Jag har en hund som jag valde att bryta med, då hon just då var inne i en spökålder och hade svårt att hantera halvfiguren som fälls upp. Trots många chanser så kunde hon inte riktigt släppa den. Eftersom jag avbröt så hade jag kunnat göra om beskrivningen vid ett senare tillfälle (det får man inte om det är beskrivaren som bryter), men jag har valt att inte göra det. Tiken är nu veteran och har alltid varit en stabil och trygg hund i alla situationer (förutom just under en period när hon var under 2 år).
Okej tack för svaret!
 
Alltså testet är ju utformat för att testa hundarna och då blir det inte alltid möjligt att göra det anpassat för alla människor - tyvärr.
Underlaget måste ju uppfylla vissa krav för att kunna utvärdera hundarna liksom.
Alltså jag är ju uppen bart inget proffs på BPH! Men en sak som jag bara tänkte på som blir lite orätt vist för hundarna är ju ifall dens ägare inte kan göra alla delar om det är en o säker hund. Alltså som att gå på konstigt under lag kanske hunden skulle våga med sin matte eller husse men den kanske är mycket mera o säker med nån o känd så den inte vågar alls då?
Somsagt jag VET inte om det kan bli så men bara en sak som jag tänkte på! Och jag tror inte att det är nån fara med min hund o avsett utan jag bara tänkte ändå.
 
Jag gjorde BPH med Slyngeln förra våren, då var han 21 månader. En kul erfarenhet tyckte nog både han och jag :) Resultatet jämfört med vad jag trodde i förväg var nog ganska väntat, men han fick lite lägre på lekfullhet och matintresse än vad jag hade trott - antagligen för att det fanns mycket annat runtomkring för honom att ta in! Dessutom reagerade han inte med skall på någonting vilket jag kanske hade förväntat mig att han skulle - hemma kan han skälla både under lek och om han blir rädd/överraskad. Men han var helt tyst under hela BPH! Skott visste jag inte riktigt hur han skulle reagera på, han har bara hört skott på väldigt långt avstånd innan (när grannarna häromkring jagar), men han brydde sig inte märkbart om det.

Jag tycker det var en bra och rolig grej att göra - kommer absolut att göra om det med nästa hund! Rosett fanns att köpa på plats efter genomfört test, jag fick också protokollet direkt i handen. Sedan tog det några dagar innan komplett resultat inklusive spindeldiagram kom upp på SKK Avelsdata. Jag är för övrigt inte med i SKK, men min dotter som är registrerad ägare på hunden är det. Det var dock ingen som frågade om detta när vi gjorde testet.
 
Nu har jag läst den.
En bredd på 1 meter blir ju direkt diskriminerande mot personer som behöver någon form av hjälpmedel för att förflytta sig. Att det är just korrugerad plast på bilderna försvårar ju ytterligare om det tolkas som det enda som gäller, även om det i texten bara står att det ska vara "plasttak" (det finns ju av flera modeller). Även om alla hundar är välkomna så är inte alla människor det. Man får hoppas att det är ett misstag som kan rättas till. För att testa om hunden går på ovanligt underlag så har det ju ingen betydelse om "bryggan" är 1,5 meter eller 1 meter. F ö undrar jag om verkligen alla hundar och förare ryms på den bredden?* Men man kan kanske gå i gåsmarsch?

Jag hittar inget om att det måste vara samma förare i alla moment. Så har man en medhjälpare kan kanske den utföra ev moment som man av praktiska skäl inte klarar själv?

*När man planerar gångar, gångbanor etc så räknar man med att en rullstol är 80 cm bred, men det finns bredare ute-elrullar. Utöver det så behövs ett rörelseutrymme mellan rullstol och vägg/stolpar/etc på minst 30 cm. Gående med (ledar-)hund räknar man med är 1,2 meter breda. Gående behöver minst 1 dm mot en vägg i rörelseutrymme.

Någon diskriminering handlar det knappast om eftersom momentet - eller hela beskrivningen - går att genomföra med en annan person.

Eftersom BPH är helt standardiserat ska utrustningen se likadan ut överallt. I föreskrifterna för de som anordnar är måttet på plasten angiven till 1x3 meter. Jag misstänker, precis som @MiaMia , att det delvis kan finnas praktiska skäl bakom.
 
Jag tippar att bredden på 1 meter kommer från att det är det formatet som grejerna kommer i när man skaffar dem på bygghandeln.
Nej både plasten och skivan under är bredare (finns smalare plast men den tror jag inte håller att gå på). Det står t o m i anvisningarna att de ska kapas ner.
 
Någon diskriminering handlar det knappast om eftersom momentet - eller hela beskrivningen - går att genomföra med en annan person.

Eftersom BPH är helt standardiserat ska utrustningen se likadan ut överallt. I föreskrifterna för de som anordnar är måttet på plasten angiven till 1x3 meter. Jag misstänker, precis som @MiaMia , att det delvis kan finnas praktiska skäl bakom.
Att vissa behöver hjälp av en annan person är väl precis en definition på diskriminering .. men det är bra att det är ok att få hjälp.
 
Alltså jag är ju uppen bart inget proffs på BPH! Men en sak som jag bara tänkte på som blir lite orätt vist för hundarna är ju ifall dens ägare inte kan göra alla delar om det är en o säker hund. Alltså som att gå på konstigt under lag kanske hunden skulle våga med sin matte eller husse men den kanske är mycket mera o säker med nån o känd så den inte vågar alls då?
Somsagt jag VET inte om det kan bli så men bara en sak som jag tänkte på! Och jag tror inte att det är nån fara med min hund o avsett utan jag bara tänkte ändå.

Jag tror inte heller att det skulle vara något problem med din hund, han verkar vara en glad skit! :D

Med osäkra hundar kan det vara både och enligt min erfarenhet. De kan också våga mer med främmande människor som inte känner dem och förväntar sig att de ska reagera på något. Om det är många moment man inte kan genomföra själv kanske det är bättre att låta någon annan(t ex en familjemedlem eller uppfödaren) gå hela BPH med hunden, det är inte så ovanligt.
 
Att vissa behöver hjälp av en annan person är väl precis en definition på diskriminering .. men det är bra att det är ok att få hjälp.

Nej? Det kan tvärtom vara en åtgärd som förhindrar diskriminering. Diskriminering handlar i just detta fall om huruvida personer missgynnas eller att tillgängligheten brister med hänsyn till vissa omständigheter, t ex ekonomiska och praktiska.
 
Jag gjorde BPH med Slyngeln förra våren, då var han 21 månader. En kul erfarenhet tyckte nog både han och jag :) Resultatet jämfört med vad jag trodde i förväg var nog ganska väntat, men han fick lite lägre på lekfullhet och matintresse än vad jag hade trott - antagligen för att det fanns mycket annat runtomkring för honom att ta in! Dessutom reagerade han inte med skall på någonting vilket jag kanske hade förväntat mig att han skulle - hemma kan han skälla både under lek och om han blir rädd/överraskad. Men han var helt tyst under hela BPH! Skott visste jag inte riktigt hur han skulle reagera på, han har bara hört skott på väldigt långt avstånd innan (när grannarna häromkring jagar), men han brydde sig inte märkbart om det.

Jag tycker det var en bra och rolig grej att göra - kommer absolut att göra om det med nästa hund! Rosett fanns att köpa på plats efter genomfört test, jag fick också protokollet direkt i handen. Sedan tog det några dagar innan komplett resultat inklusive spindeldiagram kom upp på SKK Avelsdata. Jag är för övrigt inte med i SKK, men min dotter som är registrerad ägare på hunden är det. Det var dock ingen som frågade om detta när vi gjorde testet.
Okej tack för svaret! Tyckte du att det var en bra ålder att göra det då?
 
Jag tror inte heller att det skulle vara något problem med din hund, han verkar vara en glad skit! :D

Med osäkra hundar kan det vara både och enligt min erfarenhet. De kan också våga mer med främmande människor som inte känner dem och förväntar sig att de ska reagera på något. Om det är många moment man inte kan genomföra själv kanske det är bättre att låta någon annan(t ex en familjemedlem eller uppfödaren) gå hela BPH med hunden, det är inte så ovanligt.
Egentligen så kanske det skulle vara bättre då ifall det var att alla hundar gjorde med nån o känd? Alltså för dom på verkas ju endel av den dom går med säkert så det blir ju inte BARA hur hunden är då. Och det blir ju ändå lite o lika ifall vissa kanske gör med sin matte eller husse som dom har jätte bra kontakt med och vissa kanske gör iallafall vissa delar med nån o känd.
Men somsagt jag vet inte men jag bara tänkte på det.
Men ja o avsett så kommer an tagligen mamma att gå det med min hund.
 
Precis så. Hunden ska föras i ganska kort koppel, och man får locka på den om den är tveksam. Men den ska inte vara under kommando.
Okej!
Dethär kanske är en konstig fråga men blir det som ett sämre test ifall hunden är väldigt lydig? Alltså om den tillexempel är väldigt bra på att gå på sidan även fast den inte har fått nåt komando om det är svårare att se hur hunden rea gerar då eller går det lika bra o avsett?
 
Egentligen så kanske det skulle vara bättre då ifall det var att alla hundar gjorde med nån o känd? Alltså för dom på verkas ju endel av den dom går med säkert så det blir ju inte BARA hur hunden är då. Och det blir ju ändå lite o lika ifall vissa kanske gör med sin matte eller husse som dom har jätte bra kontakt med och vissa kanske gör iallafall vissa delar med nån o känd.
Men somsagt jag vet inte men jag bara tänkte på det.
Men ja o avsett så kommer an tagligen mamma att gå det med min hund.

Påverkan är nog väldigt sällan så stor att det ändrar hundens beteende mer än marginellt. Och BPH är ju som sagt inte någon tävling.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 643
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 240
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 851
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp