Akvarielevande snäckor?

Ha ha... Vi har bara kört på känn. Ingen gödning alls, lagom med invånare och (ganska) rejält med växter. Har inte ens koll på vattenvärdena. :laugh:

Ibland får man till det helt enkelt! Mitt stora gamla kar var sådant - när balansen väl är där är det bäst att inte fippla! :D
I mitt fall tror jag att jag endera måste byta substrat eller hitta just sandsnäckor. ;) Sanden är lite för tung ooch fin för rötterna.
 
Såhär såg det ut för ett par veckor sedan. Nu har jag lagt till ett par tigerlotusar och lite annat för färg.
Det är sådan liiiten yta bara. XD Jag saknar en större tank.
28379832_2096042323948385_5932289672538053378_n.jpg
 
Ibland får man till det helt enkelt! Mitt stora gamla kar var sådant - när balansen väl är där är det bäst att inte fippla! :D
I mitt fall tror jag att jag endera måste byta substrat eller hitta just sandsnäckor. ;) Sanden är lite för tung ooch fin för rötterna.
Eller hur!

Våran sand är nog egentligen också för fin. En del av växterna har skickat upp lite rötter ur sanden så att de har direktkontakt med vattnet liksom. Tolkar det som att de känner sig lite för inpackade där i sanden. Eftersom växterna ändå ser fina ut och växer och frodas så får det vara som det är.

Och vad klagar du för?! :p Jättefint ju! :up:
 
Eller hur!

Våran sand är nog egentligen också för fin. En del av växterna har skickat upp lite rötter ur sanden så att de har direktkontakt med vattnet liksom. Tolkar det som att de känner sig lite för inpackade där i sanden. Eftersom växterna ändå ser fina ut och växer och frodas så får det vara som det är.

Och vad klagar du för?! :p Jättefint ju! :up:

Det är tamesjutton en hel vetenskap! Ibland önskar jag att jag hade bättre framförhållning och tålamod nog att tänka efter INNAN jag startar ett akvarium. Du vet, med ett lager jord och yadayada.
Men det kommer nog aldrig att hända. Det blir spontanväxter och allt ska funka NU! :arghh:

Haha! Det är fint på lite avstånd, när man inte ser algerna på bladen. :p
 
Mina föräldrar har ett akvarium som sköts av mig och matas av min mamma. Ingen i familjen har intresse för akvarier.
Där har dykt upp elefantsnäckor!
Sanden användes för sju år sedan, då fanns nog elefanter i men den har legat torr många år.
Akvariet har varit igång i 1,5 år. Växter köptes när akvariet startades. Fiskarna (svärdbärare) hade gått ute över sommaren och togs in för hösten.

I julas var jag hemma, såg inget konstigt.
Två månader senare såg jag ett tiotal elefanter!
Ingen har rört någonting, alla i familjen är helt ointresserade.

Dafuq, rent ut sagt :confused::confused::confused::cautious:
Är det verkligen elefanter? De måste ha värme, runt 28
 
Var förbi fiskmannen idag, i min lokala fiskbutik. En underbart tunn liten tysk som pratar långsamt långsamt, och älskar sina fiskar, och räkor, och snäckor, und alles.

Jag fick en genomgång om varför mina guramis ska äta mygglarver, och inte oxhjärta, sedan frågade jag om snäckor. Han rekommenderade inte snäckor i vanliga hemma-akvarium, utan sa att de vanligen käkar upp växterna. De förstör, även om de käkar alger också.

Jag - som den oerfarne snäckägare jag är - ifrågasatte inte detta i någon högre grad. Köpte mina mygglarver och gick hem.

Ni med många akvariesnäckor, håller ni med? Behövs det extra snäckmat och är det onormal ruljans på växterna?
några av mina käkar växterna, vissa inte utan alger och kvarglömd fiskmat
De brukar få algtablett varje kväll och spirulina tabletter
 
De flesta snäckvarianter äter överbliven mat och annat avfall, inte plantor.
De enda snäckor jag hört om som faktiskt äter levande växter är jätteäppelsnäckorna (som hade stor del i att äpplen blev olagliga tror jag) som har en enorm aptit och slukar ALLT. Nästan som mördarsniglar.
Små posthorn och liknande går inte på växterna.
mina äpplen käkar inte på växterna här, utan det är mina jättar som knaprar på dem...
 
Mm. Jag ska fundera på snäckeriet här litegrann. Kanelbullarna har inte synts till sedan i tisdags, men det är ju kul med några snäckor som renhållare istället för en extra mal.
PS. UAF har fiskloppis den 24e mars. Norrlands har fiskauktion den 24 mars:sneaky:
 
Tillägg angående äppelsnäckan, den är inte olaglig att äga men det är förbjudet att sälja/ge bort dom. Arten vi har i våra akvarium är inget hot mot den svenska naturen, det är en minimal chans att en äppelsnäcka skulle överleva en svensk vinter för det första. Det är en annan art inom samma släkte (Pomacea) som förstörde odlingar i Spanien och då beslutade EU att förbjuda hela släktet och inte bara just den arten det rörde sig om. I Norge är det fullt lagligt att köpa och sälja äppelsnäckor och mig veterligen har de inga problem med att de har kommit ut i deras natur och förstört faunan.
 
Idag har jag köpt 4 tjusiga red onion-snäckor som flyttat in som renhållningspersonal hos gurami och ciklid-gänget.

De tidigare snäckinnevånarna som brutit sig in medels växtliftning misstänkts vara posthorn efter att fisk-mannen inspekterat suddiga telefonbilder på dem.

3 av de nya red onion är redan ute på inspekteringsstråk. Den fjärde ligger och isolerar sig i skalet. Men den ligger rättvänd iaf, och kvicknar väl till framåt kvällen.
 
Alla snäckor igång. En rensar glaset, en har satt sig bekvämt på stocken, och två snokar runt längre in i akvariet bakom växterna.
 
Köpte 2 elefanter och 3 piano-snäckor på Akvariehelgen i Kungälv i helgen.
Under de 3 dar jag har varit borta, har det fullkomligt exploderat i mitt stora kar. Posthorn överallt...
 
Jag är lite impad av effektiviteten faktiskt. Köpte bara fyra snäckor och väntade mig ingen omedelbar upprensning i mitt akvarium som ändå är på 260 liter - men det syns tydligt var någonstans de varit och käkat alger. Duktiga snäckor!

Hoppas att de ska ge sig på stocken snart, den behöver en avröjning.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag roar mig ofta med att titta på aquascape klipp. Nåt som dykt upp ofta nu är scapes med "svävande stenar". Det ser urläckert ut och...
Svar
4
· Visningar
772
Senast: Red_Chili
·
Övr. Djur Jag har 3 stycken Afrikanska jättelandsnäckor nu + lite andra små snäckor Nisse är ett Ovum, född i november 2021. 12 cm i skal längd...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: Soffan74
·
Fritid Vi semestrade i Norge förra sommaren och blev helt hänförda av det vackra landskapet. Nu vill vi åka dit igen, men vet inte vart. Förra...
Svar
19
· Visningar
1 357
Senast: Ajda
·
Övr. Djur Nån här som har? Jag är sååå sugen, dom verkar ju jättehäftiga! Måste bara övertala maken, och barnet ;) Har sett några gamla trådar...
2
Svar
21
· Visningar
2 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp