ÅLDER FÖR RÖNTGEN???

fjolltroll

Trådstartare
Har för mig att jag hört nåt om att man ska vänta lite med att röntga höfter och armbågar, men kommer inte ihåg vid vilken ålder det var. Nån som vet och kan hjälpa mig?
 
Jag låter hundarna bli minst 18 mån innan jag röntgar. Jag brukar även se till att det görs efter sommaren med simträning om inte vintern har erbjudit rikligt med snöpulsning.

Vitsen med att vänta är just musklerna. Man slipper få oförtjänt nedslag för "slappa leder".

Mvh
Duvan
 
18 mån låter bra, som du säger har dom haft sommaren på sig med massa simning. Nu har vi iofs haft ganska mycket snö och har hundar som inte förstår varför man ska vara inne när man kan vara ute. :banana:
 
Jag har en Golden som jag röntgade precis innan jul. Han var 16 månader då. Att jag väntande några månader efter han fyllt ett år berodde på att uppfödaren rekommenderade mig att vänta lite för att han skulle få lite "stadga". Han fick f ö A på höfterna och ua på armbågarna. :bump:
 
Har en tik som är 15 mån, väntar nog några mån med att röngta henne. Det är ju ingen panik hon ska ju inte paras före 2 års ålder i alla fall. Mia. :bump:
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 080
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Börjar med att säga att hunden är igenomkänd och röntgad i rygg, armbågar, höfter och handleder utan några förändringar som borde...
Svar
12
· Visningar
1 144
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp