Alaska Malamute?

FT_ryttare

Trådstartare
vet inte hur dom stavar.. men tror dom heter Alaska Malamute..
vad vet ni om dom .. berätta alla erfarenheter..
 
Otroligt vackra hundar. Används som draghundar och MÅSTE i 99% av fallen dra för att må bra.
Behöver mycket motion!

Dom jag träffat på har varit väldigt bra i psyket, men annars vet jag faktiskt inte mer än så.
 
Man får väl utgå ifrån dom jag träffat IRL.

Som kräver en fast hand och en bra och säker ledare.
Dom kräver så väl fysisk och psykisk motion och i stora mängder, och precis som Bebben skriver så måste dom få arbete med att dra för att må riktigt prima.

Det är en stor hund som kräver sin flock, och uppfostring.

Med andra ord ingen nybörjar ras.

Det är vad jag tycker.

o.b.s att rasen är väldigt mysig och tillgiven sin ledare om den litar på honom/henne.
 
hejsan!
ja inte e vi nybörjare då vi haft egen kennel (new foundland) o haft andra raser oxå.
Nu e d så att jag vill ha en ny hund. Och har alltid gillar Alaska raserna.. till utseendet..tycker dom verkar urmysiga.
Men harinte träffatt så många IRL.
Måste dom ha DRAG träning eller räcker d med massa motion i skog och mark??
 
Det är just DRAGträning dom behöver! :) Det är det dom är avlade för..
 
NJa, en Alaskan Malamute kan klara sig utan att dra, men du orkar inte motionera den så mycket som den behöver på så många andra sätt.
Något att tänka på när det gäller denna ras är också att de är starkt flockberoende och inte trivs om det blir för varmt. Bäst trivs de när de får ligga i en snödriva med kompisarna i spannet.
 
Av sin flock, med det menas hundar och människor beroende på vad flocken består av.. Och dom är i stort behov av en stark ledare ( människan i detta läge )
 
Rent generellt så kan man säga att samtliga "eskimåraser" är skarpa medan de sibiriska är mildare i sinnet.
 
Ja huga. Mina bekantas Malamut är en elak jäkel. Hon har bitit folk också. De har gjort ett REJÄLT plank runt gården...
 
Ja, de hundarna har ju haft ett betydligt hårdare liv i århundraden än ex.vis husky m fl. Lite skillnad att vara familjemedlem och att vara ett "bruksföremål". Klart sånt präglar raserna. :crazy:
 
hejsan!
ja inte e vi nybörjare då vi haft egen kennel (new foundland) o haft andra raser oxå.
Nu e d så att jag vill ha en ny hund. Och har alltid gillar Alaska raserna.. till utseendet..tycker dom verkar urmysiga.
Men harinte träffatt så många IRL.
Måste dom ha DRAG träning eller räcker d med massa motion i skog och mark??

Massa motion i skog och mark kan vara fullgott för en malamute. Spänn på en klövjeväska också så blir det ännu bättre :) Det kan dock (som hos de flesta polarhundar) vara svårt att träna dem att vara lösa pga jaktinstinkten. Det går mycket väl att träna lydnad men det kan vara svårt att motivera en malamute.
 
En tjej som körde Sib Husky i spann sa att de var jätteveka och sånna saker, för annars skulle man inte kunna styra hela spannet. Sant eller ej, men hennes tre hundar var läskigt lydiga :D Hon bara pratade med de i samtalston och de löd minsta vink *hi hi*
 
Det är nog sant. De siberian huskies jag träffat har varit lite mjukare, visserligen lika självständiga och "svårdresserade" (åtminstone gällande inkallning... ;)) men mycket mildare och behagligare än t ex en malatmute.

Jag har bekanta som har flera malamute och deras hundar är mycket tuffare! Har man inte klargjort ledarskapet från början så får man problem och de håller ihop i flocken, både när det gäller att frysa ut en svagare individ och att försvara mot inkräktare. Min bekants malamuter attackerade i flock och bet helt sonika ihjäl en främmande hund som kom in på gårdsplanen, så mycket instinkter finns det i dem...
Men har man kunskap att fostra dem och tid att motionera dem så mycket som de kräver så är det en härlig ras!
Polarhundar är så vackra... :love:
Saknar min tokiga husky...
 
men det är ju skillnad på sibirian huskey och en alaskan malamute

jag kör själv lite hundspann från och till, med 6-8 hundar i spannet och har erfarenhet av både huskeys, malamute, (grönländare)och vet att malamuten är en hårdare hund.
Det är svårare att få till ett spann med malamute än huskeys, Huskeys är mjukare och lättare att få ihop i spannet är en malamute som gärna kivas rejält sinsemmellan och även kan ge sig på andra hundspann som man möter. Rasen kräver en konsekvent ägare och om man frågar mig så tycker jag att dessa hundar passar bäst i skog och mark där de kan vara ute hela dagarna, alltså ingen stadshund alls.

Min erfarenhet säger också att en exempelvis en huskey är lättare att forma, dn håller sig kring gården, medan malamuten gärna drar på egna äventyr och är inte lika bunden till sin ägare.

Men de är jättefina , mäktiga hundar, starka som attans och ett väl fungerande spann med malamute är helhäftigt!
En annan grej:
Många kan ej ha mamamute tillsammans i hudgården utan de får stå på löplina då de kan vara agrresiva mot andra individer, speciellt hanhundarna. Hra själv varit med om ett fall där det gick de gick tillsammans och det fungerade helt smärtfritt i några veckor, sedan smällde det till och en hund bet av pulsådern på den andra, de gjorde aldrig riktigt upp.
 
Malamuten är en tuff typ, så tuff att många draghundsmänniskor (finns det såna) helst inte vill ha malamute i sina spann. Långdistansare däremot inom draghundsporten använder malamuten för deras tålighet och självständighet. Ligger man ute på fjället dagar i sträck i sträng kyla och snöyra gäller det att ha tuffa jyckar.
Malamute i en lägenhet i stad måste vara en omöjlighet i mina ögon de behöver flera timmars träning varje dag och tål ingen värme. Jag vet att de som tävlar med dessa hundar inte vill ha varmare än -15 grader annars hämmas jyckarna av värmen.
Men det är vackra att titta på, det håller jag med om.
Det bästa man kan göra när man letar hund är att ärligt skriva ner vad man vill med en jycke tex jaga, mysa, tävla bruks eller agility, promenadkompis m.m. Sen måste man titta på hur mycket tid jag KAN lägga ner på en hund. En liten hund är lättare att ta med sig än en stor men den kanske ändå kan uppfylla alla förväntningar jag har på en hund, den äter dessutom mindre och blir billigare i drift.
 
Har ingen erfarenhet av Malamutes, men däremot av Grönlandshund och de är ju ändå ganska lika raser.
Har själv en Grönlandstik och hon har ett tufft humör. Just nu är hon också i fina första könsmognad och testar ständigt sin omgivning om sin position. Hon är väldigt stark både fyisiskt och psykiskt, skriker just nu som en dåre och byn undrar väl om man sysslar med hundmisshandel :crazy:
Den här hunden kräver mycket social kontakt, och vill gärna vara med hela tiden, och springa fritt i skogen är hon tokig i.
Men hon är lyhörd och följer mig. Vissa stunder så kan hon också vara en riktigt mysig hund, som vill gosa - men oftast är det ändå lek som gäller.
 
Sv: Alaska Malamute?

FT_ryttare skrev:
vet inte hur dom stavar.. men tror dom heter Alaska Malamute..
vad vet ni om dom .. berätta alla erfarenheter..

på min praktikplats sa de att rasen tidigare varit extremt slagsmålsbenägen, till&med slagits medan de drog men att det numera är bortavlat. de hade ca 40 st som var mkt trevliga allihop. en var kinkig mot andra hundar, resten bussiga. men de har ju polarrasernas killerinstinkt, absolut. och lite "aj, det gjorde ont, det gör vi om". de blir lite ledsna av värme, de är ju gjorda för extrem kyla.
de är väldigt starka! linkörde med en av deras minsta tikar men hon ryckte omkull mig ett par gånger:o (skidåkningen var väl inte på topp just då).
 
Sv: Alaska Malamute?

Det är två något gamla trådar du svarat på.......
 
Sv: Alaska Malamute?

En kompis hade en sån. Var hans bästa kompis o en underbar individ till vardags,men...

Han var otroligt vaktig, räckte att man knuffade på husse så reagerade han. Inte så han högg men han markerade skarpt. Bara husse sa till så slutade han dock.

Han var på hundutställning o satte in hunden i en kompis bil. Det blev en dyr affär, han bet sönder halva inredningen plus sätena.

Otroligt elak på hanhundar (hade fått stryk som valp). Satt han fast utanför affären o det kom en hane slets kopplet sönder.

Gick lös med honom på en promenad o en lös tax kom springande o anföll. Kompisen lyfte hunden i kopplet så han höll på att strypas. Han blev tvungen att släppa ner honom o hann nästan inte ta mark förrän han knäckt nacken på taxen.

Jag har delade meningar om denna ras efter dennas bravader. Men han var underbar mot ägaren som hanterade honom bra. Har även träffat en annan som var helt underbar på alla sätt :love: :love: :love:

Jag skulle nog tänka mig för innan jag köpte en sådan hund. Speciellt om man har ett hem med mycket folk eller barn i huset. Har för mig att de är framavlade för att vakta hus o barn när folket arbetade på fälten. Hunden kan inte skälla utan ylade när barnen/ bebisen vaknat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 920
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
326
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej! E de någon som har lite erfarenhet av Adaptil? Både halsbanden, tuggtabletterna o doftavgivaren? Funkar något av dom eller kanske...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp