Alaskan malamute

Sol

Trådstartare
Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och vet att det är en ras som passar mig. Jag är inte intresserad av tävlingar av något slag utan det är en aktiv familjehund som ska kunna bo ute året runt (med hundhus, inte koja) i Jämtland.

Planen är att åka skidor och spark med hunden, jogga och fjällvandra.

Min fråga är om alaskan malamute skulle kunna funka lika bra? Jag har ingen erfarenhet av rasen utan får bara höra hur svår ras det är, av folk som inte har rasen själv.

Jag är ju inte helt oerfaren men jag har inte haft hund på en sådär 20 år. Jobbar dock med hundar och är etolog så jag hoppas att jag har rätt schyssta förutsättningar. Bor ute i skogen utan några egentliga störningar, hunden kan följa med till jobbet då vi har hundgårdar för personalhundar. Hunden kan även vara hemma då gubben jobbar hemifrån och jag har även en mamma som kan åka hit och rasta (har en tonårsson som kan hjälpa till också).

Vill helst köpa en vuxen hund, men som det ser ut är valp det som verkar rimligast och det blir såklart att ta semester i sådana fall och sedan låta mamma ha valpen när jag jobbar.
 
Jag har varit dagmatte åt en, under ett par år. Hon var den mest älskvärda vovve jag någonsin träffat, men hon var skarp mot andra hundar. Det var världens bästa känsla att springa med henne i djup snö :love:
 
Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och vet att det är en ras som passar mig. Jag är inte intresserad av tävlingar av något slag utan det är en aktiv familjehund som ska kunna bo ute året runt (med hundhus, inte koja) i Jämtland.

Planen är att åka skidor och spark med hunden, jogga och fjällvandra.

Min fråga är om alaskan malamute skulle kunna funka lika bra? Jag har ingen erfarenhet av rasen utan får bara höra hur svår ras det är, av folk som inte har rasen själv.

Jag är ju inte helt oerfaren men jag har inte haft hund på en sådär 20 år. Jobbar dock med hundar och är etolog så jag hoppas att jag har rätt schyssta förutsättningar. Bor ute i skogen utan några egentliga störningar, hunden kan följa med till jobbet då vi har hundgårdar för personalhundar. Hunden kan även vara hemma då gubben jobbar hemifrån och jag har även en mamma som kan åka hit och rasta (har en tonårsson som kan hjälpa till också).

Vill helst köpa en vuxen hund, men som det ser ut är valp det som verkar rimligast och det blir såklart att ta semester i sådana fall och sedan låta mamma ha valpen när jag jobbar.
Låter som att du kan erbjuda hunden ett bra liv! Men, jag har förstått att de är MYCKET ljudliga och kan ha en del separationsångest. Så var beredd på att lägga extra mycket tid på ensamträning. Antar att hunden inte kommer kunna stå och gapa i personalhundstallet 😄
 
En av min systers expojkvänner hade en malamute. Jag minns att det var skarp mot andra hundar, och aningen skeptiskt mot okänt folk när den hälsade på hemma hos oss, men inte så att den var obehaglig. Vad gäller motion så vet jag att han till vardags gick en morgonpromenad på minst 1 tim före jobb, en långrunda ofta med cykel på lunchen, och efter jobbet löpning eller skidåkning 1-2 tim. På helger var han i fjällen och skidrade, vandrade eller cyklade.

Vet inte om det är mininivå av vad de kräver. Ingen aning. Men minns att jag tyckte det var mer än de flesta människor lyckas med i motionsväg... blir en intressant tråd att följa :)
 
Låter som att du kan erbjuda hunden ett bra liv! Men, jag har förstått att de är MYCKET ljudliga och kan ha en del separationsångest. Så var beredd på att lägga extra mycket tid på ensamträning. Antar att hunden inte kommer kunna stå och gapa i personalhundstallet 😄

Nej, ingen gnällpelle i hundstallet. Det blir inte poppis.
 
Vi hade en jättemysig tik när jag växte upp.
Hon älskade att vara med på ridturer, kom springande och satte sig på sin plats när jag gjorde iordning hästen. Men gosade lika gärna i soffan.

Separationsångest, definitivt, men vi hade fler hundar så det blev inte ett problem för oss.
Grävde ett fantastiskt fint gryt under sin hundkoja, halva kojan dråsade ner i hålet en dag. Hindrade inte hunden från att ta nya tag, och försöka gräva sig in under huset.
Små djur = snacks, jagade möss i snön med samma precision som en räv. Sparvar kunde hon ta i flykten. Harpaltar, igelkottar… Hon lät katten vara iaf.
 
Då var det äntligen dags för mig att börja leta hund. Egentligen har jag siktet inställt på samojed då jag är uppvuxen med samojeder och vet att det är en ras som passar mig. Jag är inte intresserad av tävlingar av något slag utan det är en aktiv familjehund som ska kunna bo ute året runt (med hundhus, inte koja) i Jämtland.

Planen är att åka skidor och spark med hunden, jogga och fjällvandra.

Min fråga är om alaskan malamute skulle kunna funka lika bra? Jag har ingen erfarenhet av rasen utan får bara höra hur svår ras det är, av folk som inte har rasen själv.

Jag är ju inte helt oerfaren men jag har inte haft hund på en sådär 20 år. Jobbar dock med hundar och är etolog så jag hoppas att jag har rätt schyssta förutsättningar. Bor ute i skogen utan några egentliga störningar, hunden kan följa med till jobbet då vi har hundgårdar för personalhundar. Hunden kan även vara hemma då gubben jobbar hemifrån och jag har även en mamma som kan åka hit och rasta (har en tonårsson som kan hjälpa till också).

Vill helst köpa en vuxen hund, men som det ser ut är valp det som verkar rimligast och det blir såklart att ta semester i sådana fall och sedan låta mamma ha valpen när jag jobbar.

Jag kan tycka att man bör ha mer än en hund om den ska bo i hundgård och inte i hemmet med familjen.
 
Ja, speciellt som valp kommer den nog känna sig lite ensam där ute

Ja, man får väl inte ens lämna en valp ensam ens i hundgård?

Men även för en vuxen hund att bo dygnet runt i hundgård (även om den aktiveras mycket och är med familjen ute på gården dagtid) utan andra hundar känns inte bra för mig. Jag känner folk som haft hundar i hundgård. De har oftast haft flera hundar. En av dem skulle sen sluta med hund och skaffade då inte ny när en gammal tagits bort. När det bara var en hund kvar fick den flytta in i huset på natten för att den inte längre hade sällskap i hundgården av annan hund. På dagen när hen på var på jobbet var den i hundgården som vanligt.
 
En valp kommer självklart inte bo i hundgård.

Är det tänkt att den vuxna hunden sen ska bo i hundgård även på natten? Jag tycker att du då borde fundera på att skaffa två hundar så de har sällskap av varandra. De är ju ändå flockdjur. Men jag vet inte vad andra tycker som har mer erfarenhet av hundgård än jag. Men de jag känner som har hundar i hundgård på natten har alla flera stycken och när de bara haft en har den fått sova i huset med familjen på natten och varit i hundgården på dagen när de är på jobbet.
 
Vad innebär "medelaktiv"? Joggar du lätt 20 min tre gånger i veckan eller är det milen som gäller? Vad för fysiskt gör ni om helgerna?
Jag joggar lätt en timme per dag. Nu på helgerna är det åka slalom som gäller, men när jag köpt längdskidor blir det på platsen för mig. När vi inte har snö åktes det tidigare mycket rollerblades men i brist på asfalterade vägar efter flytt lär det bli cykel istället.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 861
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag är uppvuxen med hund och både min ursprungsfamilj och jag själv har haft olika hundar genom åren, men nu är det över 10 år sedan den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 572
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 574
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Vi funderar på valp -19 om förhållandena är de rätta med jobb osv. Har dock aldrig tänkt att detta med ras skulle vara ett så stort...
2
Svar
28
· Visningar
2 369
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp