Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Platys och alla ungfödande tandkarpar är lätta att könsbestämma rent visuellt genom att titta under magen, men enklast är ju att bara byta ut dem helt.

Visa bifogad fil 134167

Hanen till vänster och honan till höger. Honan har en trekantig bukfena, hanen en utdragen. :)
Vilken jättebra bild på de olika könen! Har aldrig sett en så bra bild och ser det tyvärr inte så bra på mina egna Platy. Bland de vuxna har jag bara en hane och jag håller koll på honom med hjälp av färgen. Nu börjar ynglen växa till sig, efter att Kampfiskarna har fått ett eget kar att bo i. Eller egentligen tvärt om.
 
Visa bifogad fil 134617
Vad ska jag ha för växter? Tänkte något långt och smalt (något ålgräsliknande) till höger runt kanonen, någon med större blad till längst till vänster, några epifyter på stockarna. Men vad mer?

Blir mörk sand så fort jag har hittat någon bra, och pumpen hamnar nog längst till vänster pga närmast uttag.
När du säger "ålgräs-liknande" så tänker jag direkt på Vallisneria. Den är väldigt populär, vanlig och okomplicerad.

Utöver det du nämnt så kan det ju vara trevligt med något litet lägre gräs också. Sedan är jag väldigt förtjust i de växter som ser ut som flaskborstar :p Limnophila sessiliflora/Limnophila heterophylla (vad skillnaden mellan de två är verkar ingen riktigt veta). De växer snabbt vilket är bra för vattenkvaliteten och om man klipper av dem så delar de sig i två där. Så klipper man nära botten, då får man lätt en tjock och fin klunga med växter. Och det man klipper av, det kan man lätt trycka ner i sanden på nytt ställe och så har man ännu mer växter :D

Sedan brukar jag alltid rekommendera flytväxter också, typ vilken sort som helst. De ska inte få sprida sig så att de täcker precis hela ytan, men täcker de max hälften så gör de också underverk för vattenkvaliteten och dessutom gör de att många fiskar känner lite extra skydd och blir gladare och mer framåt.
 
Hej. Sent svar. Men jag hade gjort botten och växter och väntat med fisk. Fisk är ju kanske det roligaste att vara med och köpa tänker jag. Så jag hade låtit bli att köpa det och så hade det blivit en del av julklappen, att få välja fisk.
Det är faktiskt en väldigt bra tanke och så kommer det nog att bli :)
 
Tusen tack för all hjälp! Det kommer nog snart fler frågor. Ska försöka fixa sand och några växter idag. Sanden sköljer jag tills vattnet blir klart?
 
Räkorna verkar gilla när jag städar akvariet (fiskarna med, det kan ju vara så att människan river upp lite smaskiga kryp!) och det är då jag får se som allra flest räkor.

När jag skulle byta ut sanden mot soil i grottan igår så blev de tydligen nyfikna, jag sög ut all sand, sträcker mig efter soilen och jaha, då sitter det redan en räka längst ner i gropen och pillar. 😆 Fick dit soilen tillslut efter att ha schasat iväg alla nyfikna räkor som kom och skulle kolla i gropen. Sen skulle alla in där och inspektera den nya inredningen. De är ju så galet gulliga de här varelserna: :heart
01.crs222711.jpg
 
Vildyngel på jakt efter kryp med mamma i bakgrunden: :heart
08.30909.jpg


Det finns ett rätt stort utfärgat hanyngel i detta karet med men han är helt omöjlig att fånga på bild, det här är det bästa jag lyckats med:
Video-Capture-20231218-181219.jpg
Kaxigt att visa så mycket färg som det gör ändå med tanke på att Pappa är 3 ggr så stor och arg! Än så länge verkar det funka bra dock och det är ju lovande för mina koloniplaner.
 
Tusen tack för all hjälp! Det kommer nog snart fler frågor. Ska försöka fixa sand och några växter idag. Sanden sköljer jag tills vattnet blir klart?
Jag satte sand i en bytta, hällde på vatten och vispade runt med en gaffel. Otroligt effektivt! (Fick såklart hälla bort vatten några gånger, men gick snabbare och gick åt mindre vatten jämfört med när jag sköljt på andra sätt tidigare)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp