Akvarier & alger

Jillybean

Trådstartare
Akvarier & alger

Jag har tva akvarier, ett 60-liters och ett 40-liters. Det storre har tva shubunkins (en ar min stora stolthet; hon ar 14 cm lang :love:), en grottfisk och en vanlig guldfisk. Den mindre har sex tetror, tre guppies, en mal och en betta. Jag har en stor snigel i det mindre och tva i det storre. Det mindre har tre riktiga vaxter och tva plast, det storre tre plastvaxter, det gar inte att ha riktiga vaxter dar, dom ats upp pa en gang :D
Mitt problem ar att det lilla akvariet ar fullt med gronalg, har inte ett dugg i det stora :confused: Jag tycker det ar fult och skulle vilja veta hur man blir av med det UTAN att anvanda kemikalier, om det ar mojligt. Undrar ocksa varfor jag har det i ett akvarie men inte det andra? Var kommer det ifran? Jag har hort att gronalger ar nyttiga for fiskarna, de ater det och det tillsatter syre till vattnet men det ser inget vidare ut. Behover vaxterna nagon sorts vaxtnaring? Jag har sett att det finns men ar det verkligen nodvandigt?

Fragvisa Jillybean :angel: :D
 
Re: Akvarier & alger

Alger växer som attans om du får direkt solljus på akvariet. En viss mängd alger får man alltid i akvariet och fiskar, speciellt malar äter det men det är ju inte så skoj om det blir för mycket. Jag har en magnet som man sätter på akvarierutan och sedan kör runt på rutan och skrapar bort algerna med. Kanske blir det lättare alger i ett litet akvarium, jag har ett på ca 400 liter och jag har aldrig haft så där överdrivet mycket alger i.
 
Re: Akvarier & alger

Malar är det bästa du kan investera i, en Pleco.. blabla mal eller drakmal äter alger riktigt bra.

Jag har sysslat med akvarier i många år o min slutsats om medel man kan köpa mot alger funkar ett tag.. men de kommer alltid tillbaka. Malarna finns ju alltid där och sköter sitt jobb galant. Förutsatt att du inte har en haj som äter upp allt levande (som jag har)

Små akvarier kan låta konstigt är svårare att hålla än ett stort. Pga av att det är svårar att få en naturlig miljö i de mindre o vattnet rör sig inte lika mycket.

Mitt 1000l akvarium behövdes bara rengöras 1 ggr om året, Malarna gjorde jobbet o algerna han aldrig växa sig fast i glaset. Men i mina mindre 100l eller 50 l var det veckovis jag fick skrapa lite extra för malarna inte orkade :p

Hajen jag har 25cm är som sagt ensamlevande o då måste jag använda algskrapan regelbundet :smirk:. Malen jag hade som var 12 cm tillsammans med hajen levde ca 1 år tillsammans. Tils jag glömde ge honom kvällsmålet. På morgonen flöt det runt ett malhuvud.. fy hajen! :mad: :mad: :mad:

Hur han lyckat tugga i sig den fattar jag inte eftersom de har pansar över sig och har vassa ryggfenor som den fäller ut vid hot..

Även en bättre pump med mera kraft ger mer rörelse i vattnet o minskar alger. ;)
 
Re: Akvarier & alger

Skulle inte riktigt rekommendera en pleco i ett litet 40 liters akvarium kanske... http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=323

Några som skulle kunna få plats är otocinclusmalar http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=329 Mina var i början väldigt bra på alger men nu hoppar de gärna över att äta grönalger. :crazy: De bör vara en liten grupp då de är stimfiskar. Sniglar äter alger, kanske kan alla tre få bo i det lilla akvariet ett tag och se om de kan hjälpa dig med problemet.

Själv ska jag mörklägga akvariet i helgen för att få bort algerna, passar på när pojkvännen är borta. Det är inte alltid lätt att få någon icke akvarieintresserad person att förstå verför jag inte vill att lampan i rummet ska tändas. :cool: Sedan när studemedlet kommer så ska jag köpa några malar till och se om algerna kan minska.

En anledning till att man får alger kan vara att man matar för mycket. Ge halva dosen, se så att den äts upp innan du ger nästa halva så kan du slippa lite spill som blir utmärkt "näring" för alger. Välj fiskmat med en låg halt av aska.

En annan sak du kan göra är att köpa lite snabbväxade växter, en anledning till alger kan vara för mycket näring i karet (t ex mat). Jag föreslår Hornsäv eller Vattenpest. De kommer att ta upp näring som finns i vattnet och minska mängden som algerna kan ta åt sig. Personligen tycker jag att hornsäven är finast av dem och även lite lättare att plantera. Tre växter tycker jag är lite, älskar att ha en massa växter, har just nu sju olika arter i mitt 43 lit och det växer så det knakar. :cool: De får växtgödning (halvdos) vid vattenbyte.

Måste sticka iväg till skolan nu, ska se om jag hinner sätta mig senare i kväll och ge lite fler tips.
 
Re: Akvarier & alger

Nu ska vi se om jag kan ge några mer tips.

En bra sida om alger hittar du på Zoopet: Algsida Där kan du läsa om alger och hur du får bort dem.

Såg att Harmonia tipsade om algskrapa, finns i många storlekar och utförande.

I bland kan 50 % vattenbyten 1 ggr i veckan hjälpa mot algproblem, ffa genom att man tar bort överskottsnäring. Mörkläggning som jag själv ska prova stryper ljusillförseln för algerna och då kommer de att (förhoppningsvis :crazy:) försvinna.

Sedan är det grundregeln som säger att ett större akvarium är lättare att sköta om än ett litet som lättare hamnar i obalans. Jag har ett litet kar själv så jag vet. :smirk: Har dessutom ett lite större kar hemma hos föräldrarna som de tar hand om åt mig, vågar knappt tänka på hur det ser ut algmässigt, de överutfodrar något enormt. :crazy: :eek:

Tycker definitivt att du ska titta på hur du fodrar osv. innan du örjar ta till kemikalier, vet att det finns "anti-alg" medel men tänk på att det kommer att skada växterna också. Men visst skulle det vara bekvämt att kunna få bort dem med lite medel. ;)

Har säkert glömt en massa saker men titta på länken ovan så kommer många frågor få svar.

Jo, föresten, vet att du inte frågade om det men do hade inte tänkt kolla över akvariestorleken för guldfiskarna... http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=54 http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=53

Nu är ju jag växtfantast så om jag vore du skulle jag ge guldfiskarna ett större akvarium och testa om man inte kan ha lite Anubias Det finns många olika varianter utav denna tåliga växt, som dessutom blommar (kan inte svara på om alla arter blommar men mina Anubias barteri var. nana gör det, påminner om fredskalla).

Du får fråga om det är något mer du undrar över.
 
Re: Akvarier & alger

Guldfiskarna behover definitivt en storre balja :D Jag har gatt och lurat pa ett 30-gallon (120 liter), det ligger pa forstaplats pa onskelistan infor julen :angel: Jag har provat alla mojliga sorters levande vaxter men dom ater _allt_ och skrapar ned nat grymt, jag far gora rent nastan varje dag sa nu far dom noja sig med plastvaxter. Jag har ocksa ett mycket battre filter i den tanken med tre olika filter; skumplast, aktivt kol och ammoniaabsorberande. Den lilla tanken behover ett battre filter, det skulle sakert hjalpa me algerna. Jag skrapar sidorna ung. 1 /vecka, det ar mest algerna som vaxer pa stenarna som ser fult ut.

Jag har dragit in lite pa matningen i det lilla akvariet, forhoppningsvis kommer det att hjalpa lite. Det ar snudd pa omojligt att overmata guldfiskarna, de skulle kunna satta i sig en burk om dagen utan problem :D Jag kan inte ens ga fram till akvariet utan att dom far omkring som galningar och tigger mat :rofl:

Lanken var jattebra, mycket bra info :bow:

Jag har samlat vaxter till min guldfiskdamm fran en sjo vi brukar bada pa sommaren, kanske det vore en ide att samla nagra fler nasta ar och stta dom i akvariet ocksa? :idea:
 
Re: Akvarier & alger

det finnes en fisk som äter grönalger.
och det finnes medel till problemet.
rådhör dig i djurbutiken
 
Re: Akvarier & alger

Vi fick precis i skolan (smådjurskurs) lära oss att man skulle INTE stoppa i massa plastväxter om man hade problem med alger, det blir bara värre av det.
Eftersom ju fler växter, desto mindre problem med alger eftersom dom tar hand om "övergödslingen".
Vet inte om det funkar men hon sa så iaf. :)
 
Re: Akvarier & alger

Vet inte hur det går att ta in växter i akvariet från naturen, det varierar ju lite i temperatur och så.

Gå in på zoopets forum och fråga där, du kommer att få många bra (och antagligen en en del helknasiga :smirk:) svar. Du kommer märka vilka som är vettiga och bra att ta efter.
 
Re: Akvarier & alger

Nu vet jag inte om det växer där du bor, men är inte vattenpesten kanadensisk? :idea: Isf kan du samla in hur mycket som helst, här får man ju köpa dem i akvariebutikerna istället.
 
Re: Akvarier & alger

Hur ser den ut? Jag har en vaxt i lilla akvariet som jag tog in fran dammen nar det blev kallt ute och den tog jag fran sjon i somras. Jag lade en bit i stora akvariet men den at min shubunkin upp direkt :devil: fast i lilla akvariet far den vara ifred. Den ser ut som en lang trad med sma blad runtom och ligger och flyter pa ytan. Har inte en aning om vad den kan heta :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp