Tack för ditt svar också!
Bryter be skrivningen är det att man av bryter innan man är klar heltenkelt? När gör man det?
Om hunden verkar må dåligt av testet eller är tex skadad så bryter man. Det kan vara på beskrivarens order eller på ägarens egen begäran.

Jag har varit med om (fast på MH) att beskrivaren butit för att hunden var så pass rädd på flera av momenten att det ansågs oetiskt att fortsätta (ägaren blev vansinnig)
Men ägaren kan också välja att bryta om hunden misstänks må dåligt, tex ha ont.
 
Ja det står såhär om det om nån vill läsa:
Innan ett lämplighetstest kan genomföras skall din hund ha genomfört ett BPH med skott. Oavsett vilka regler som gäller för att BPH skall anses ha genomförts så måste en hund som ska anmälas till lämplighetstest för Assistanshund genomfört ALLA moment inkluderade i BPH. Det går inte att välja bort moment för hund som skall utbildas till Assistanshund. Förtydligande: detta innebär att alla moment och faser skall ha slutförts och det får inte finnas några X i protokollet varken på moment eller fas. En socialt osäker hund, en rädd hund eller en aggressiv hund kommer inte att få möjlighet att genomföra lämplighetstest. Dessa egenskaper visar sig oftast när man genomför BPH.
Men jag vet inte exakt vad det inne bär om tillexempel hunden hoppar till eller skäller eller morrar FÖRST om det räknas som att den är rädd eller aggre siv då. Eller om det är att det inte går över snabbt eller om den blir VÄLDIGT rädd eller aggre siv eller nånting.
Jag tror inte att det är nån risk heller men man kan ju ändå inte VETA förräns man har gjort det.
Eftersom hunden ju kan växla känsloläge så noteras både rädsla och hot om det är det den uppvisar. Man bryter momentet om det inte går att genomföra på ett schysst sätt för hunden eller testledaren, eller hela BPH om man anser att det behövs. Oftast fortsätter man även om man avbrutit första delen. Om hunden inte kommer över rädslan för halvfiguren bryter man alltid av djurskyddsskäl.
 
Skickliga beskrivare ser om ett beteende är naturligt eller inövat.

Inte BPH men jag var med om det på ett MH. Beskrivaren talade högt och tydligt om för alla vad han ansåg om att ägaren hade tränat på skramlet.
Det tycker jag inte är okej och jag hoppas att ägaren anmälde beskrivaren till SBK. Min roll som beskrivare är att beskriva vad jag ser, och sedan förklara det för ägaren. Inget annat! Man möter många original på banan, och man kan misstänka både det ena och det andra. Men det är inte min uppgift där och då att ha åsikter.
 
Skickliga beskrivare ser om ett beteende är naturligt eller inövat.

Inte BPH men jag var med om det på ett MH. Beskrivaren talade högt och tydligt om för alla vad han ansåg om att ägaren hade tränat på skramlet.
Okej! Men tillexempel att leka med andra och att den som gör testet ska hantera hunden och sånt kanske domflesta hundarna har tränat på efter som att dom kanske har lekt med andra och tränat på att andra hanterar som och så? Räknas det som att det är in övat då och att det är nånting dåligt? Eller är det mest tillexempel gubben som dyker upp och skrammel och sånt?
 
Eftersom hunden ju kan växla känsloläge så noteras både rädsla och hot om det är det den uppvisar. Man bryter momentet om det inte går att genomföra på ett schysst sätt för hunden eller testledaren, eller hela BPH om man anser att det behövs. Oftast fortsätter man även om man avbrutit första delen. Om hunden inte kommer över rädslan för halvfiguren bryter man alltid av djurskyddsskäl.
Okej! Men vet du hur det räknas för assistans hund då? Alltså att en socialt o säker eller rädd eller aggre siv hund inte får göra lämplig hets test. Räknas det som att hunden är rädd eller aggre siv om den visar minstalilla då eller är det ingen om den tillexempel hoppar till eller skäller några gånger eller nåt?
 
Okej! Men vet du hur det räknas för assistans hund då? Alltså att en socialt o säker eller rädd eller aggre siv hund inte får göra lämplig hets test. Räknas det som att hunden är rädd eller aggre siv om den visar minstalilla då eller är det ingen om den tillexempel hoppar till eller skäller några gånger eller nåt?
Nej jag tar ingen hänsyn till varför hunden går sitt BPH. Som beskrivare har man dels sin egen erfarenhet att luta sig mot, dels en rätt så gedigen utbildning med årliga kvalitetssäkringar, och dels bedömningskriterier med förklarande text. Ska jag sätta kryss i "hot", så måste hunden ha uppvisat ett hotfullt beteende. Dvs visa ett framåtriktat hot. Rest ragg men bakåtrörelser är alltså inget hot (än), utan ett rädslebeteende. Bevakningsskall får inga kryss om hunden inte kombinerar skall med rädsla eller hot.
 
Okej! Men tillexempel att leka med andra och att den som gör testet ska hantera hunden och sånt kanske domflesta hundarna har tränat på efter som att dom kanske har lekt med andra och tränat på att andra hanterar som och så? Räknas det som att det är in övat då och att det är nånting dåligt? Eller är det mest tillexempel gubben som dyker upp och skrammel och sånt?
Testledaren ska vara okänd för hunden, men självklart ska du låta hunden leka med och bli hanterad av andra!
 
Okej! Men vet du hur det räknas för assistans hund då? Alltså att en socialt o säker eller rädd eller aggre siv hund inte får göra lämplig hets test. Räknas det som att hunden är rädd eller aggre siv om den visar minstalilla då eller är det ingen om den tillexempel hoppar till eller skäller några gånger eller nåt?
Hundarna FÅR reagera och bli rädda eller till och med lite arga. Det som är viktigt är hur de avreagerar. Man vill gärna se att de är tillräckligt nyfikna för att gå fram till det som skrämt dem för att undersöka vad det var. Därefter går man förbi gubben eller skramlet två gånger och då tittar man på om hunden visar fortsatt rädsla, nyfikenhet eller om den är likgiltig. Om hunden fortsätter att vara rädd och undvika saken och inte kan släppa det som hänt så räknas det som rädsla. Så den första reaktionen spelar inte lika stor roll.

De flesta av oss om jobbar med mentalbeskrivningar ÄLSKAR busiga hundar, ju "galnare" ju bättre om du frågar mig :D.
 
Det tycker jag inte är okej och jag hoppas att ägaren anmälde beskrivaren till SBK. Min roll som beskrivare är att beskriva vad jag ser, och sedan förklara det för ägaren. Inget annat! Man möter många original på banan, och man kan misstänka både det ena och det andra. Men det är inte min uppgift där och då att ha åsikter.
Ingen aning vad som skeddd efteråt.
 
Nej jag tar ingen hänsyn till varför hunden går sitt BPH. Som beskrivare har man dels sin egen erfarenhet att luta sig mot, dels en rätt så gedigen utbildning med årliga kvalitetssäkringar, och dels bedömningskriterier med förklarande text. Ska jag sätta kryss i "hot", så måste hunden ha uppvisat ett hotfullt beteende. Dvs visa ett framåtriktat hot. Rest ragg men bakåtrörelser är alltså inget hot (än), utan ett rädslebeteende. Bevakningsskall får inga kryss om hunden inte kombinerar skall med rädsla eller hot.
Ja alltså jag kanske inte förklarar så bra hur jag menar! Själv klart så ska ju alla hundar be dömmas lika det fattar jag också 🙂 Men jag menar vad som räknas som rädsla eller aggre siv för att få göra lämp för assistans hund.
 
Testledaren ska vara okänd för hunden, men självklart ska du låta hunden leka med och bli hanterad av andra!
Okej vad bra! För annars så skulle det ju bli konstigt ifall det räknas som att man har tränat för BPH bara för att hunden är van att leka och bli hanterad av andra.
 
Hundarna FÅR reagera och bli rädda eller till och med lite arga. Det som är viktigt är hur de avreagerar. Man vill gärna se att de är tillräckligt nyfikna för att gå fram till det som skrämt dem för att undersöka vad det var. Därefter går man förbi gubben eller skramlet två gånger och då tittar man på om hunden visar fortsatt rädsla, nyfikenhet eller om den är likgiltig. Om hunden fortsätter att vara rädd och undvika saken och inte kan släppa det som hänt så räknas det som rädsla. Så den första reaktionen spelar inte lika stor roll.

De flesta av oss om jobbar med mentalbeskrivningar ÄLSKAR busiga hundar, ju "galnare" ju bättre om du frågar mig :D.
Okej tack för svaret! Jag tror att du fattade lite mera vad jag menade fast jag kanske förklarade dåligt.
Men tillexempel med gubben om hunden FÖRST hoppar till och sen inte bryr sig då räknas inte det som rädsla eller?
 
Okej tack för svaret! Jag tror att du fattade lite mera vad jag menade fast jag kanske förklarade dåligt.
Men tillexempel med gubben om hunden FÖRST hoppar till och sen inte bryr sig då räknas inte det som rädsla eller?
Precis så. Det kommer ju stå i protokollet att hunden blev rädd först men om den släpper direkt så visar den att det inte är en hund som har inbyggda rädslor. Man vill också gärna se att hunden själv vill gå fram och undersöka och om den behöver lite stöttning av sin förare så är det också ok.
 
@LiviaFilippa Tack för att du frågar så bra :) ! Jag undrar ju också. Kanske är det så att man måste fråga SBK om det räcker med att hunden har genomfört ett helt BHP utan x i protokollet för att få göra lämplighetstest eller om de gör någon utvärdering av resultatet? Är ju inte så lätt att förstå vad de egentligen menar med att hunden inte får vara rädd eller visa aggressivitet.
 
@LiviaFilippa Tack för att du frågar så bra :) ! Jag undrar ju också. Kanske är det så att man måste fråga SBK om det räcker med att hunden har genomfört ett helt BHP utan x i protokollet för att få göra lämplighetstest eller om de gör någon utvärdering av resultatet? Är ju inte så lätt att förstå vad de egentligen menar med att hunden inte får vara rädd eller visa aggressivitet.
Ja det kanske är detbästa för att vara helt säker! Fast det be ror ju på hur det går också för om inte hunden har nån rädsla eller aggre sivitet ALLS så är det ju iallafall inget att o roa sig för!
 
En till fråga. Men är alla BPH banor lika?
Alltså kan det vara skillnad på själva testen på en bana till enannan eller är det exakt lika på alla?
 
Ja det kanske är detbästa för att vara helt säker! Fast det be ror ju på hur det går också för om inte hunden har nån rädsla eller aggre sivitet ALLS så är det ju iallafall inget att o roa sig för!
Jag tänkte att om man vill veta innan ;-). Har du anmält? Jag har upptäckt att en del tillfällen till bph redan är fullbokade.
 
Jag tänkte att om man vill veta innan ;-). Har du anmält? Jag har upptäckt att en del tillfällen till bph redan är fullbokade.
Nej inte än utan vi håller på kolla var man kan göra det och så. Men det är ganska så långt till domflesta banorna men det är en som jag skulle VILJA åka till men det är inte precis den mest närmaste. Men ja det måste ju passa med datum och så också och det är lite svårt när det är kanske i sommar för då har jag ingen aning hur det är varisig för mig eller mamma. Men vi måste nog an mäla snart iallafall så att vi får plats!
Har ni an mält?
 
1. Man ska inte träna specifikt för BPH, men de flesta hundar som kommer har provat att leka både med sin förare och andra, och har hört skott innan de kommer. Hunden bör ha provat att ha på sig halsband innan den kommer. Man kan inte köra med rullstol över underlagen (för smalt), så i ditt fall bör din hund acceptera att promenera med testledaren. Du följer med på andra sidan staketet.
Är det föreskrivet hur brett det annorlunda underlaget får vara? Går det inte att ha/ordna en bredare "brygga"? Om man p g a rullstol eller annat hjälpmedel inte kan genomföra just den delen, är det inte tillåtet att byta förare just då?

(Känner att genomförandet inte är riktigt tillgänglighetsanpassat för personer med funktionshinder)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 668
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 241
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 656
Senast: Fetaost
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 867
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp