Akvarielevande snäckor?

Japp. Inte planerat dock. Det uppstod två snäckor i samband med växtinköp, en stor och en liten. Jag har inget emot dem så länge de inte börjar föröka sig hejvilt.

Förra gången jag hade snäckor fick jag köpa botior som käkade upp dem. Det blev en sådan jäkla massa snäckor...


Edit:
Väldigt coola snäckor på dina bilder! Visst finns det jättesnäckor också, som blir typ som en manshand?
Physor? Sandsnäckor?
Jo, afrikanska jättesnäckor, men de är landlevande bara
 
Sandsnäckor är väl sådana med spetsigt skal? Physor i sådana fall, runda skal.

Ser dem inte i akvariet nu, men den största är knappt 0,5 cm över skalet, så rätt stor ändå. Rund som en liten kanelbulle med själva individen glidandes längst akvarieglaset. :) Den lilla satt på ryggen på den stora sist jag såg dem.
 
Sandsnäckor är väl sådana med spetsigt skal? Physor i sådana fall, runda skal.

Ser dem inte i akvariet nu, men den största är knappt 0,5 cm över skalet, så rätt stor ändå. Rund som en liten kanelbulle med själva individen glidandes längst akvarieglaset. :) Den lilla satt på ryggen på den stora sist jag såg dem.
Posthorn då? De är rund som en kanelbulle
 
Posthorn då? De är rund som en kanelbulle

Googlade runt lite på akvariesnäckor. Såhär ser det ut ungefär.

Jag ska se om jag kan fota den själv under veckan.

img-0656.jpg
 
Vi har ett par stycken Neritinasnäckor i vårat 200 l akvarie. Införskaffades när vi behövde lite extra algätarhjälp. Man ser dem inte så mycket, men de är duktiga på att äta alger...

Inga snäckor men så här ser akvariet ut:

74556B77-3E09-4980-954D-B15F7310F9E4.jpeg
 
Kanelbulle kallas de

Ach so! Okomplicerat och bra. :D

Neritinasnäckor - när jag googlar får jag upp tigersnäcka. Är det samma sort / en undersort i neritinafamiljen?

Har två små ancistrus malar som kämpar på med algerna, och jag har funderat på att köpa en till algätare. Det kanske är smartare att satsa på snäckor om de rensar så effektivt?
 
Ach so! Okomplicerat och bra. :D

Neritinasnäckor - när jag googlar får jag upp tigersnäcka. Är det samma sort / en undersort i neritinafamiljen?

Har två små ancistrus malar som kämpar på med algerna, och jag har funderat på att köpa en till algätare. Det kanske är smartare att satsa på snäckor om de rensar så effektivt?
Mest troligt att det är en Neritina, men detta är problemet med trivialnamn... Det finns flera arter som kallas ”tigersnäcka” i folkmun. ;)

De vi har är Neritina pulligera och N. natalensis.
 
Mest troligt att det är en Neritina, men detta är problemet med trivialnamn... Det finns flera arter som kallas ”tigersnäcka” i folkmun. ;)

De vi har är Neritina pulligera och N. natalensis.
Jag har nertina i mina kar. Red onion och batik. 2 elefanter. Jätte posthorn. Äpplen. Posthorn. Physa. Sandsnäckor och kanske någon kanelbulle oxå
 
Mina föräldrar har ett akvarium som sköts av mig och matas av min mamma. Ingen i familjen har intresse för akvarier.
Där har dykt upp elefantsnäckor!
Sanden användes för sju år sedan, då fanns nog elefanter i men den har legat torr många år.
Akvariet har varit igång i 1,5 år. Växter köptes när akvariet startades. Fiskarna (svärdbärare) hade gått ute över sommaren och togs in för hösten.

I julas var jag hemma, såg inget konstigt.
Två månader senare såg jag ett tiotal elefanter!
Ingen har rört någonting, alla i familjen är helt ointresserade.

Dafuq, rent ut sagt :confused::confused::confused::cautious:
 
Var förbi fiskmannen idag, i min lokala fiskbutik. En underbart tunn liten tysk som pratar långsamt långsamt, och älskar sina fiskar, och räkor, och snäckor, und alles.

Jag fick en genomgång om varför mina guramis ska äta mygglarver, och inte oxhjärta, sedan frågade jag om snäckor. Han rekommenderade inte snäckor i vanliga hemma-akvarium, utan sa att de vanligen käkar upp växterna. De förstör, även om de käkar alger också.

Jag - som den oerfarne snäckägare jag är - ifrågasatte inte detta i någon högre grad. Köpte mina mygglarver och gick hem.

Ni med många akvariesnäckor, håller ni med? Behövs det extra snäckmat och är det onormal ruljans på växterna?
 
Var förbi fiskmannen idag, i min lokala fiskbutik. En underbart tunn liten tysk som pratar långsamt långsamt, och älskar sina fiskar, och räkor, och snäckor, und alles.

Jag fick en genomgång om varför mina guramis ska äta mygglarver, och inte oxhjärta, sedan frågade jag om snäckor. Han rekommenderade inte snäckor i vanliga hemma-akvarium, utan sa att de vanligen käkar upp växterna. De förstör, även om de käkar alger också.

Jag - som den oerfarne snäckägare jag är - ifrågasatte inte detta i någon högre grad. Köpte mina mygglarver och gick hem.

Ni med många akvariesnäckor, håller ni med? Behövs det extra snäckmat och är det onormal ruljans på växterna?

Våra äter inte på växterna iallafall. De sitter på dem ibland och knaprar alger, men växterna tar inte illa upp. Vi har algtabletter som de får nån gång med väldigt ojämna mellanrum också. Har inte många, bara 3 individer. Överbefolkning är ju aldrig bra om man vill ha någorlunda balans.
 
De flesta snäckvarianter äter överbliven mat och annat avfall, inte plantor.
De enda snäckor jag hört om som faktiskt äter levande växter är jätteäppelsnäckorna (som hade stor del i att äpplen blev olagliga tror jag) som har en enorm aptit och slukar ALLT. Nästan som mördarsniglar.
Små posthorn och liknande går inte på växterna.
 
Vi har ett par stycken Neritinasnäckor i vårat 200 l akvarie. Införskaffades när vi behövde lite extra algätarhjälp. Man ser dem inte så mycket, men de är duktiga på att äta alger...

Inga snäckor men så här ser akvariet ut:

Visa bifogad fil 12293

Vilket härligt kar! Får ni såpass fräscha växter bara av medföljande belysning eller har ni ordnat med egen ljusramp?
 
Jag har posthorn i mitt akvarium. De äter växter om det är något blad som håller på att vissna, men i övrigt är de väldigt snälla mot växterna.
 
Mm. Jag ska fundera på snäckeriet här litegrann. Kanelbullarna har inte synts till sedan i tisdags, men det är ju kul med några snäckor som renhållare istället för en extra mal.
 
Vilket härligt kar! Får ni såpass fräscha växter bara av medföljande belysning eller har ni ordnat med egen ljusramp?
Tack! :) Det är originalrampen med plats för två lysrör, men vi har sedan länge bara ett lysrör i (kommer inte ihåg på rak arm vilken sort - om du är nyfiken så kan jag försöka kolla om det står nåt på det) och sedan har vi en liten löstagbar ”LED-stång” som sitter över halva akvariet till höger. Det verkar alltså inte direkt vara p g a ljuset... :angel: Tror hemligheten helt enkelt är att vi valt enkla växter som ”spontant” trivs i vårat akvarium och sedan låtit dem växa på sig utan allt böka runt allt för mycket.
 
Tack! :) Det är originalrampen med plats för två lysrör, men vi har sedan länge bara ett lysrör i (kommer inte ihåg på rak arm vilken sort - om du är nyfiken så kan jag försöka kolla om det står nåt på det) och sedan har vi en liten löstagbar ”LED-stång” som sitter över halva akvariet till höger. Det verkar alltså inte direkt vara p g a ljuset... :angel: Tror hemligheten helt enkelt är att vi valt enkla växter som ”spontant” trivs i vårat akvarium och sedan låtit dem växa på sig utan allt böka runt allt för mycket.

Du behöver inte kolla, jag var mest bara lite imponerad över att ni lyckas ha god tillväxt utan alger med bara standardbelysning. Kanske inte de mest krävande av växter, men ändå. Kudos, verkligen!
Möjligtvis är jag lite avundsjuk. Jag kämpar som fan med balansen mellan växter/ljus/gödning i mitt kar och det ser aldrig så städat ut, :D
 
Du behöver inte kolla, jag var mest bara lite imponerad över att ni lyckas ha god tillväxt utan alger med bara standardbelysning. Kanske inte de mest krävande av växter, men ändå. Kudos, verkligen!
Möjligtvis är jag lite avundsjuk. Jag kämpar som fan med balansen mellan växter/ljus/gödning i mitt kar och det ser aldrig så städat ut, :D
Ha ha... Vi har bara kört på känn. Ingen gödning alls, lagom med invånare och (ganska) rejält med växter. Har inte ens koll på vattenvärdena. :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag roar mig ofta med att titta på aquascape klipp. Nåt som dykt upp ofta nu är scapes med "svävande stenar". Det ser urläckert ut och...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: Red_Chili
·
Övr. Djur Jag har 3 stycken Afrikanska jättelandsnäckor nu + lite andra små snäckor Nisse är ett Ovum, född i november 2021. 12 cm i skal längd...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: Soffan74
·
Fritid Vi semestrade i Norge förra sommaren och blev helt hänförda av det vackra landskapet. Nu vill vi åka dit igen, men vet inte vart. Förra...
Svar
19
· Visningar
1 357
Senast: Ajda
·
Övr. Djur Nån här som har? Jag är sååå sugen, dom verkar ju jättehäftiga! Måste bara övertala maken, och barnet ;) Har sett några gamla trådar...
2
Svar
21
· Visningar
2 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp