Albion sadel

Niela

Trådstartare
Ja jag ska nu prova en albion dressyrsadel och tänkte luska lite mer om denna sadel.kan ingenting om sadeln.
Lägg gärna in bilder och berätta om den för och nackdelar mm=)

Sv: Albion sadel

Vilken modell är det? Jag själv har en albion style, och jag bara älskar den, sitter kanon skönt. Tror dock att den heter något annat nu.. Skulle tro att om du söker på albion så kanske du hittar några gamla trådar

vilken modell har du då?

Nya modellerna heter SL (fd style), SLK och K2

K2 är spikrak i bommen.

vet inte vad modellen heter.. tänkte mer generällt om sadlarna=) och bilder på de modeller ni har=)

Hade tidigare en Albion Legend och denna var rejält bred i midjan,vilket min dåliga rygg inte fixade,så jag fick sälja sadeln.
Men K2 skall väl ha smal midja?
Har ej provat själv.
Annars bra läder och fint hantverk!

men eftersom alla modeller har olika passform så är det väl bäst att få information om just den modellen din häst kan ha?

Lädret är bra samt hantverket. Jag har inte så mycket att klaga på när det gäller albion iallafall!

Jag har en Albion Legend som jag använde på min gamla dressyrponny. Underbar sadel, man sitter som gjuten i den, MEN den är rejält bred i midjan så man rider inte precis några långfärder i den.
Mamma har tagit över den då hon gillar den bättre än jag, och jag har skaffat mig en ny Albion, en Albion Style som är smalare i midjan, har större knästöd och är lite mjukare i sitsen. ÄLSKAR den sadeln, den kommer jag aldrig göra mig av med!

Ö.h.t så har jag fått uppfattningen att Albion är riktigt bra kvalitetssadlar som ligger bra på de flesta hästar. Jag har ju islandshäst, och mina sadlar har legat kanon på alla hästar som jag provat de på.

Har en Albion SLK som jag köpte i vintras. Den fick tas hem direkt från England för jag ville ha en brun ;) fanns inte i sverige då tyvärr.
Men den är verkligen SUPER, så bra uppbyggd att man sitter jättebra o grymt skön, mjukt läder o bra kvalitet.
Tyvärr har jag inte kvar hästen som jag köpte sadeln till, så det är väl en "nackdel". Hoppas innerligt på att nästa häst kan ha sadeln....

K2 har jag provsuttit i, den är skön men inte så mkt uppbyggd som SLK.

hallelujah för stylen :d:love::bow: snygg sadel, har suttit i den ett antal ggr, den är helt perfekt för mig. jag är så rörande överens med den så jag nästan blir gråtfärdig när jag sätter mig i den. smal midja och i övrigt bekvämt säte, bra knästöd. jag sitter snyggt och som gjuten i alla gångarter.

Åhh verkar vara en supersadel.. Håll tummarna nu att den passar min häst i morgon..
Sadelprovaren kommer ut kl 11 då=)=)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: Honey07
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka