Kallas ofta för regnbågselritsa på svenska, går att få fram lite info och diskussioner om dem när man googlar det namnetBerätta mer!!!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kallas ofta för regnbågselritsa på svenska, går att få fram lite info och diskussioner om dem när man googlar det namnetBerätta mer!!!![]()
Det är en liten nordamerikansk stimfisk ("regnbågselritsa" - Notropis chrosomus) som trivs bäst i svalt, syrerikt vatten.Berätta mer!!!![]()
De klarar ju 25 grader men håller man dem så varmt förkortas livstiden (som bara är typ max två år till att börja med) så det är inga temperaturer de ska leva i långsiktigt. Utan typ 16-20 grader verkar vara bäst att hålla sig inom. Så det kanske är en anledning till att den inte är supervanlig?Kallas ofta för regnbågselritsa på svenska, går att få fram lite info och diskussioner om dem när man googlar det namnetPå Zoopet står det att den vill ha10-26 grader varmt vatten, blir 7cm och har svårighetsgrad 2 (av 5). Vet inte varför den inte pratas om mer? Jag tycker den verkar intressant.
Så kan det nog vara. Blir ju t.o.m. för varmt med vanlig rumstemperatur då :/De klarar ju 25 grader men håller man dem så varmt förkortas livstiden (som bara är typ max två år till att börja med) så det är inga temperaturer de ska leva i långsiktigt. Utan typ 16-20 grader verkar vara bäst att hålla sig inom. Så det kanske är en anledning till att den inte är supsupervanlig
Sommartid är ett aber, annars har jag inte över 20 resten av året annat än i vardagsrummet. I sovrummet vintertid sjunker det under 10.Det är en liten nordamerikansk stimfisk ("regnbågselritsa" - Notropis chrosomus) som trivs bäst i svalt, syrerikt vatten.
På bilden är det ett gäng hanar i lekdräkt så de är inte sådär spektakulära hela tiden tyvärr.
De klarar ju 25 grader men håller man dem så varmt förkortas livstiden (som bara är typ max två år till att börja med) så det är inga temperaturer de ska leva i långsiktigt. Utan typ 16-20 grader verkar vara bäst att hålla sig inom. Så det kanske är en anledning till att den inte är supervanlig?
De är underbaraNu har jag kollat lite mer på dem och blåögonen är fortfarande min grej.
jag har faktiskt ingen värmare och gillar fiskar som trivs lite kallare men det ligger stabilt på 23-24 grader, svårt att ha kallare än så. Sen är jag lite bitter på att det inte längre går att köpa repashy. Brexit skit
Perfekt ju. Det låter som att det skulle bli lite som deras naturliga årstider hemma hos dig då. Subtropiskt!Sommartid är ett aber, annars har jag inte över 20 resten av året annat än i vardagsrummet. I sovrummet vintertid sjunker det under 10.![]()
Vad kul! Grattis till dina första fiskar och vilken fin art att börja med, ingen vanlig guppy det inte! Vad härligt att de beter sig mycket bekvämare nu när de kommit hem.De är underbaraI butiken höll de sig ofta ganska nära botten och nästan alltid nära bakre väggen, man såg dem sällan utan att verkligen stanna och titta noga efter var de befann sig. Redan nu efter några timmar här hemma så är de lite mer överallt, främst i övre halvan av akvariet men både i bakkant och framkant. De utforskar allt och reagerar starkt på hastiga rörelser utanför akvariet, men känns på det stora hela mycket lugnare och personligare än tex många tetror och guppys. Kan bara rekommendera dem om man har ordentligt med växter/gömställen i akvariet.
På jobbet gick de i 24 grader varmt vatten, mitt akvarium brukar ligga på 23 grader men går ner mot 22 under natten (har ingen doppvärmare). Verkar vara vanligt att folk har dem utan doppvärmare, och matar med varierad kost. Jag har bestämt mig för att hålla mig till fiskar som trivs utan värmare. Onödigt att lägga pengar på sådant om jag kan hitta fisk jag gillar ändå.
Och justja, jag verkar ha ungefär hälften honor, hälften hanar, så jag hoppas att de kan tänka sig att vilja bli fler i framtiden![]()
Men åh! Så det är därför repashyn är borta överallt nu? Så tråkigt.Nu har jag kollat lite mer på dem och blåögonen är fortfarande min grej.
jag har faktiskt ingen värmare och gillar fiskar som trivs lite kallare men det ligger stabilt på 23-24 grader, svårt att ha kallare än så. Sen är jag lite bitter på att det inte längre går att köpa repashy. Brexit skit
Det är så fruktansvärt!Usch, hör väl kanske inte hemma i akvarietråden men väldigt mycket fiskar kommer från Amazonas och där är det värsta klimatkatastrofen nu pga torka och värme. Djungeln håller på tappa sin förmåga att hålla kvar fukten, floden har sjunkit 6 m, det är hundratals delfiner och sjökor som ligger döda och vattentemperaturen är 39 grader. De är rädda att torkan kommer hålla i sig in i januari, så massor med djur, människor, växtlighet kommer att dö. Undrar hur alla fiskar och amfibier klarar de temperaturerna?![]()
Nu vet jag inte vad Repashy är riktigt, och var det tillverkas, men ett tips är att söka på irländska webbsidor för akvarieprylar.Nu har jag kollat lite mer på dem och blåögonen är fortfarande min grej.
Vad är det som hindrar dig att köpa?Mycket avundsjuk. Jag har drömt om de fiskarna i ett år.