Bukefalos 28 år!

Akvariefiskar

Sv: Akvariefiskar

Det är kanske sant förvisso. Men det är ju inte säkert att man får bättre utrustning bara för att man köper beg. på Blocket heller (förutsatt att man köper inkl. "allt" och inte bara ett tomt akvarium då förstås). Man får väl försöka sålla och jämföra lite.
 
Sv: Akvariefiskar

Okej, vet någon förresten varför Malawiciklider inte ska ha rötter i sin inredning? Läste följande på djurmagazinet:

Uppskattar rötter och/eller stenar (OBS! Malawiciklider enbart stenar) i inredningen.
 
Sv: Akvariefiskar

Därför att dom sänker pH-värdet, och på malawiciklider vill man höja pH:t.
 
Sv: Akvariefiskar

Som Mabuse säger sker befruktningen inne i kroppen, då hanen sticker in sitt gonopodium i honan. Honan har förvisso rom som vanligt, men äggen kläcks innan ynglet föds ut ur henne, och då ser det ut som om hon föder levande ungar.

Sedan finns det en kul ungfödare Xenotoca eiseni som faktiskt har en sorts moderkakeliknande konstruktion. De föder extremt stora, mycket aktiva yngel.

Fast Xenotocan kan vara litet bing mot andra fiskar...jag hade mina i specialakvarium tillsammans med ett par malar.

En artikel om arten:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1449003

Tyvärr rätt svår att få fatt på. Jag hade mina i mer än 20 år och moderparet köpte jag i en fiskauktion som en akvarieförening hade. ( Alltså inte samma fiskar i 20 år utan barn, barnbarn, etc etc).

Sedan när jag ville ha in lite nytt blod vart det stopp. Det fanns EN kille i Norge och en i Damnark som jag lyckades spåra upp som hade arten då. ( Ca 10 år sedan)

Några år senare hände en olycka med akvariet och fiskarna luftnade. ( Dvs drunknade men i luft).

Trist...


/KT
 
Sv: Akvariefiskar

Den fisken är ganska lätt att få tag på, men jag beställer med flit inte in dem till butiken då de är rätt bitska och svårsålda.
 
Sv: Akvariefiskar

Intressant, finns det andra sätt att höja ph:t?
Jag har hört att Malawi-ciklider kommer från Malawisjön som innehåller mycket kalk, gör kalken något för ph:t? Knäpp fråga kanske men jag kan inget om sådant här ... och att de gillar ljus sand också.
 
Sv: Akvariefiskar

Granit, gnejs och sandsten ska vara vanligast i Malawisjön, men man kan använda lite kalk om man vill för att höja pH:t i akvariet för att matcha malawisjön ligger på ca 8.
De flesta använder bikarbonat för att höja pHt om de inte har naturligt högt i vattnet redan.

Jag gillar inte ljus botten till malawi, då jag inte tycker de färgar ut ordentligt, men det råder delade meningar om den saken. Sanden i malawisjön är sandstrandsfärgad.
 
Sv: Akvariefiskar

Aha, hur mycket bikarbonat behövs till t.ex. ett 150 liters akvarium för att matcha pH-värdet i Malawisjön? Det beror väl förstås på hur mycket det redan ligger på, men för vanligt stockholmsvatten?
Att de inte färgar ut - menar du att deras färger inte ser lika klara ut?
 
Sv: Akvariefiskar

såg på nätet på ett ställe. det stog "akvariepaket"

oooh, tänkte jag, det måste jag kolla in..

ja.. 2l akvarium.. vad ska man med ett sånt till? :confused:
 
Sv: Akvariefiskar

min mamma har ett akvarium på vinden i sitt hus.. lätt över 100L skulle jag gissa på..
men det är ett hemmabygge. jag har hört att hemmabyggen ska man undvika, för att försäkringar och liknande täcker inte om den skulle gå sönder.

men kan man gå någonstans och kanske få hemmabygget godkänt?
typ hos någon glasmästare eller liknande?

för är det ett bra hemmabygge borde det ju gå att använda det tycker man..

ska nog prata med mamma och höra om hon har kvar akvariumet :)
 
Sv: Akvariefiskar

jag har hört att hemmabyggen ska man undvika, för att försäkringar och liknande täcker inte om den skulle gå sönder.


Det har jag aldrig hört talas om att försäkringar inte ska gälla om man själv byggt sitt akvarium. Det
måste vara en skröna påhittat av akvarieaffärägare som vill sälja akvarier till varje pris!!!!

Och dessutom när det gäller mindre kar upp till runt 160 liter kan det inte förstöra jättemycket precis.

/KT
 
Sv: Akvariefiskar

okej, nä jag har alltid hört att försäkringen inte skulle täcka..
intressant. då kanske jag har ett akvarium om den är hel vill säga :angel:
 
Sv: Akvariefiskar

Om akvariet är fackmannamässigt byggt ska det inte spela nån roll vem som byggt det. Problemet kommer först om det går sönder och försäkringsbolaget kommer på att det INTE var fackmannamässigt byggt. Några fel som ofta görs om man inte är van vid att bygga akvarium själv är att man använder för tunt glas av ekonomiska skäl, och att man ställer sidorutorna PÅ bottenrutan istället för bredvid.

Ett akvarium som stått torrt en längre tid på vinden skulle jag akta mig för då silikonet kan ha torkat.
 
Sv: Akvariefiskar

jo, ja jag ska ta en titt på det iaf.
det kanske inte ens är helt. min mamma visste ju inte som sagt.

men jag har inga stora förhoppningar om det. tror det är på tok för stort också faktiskt
 
Sv: Akvariefiskar

Om akvariet är fackmannamässigt byggt ska det inte spela nån roll vem som byggt det. Problemet kommer först om det går sönder och försäkringsbolaget kommer på att det INTE var fackmannamässigt byggt. Några fel som ofta görs om man inte är van vid att bygga akvarium själv är att man använder för tunt glas av ekonomiska skäl, och att man ställer sidorutorna PÅ bottenrutan istället för bredvid.

Ett akvarium som stått torrt en längre tid på vinden skulle jag akta mig för då silikonet kan ha torkat.

Mwehehehe!!!!!!!!!

Och vad hände här i morse? Jag hade fixat så att ena sköldpaddsakvariet... ( ca 275 l) skulle funka som sjukakvarium för "El Big Fish" ( Ja den där frontosan),

Gjort rent, tatt ur det gamla sköldpaddiga vattnet och fyllt på ur stora ciklidakvariet men ca 3/3 "gammalt vatten" och sen nytt....

Flyttat över firren....

Tänkte börja litet specialbehandling med tetracyklin i dag.

Vad händer?

Jo i morse vaknar vi till en FLOD... det bara forsar ut...typ 200 liter vatten EVERYWHERE!!!!! Resten hamnade i ett par plastlådor* som vi har under det akvariet.

Antagligen höll inte silikonfogen eftersom vi normalt sett bara haft ca 40 cm vattendjup i det i flera år.

Tur vi äger en enorm mängd frottehandukar som suger upp vatten MYCKET bra.

Har haft akvarier i ca 30 år nu och det har bara hänt en liknande grej en gång innan för mig då en sidoruta sprack i ett 100 litersakvarium.

Livet som akvarist i ett nötskal!!!!

PLASK!!!!

*-fö ett ganska bra tips, att ha ett par rejäla plastlådor stående under akvariet, bra att ha tex håvar och sånt i, och tydlingen också en liten räddningsplanka vid läckage!


/kt
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariefiskar

kl

håller på att räkna ihop vad allt kommer kosta då jag ska fixa akvarium, har varit i en akvarieaffär, helt underbar affär :love:

och så kollade jag upp priser på ett nytt akvarium. ett 190l. vad tror ni om ett akvarium som ser ut såhär? det är iaf ett sånt jag kollat på.
2st-vattensk%C3%B6ldpaddor-akvarium-tillbeh%C3%B6r-s%C3%A4ljes.jpg

(bild från google)
Skulle kosta runt 2000kr, komplett.. och nu när jag tänker efter, vad är ett komplett akvarium?
jag vet att det var sand och lysrör men är det också pump och liknande inräknat?

Någon som kan vara snäll och lista ALLT man behöver då man ska starta upp ett akvarium?
ska till och beställa en akvariebok också så man har nått att sitta och lusläsa :D
 
Sv: Akvariefiskar

Jag skulle säga:

Pump
Lysrörsramp
Doppvärmare
Sand/grus. Helst sand, det är svårt att få växter att trivas i grus som det på bilden.
Ev annan inredning (stenar, rötter)
Termometer
Sughävert (för att byta vatten och göra rent)
Algskrapa till rutorna
 
Sv: Akvariefiskar

Kanske vattenberedningsmedel och bakteriekultur också.
Håv kan vara bra att ha för att plocka upp ev. döda fiskar.
 
Sv: Akvariefiskar

Med ledning av den fran google lanade bilden kan jag bara poangtera vikten av ett tillrackligt stort BORD. Lat aldrig akvariet hanga i luften som det gor pa bilden. (Om man inte tycker att parketten borde blotlaggas alltsa.)
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 448
Senast: LiviaFilippa
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 660
Senast: Butros
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 345
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp