Sv: Akvarietråden
Jag har velat ett par år, men nu funderar jag på att starta ett akvarium igen. Hade flera för sådär 10-12 år sedan, men lade sedan ner.
Om fiskar/typ av fiskar vet jag helt säkert att jag vill ha guramis eller bettor tillsammans med någon variant av bottenfisk, gärna botier (har haft pakistan och dvärg). Jag hade förr kortfenade betta splendens och honungsgurami som jag fick yngel av. Hade även dvärggurami som lekte men jag lyckades aldrig föda upp ynglen. Sedan har jag haft diverse andra guramis (t ex dvärg, choklad) och bettor (t ex climacura, cocinna) också.
Har två alternativ när det gäller akvarier: antingen köpa i affären. Var igår och tittade på ett 54 l (har haft 37, 54 och 90 l). Sedan vill en kompis lägga ner sitt 150 l och frågade omjag vill köpa det. Det är ju större än vad jag har tänkt mig, men det kan kanske vara kul med ett stort akvarium. Nackdelen är att det är traditionella mått vilket inte känns optimalt för den typ av fiskar jag vill ha. Mitt 90 l var lågt och brett och hade därmed mycket vattenyta, vilket passade mina guramis bra. Jag vet alltså inte om jag "tjänar" så mycket på att skaffa ett 150 l med tanke på hur akvariet ser ut och med tanke på de fiskar jag är inne på. Iofs skulle jag ju i ett sådant kunna ha större bettas och guramis som jag aldrig har haft eftersom jag haft mindre akvarier.
Vad säger ni övriga? Vad finns det för "roliga" bettas och guramis man kan tänka sig? Jag vill inte ha någon odlingsform. Min absoluta drömfisk är betta imbellis, men den verkar svår att få fatt på.
Rörande plantering så har jag tänkt mycket växter, rötter, torv på botten över sanden och flytväxter i riklig mängd. Funderar på biotopakvarium, men vet inte riktigt. Vad passar i så fall tillsammans med bettas och guramis? Naturligtvis beror det på vilken art av dessa, men förslag på bra kombos?