Sv: Akvarietråden
KL
vi verkar ha fatt problem i bada tankarna, och undrar om nagon har nagon aning om vad det kan vara? osaker pa om det ar sammankopplat.
Vardena i 100liter tanken ar helt ok, en fisk dog for nagra dagar sedan. En annan har nu varit sjuk sedan igar och blev nu avlivad. Kan inte simma och kroppen ar krokig
(sa tror inte att det ar fel pa simblasan). Guppisar och nagra danios i den. Bytte 30 liter forra veckan och rorde inte filtrerna (manga fiskar i sa har tva pumpar igang, ser dock ej ut att vara for stromt). Kan inte se nagot fel alls pa dem andra fiskarna.
375 liters tanken hade helt sunkiga varden for en vecka sedan sa bytte 150 liter. Nu har pH vardet sjunkit till 6.4 igen och Cl2 ligger pa 0.8 (det finns inga plantor i denna tank), med tanke pa Cl2 vardet sa antar jag att vattenberedare, men det sjunker ju valdigt snabbt????. Ciklider i den, alla ser ut att ma bra, igar kvall var alla helt ok. Nu ligger det ett uppatet lik pa botten (skelletet kvar). Samma sak hande forra veckan. Bada var
Labidochromis caeruleus, har tva sadana kvar i tanken (ser helt friska ut). Har aven
Cyrtocara moorii och
Nimbochromis livingstonii. Jag undrar om det helt enkelt ar sa att min
N. livingstonii hane har fatt for sig att ata upp dem andra fiskarna
(med hjalp av honorna). Han borjade skifta i blatt for tre manader sedan sa ar ju konsmogen (honorna ligger nara 15cm, hanen borjar narma sig 20cm.
Har ocksa insett att varan tank ligger nara minimi mattet for denna fisk, gjorde oss precis av med ett gang (7) red zebra sa utrymmet har ju okat markant. Men undrar om det helt enkelt ar utrymmes brist som forstor vardena?
Eller ar problemen i tankarna helt enkelt sammankopplat????? Har aldrig varit problem med vardena forut, speciellt inte i den stora (den har vi haft sedan februari forra aret, lilla tanken har varit igang sedan Juni forra aret).
Kanske ska tillagga att NO3, NO2, GH,KH har bra varden i den stora tanken. Ar det nagot annat vi bor testa?