Akvariehjälp önskas

Romanov

Trådstartare
Var på djuraffären och köpte nya akvarieväxter för några veckor sedan. Har nu upptäckt att vi har små, små sniglar i akvariumet. Antar att dom kom med växterna eftersom dom inte vart där förut.
Nu undrar jag vad det är för nåt vi har fått i akvariumet? och vad vi gör med dom?

Någon som vet?
 
Sv: Akvariehjälp önskas

Det stämmer att man kan få enstaka snäckor med akvarieväxterna. Blir de snabbt fler än just enstaka tyder det på att de gillar att föröka sig i ditt akvarium och då skulle jag börja med att se över mängden matrester i gruset tex. När du slamsuger ska det komma upp vitt till ljusgrått slam i lagom mängd, inte enorma mängder blodrött/brunt slam. När man har åtgärdat detta kan man sätta in tex snäckätande snäckor, (några enstaka snäckor äter flera andra) eller en grupp trevliga botior som äter snäckorna.
 
Sv: Akvariehjälp önskas

Tack för snabba svar, nu vet vi i alla fall att det inte är några "mördarsniglar" som kommit för att äta upp fiskarna och ta över akvariumet... :) Dom är ju faktiskt lite söta. Men vad äter dom då? samma mat som fiskarna får?
Fick lov att googla vad botior var för nåt, men det blir inte aktuellt eftersom vi har ett ganska litet (112 liter) akvarium. Får väl se hur nykomlingarna kommer trivas, ifall det blir snäck- babyboom..
 
Sv: Akvariehjälp önskas

Men då får vi inte glömma att Botior vill ha STORA akvarium. :)

Det beror väl alldeles på hur stor botian i fråga är, och nu nämnde ju inte TS hur stort akvariet var förrän i inlägget ovan. Jag lovar att jag inte glömmer fiskars storlekskrav, jag upprepar dem ungefär hundra ggr om dagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvariehjälp önskas

Jag ser tex inget problem med att ha 3-5 Yasuhikotakia sidthimunki i ett 112 liters...
 
Sv: Akvariehjälp önskas

Det finns lite olika dvärgbotior (säkert sådana som Gabbi tipsar om, orkar inte kolla upp latinska namn nu).
Snäckorna lever av matrester och alger, riktigt duktiga på att äta det sistnämnda. Jag har också nämnt att de blir betydligt färre om man sköter vattenbytena ordentligt, hör väl ihop med minskad mattillgång.
 
Sv: Akvariehjälp önskas

*kl*
Vill du bli av med snäckorna, finns det kannibalsnäckor också, som äter de övriga
 
Sv: Akvariehjälp önskas

De får vara kvar så länge de inte blir för många. Vet med mig att jag har en tendens att mata på lite för mycket, tycker först det ser så lite ut, så tänker att jag bara ska ge dom liite till.. men har nu gett dom ännu mindre mat. Blir ibland en hel del bajs efter fiskarna, nästan för mycket tycker jag, så antar att dom äter så dom klarar sig. En till fråga, hur ofta är det eg. lagom att göra delvattenbyte? Får göra ungefär varannan vecka i mitt för annars tycker jag det blir att se skitigt ut.
 
Sv: Akvariehjälp önskas

Jag tycker nitrathalten får visa det, men ser det så skitigt ut att man kan se det med blotta ögonen efter 14 dagar tycker jag absolut att du ska byta vatten då, kanske oftare.
 
Sv: Akvariehjälp önskas

Jag tycker nitrathalten får visa det, men ser det så skitigt ut att man kan se det med blotta ögonen efter 14 dagar tycker jag absolut att du ska byta vatten då, kanske oftare.

OK. Förresten, vilka snäcksorter är det som äter upp de jag har fått i akvariumet då? Kollade tråden om Äppelsnäckor och tyckte dem va himla häftiga, men såg att du svarat att de inte äter "ohyresnäckor". Antar att det är sådana jag har :)
Misstänker att mina nykomlingar gillar mitt akvarium, fick de till några fler idag vid inräkningen...
Jag ska även söka lite mer info och kolla lite mer på botior.. Ångrar ibland att jag inte köpte större akvarium när jag ändå höll på, har läst att det lätt blir så när man väl börjat :) samtidigt som jag ibland tröttnar och inte ens vet om jag vill ha akvariumet kvar... aja, nu flummar jag iväg från frågan om snäckorna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 039
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 769
Senast: Saigon
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 316
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 477
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp