt säte...
Det lär väl bli en etta på både presentation och ställning på kuskbocken, men ni kan gärna få komma med tips till de punkterna ändå. Jag ska väl förhoppningsvis köra fler gånger framöver.
Hur gör man inkörningen?! Det står plats: "Valfri inkörning" - vad innebär det? Kan man ta någon annan väg till X än att vända rätt upp?
Hur håller man pisken och högerarmen när man hälsar?
När man gör serpentinerna i trav "20 m varje båge
vinkelrätt över medellinjen" - räcker det om hästen är rak när man korsar medellinjen eller ska man köra rakt så lång sträcka att hela ekipaget hinner räta upp sig innan man byter båge?
Ryggning 3 meter blir jättemånga steg med en shettis... (speciellt med en ponny som hatar att backa) Finns det nån praxis hur många steg man brukar rygga eller ska man verkligen försöka få till 3 meter?
Något annat man ska tänka på?! Tyvärr skulle jag fått hem min nya vagn igår, men chaufförerna klantade till det så den blev kvar i stockholm