Är det föreskrivet hur brett det annorlunda underlaget får vara? Går det inte att ha/ordna en bredare "brygga"? Om man p g a rullstol eller annat hjälpmedel inte kan genomföra just den delen, är det inte tillåtet att byta förare just då?

(Känner att genomförandet inte är riktigt tillgänglighetsanpassat för personer med funktionshinder)
Ja BPH är mycket standardiserat. Se "Utförandebeskrivning med materialbeskrivning"
 
Ja BPH är mycket standardiserat. Se "Utförandebeskrivning med materialbeskrivning"
Jag läste lite i det igår och då stog det att om föraren är o säker att gå på under laget så kan test ledaren gå i arm krok med den fast att test ledaren är utan för själva under laget. Så ifall jag fattar rätt så SKA föraren gå med hunden på under laget?
Så bara så jag vet så vi inte gör nåt fel när vi bokar. Men ska det vara samma person som går med hunden helatiden och att den måste kunna gå? Så tillexempel jag som har rullstol då kanske mamma ska gå med min hund?
Eller FÅR man göra tillexempel att jag gör det som funkar och mamma gör bara dom delarna som inte går med rullstol?
 
Ja BPH är mycket standardiserat. Se "Utförandebeskrivning med materialbeskrivning"
Nu har jag läst den.
En bredd på 1 meter blir ju direkt diskriminerande mot personer som behöver någon form av hjälpmedel för att förflytta sig. Att det är just korrugerad plast på bilderna försvårar ju ytterligare om det tolkas som det enda som gäller, även om det i texten bara står att det ska vara "plasttak" (det finns ju av flera modeller). Även om alla hundar är välkomna så är inte alla människor det. Man får hoppas att det är ett misstag som kan rättas till. För att testa om hunden går på ovanligt underlag så har det ju ingen betydelse om "bryggan" är 1,5 meter eller 1 meter. F ö undrar jag om verkligen alla hundar och förare ryms på den bredden?* Men man kan kanske gå i gåsmarsch?

Jag hittar inget om att det måste vara samma förare i alla moment. Så har man en medhjälpare kan kanske den utföra ev moment som man av praktiska skäl inte klarar själv?

*När man planerar gångar, gångbanor etc så räknar man med att en rullstol är 80 cm bred, men det finns bredare ute-elrullar. Utöver det så behövs ett rörelseutrymme mellan rullstol och vägg/stolpar/etc på minst 30 cm. Gående med (ledar-)hund räknar man med är 1,2 meter breda. Gående behöver minst 1 dm mot en vägg i rörelseutrymme.
 
Jag läste lite i det igår och då stog det att om föraren är o säker att gå på under laget så kan test ledaren gå i arm krok med den fast att test ledaren är utan för själva under laget. Så ifall jag fattar rätt så SKA föraren gå med hunden på under laget?
Så bara så jag vet så vi inte gör nåt fel när vi bokar. Men ska det vara samma person som går med hunden helatiden och att den måste kunna gå? Så tillexempel jag som har rullstol då kanske mamma ska gå med min hund?
Eller FÅR man göra tillexempel att jag gör det som funkar och mamma gör bara dom delarna som inte går med rullstol?
Att föraren är på utsidan och bara hunden går över borde ju också fungera. Kan man tycka. Men det är svårt att veta hur varje bedömningsställe tolkar reglerna så jag hade nog kollat upp det i förväg, antingen med SKK eller dem som man ska göra testet hos (så får de eventuellt kolla med SKK).
 
En hund som ska bli assistenthund (få göra lämplighetstest) får inte vara socialt osäker, visa rädslor eller aggressivitet. Riktigt vad det innebär i praktiken vet jag inte, om det bara är x i protokollet/avbrutet som diskvalificerar eller om även ett genomfört resultat sammantaget kan visa att hunden inte är lämplig och därför diskvalificerar. Alla moment måste vara genomförda (inga x på delmoment).

Nu tycker jag inte att det verkar som någon som helst risk att Voffi inte skulle vara lämplig 🥰. Ville mest bara påtala att bph kan göras av andra orsaker än utvärdering av avel och då kan andra regler gälla :-).
Vad man önskar för resultat är en helt annan sak, men det finns inget som heter godkänt BPH. Det som är önskade reaktioner hos en ras kan vara oönskat hos en annan ras eller kanske helt värdeneutralt.
 
Vad man önskar för resultat är en helt annan sak, men det finns inget som heter godkänt BPH. Det som är önskade reaktioner hos en ras kan vara oönskat hos en annan ras eller kanske helt värdeneutralt.
Jag vet att det inte finns något som heter godkänt bph. Men för att få göra lämplighetstest så finns det krav på hunden som intygas genom bph (tror mh också är ok). De kraven är samma för alla raser (och blandraser).
 
Tack för ditt svar också!
Bryter be skrivningen är det att man av bryter innan man är klar heltenkelt? När gör man det?
Jag har en hund som jag valde att bryta med, då hon just då var inne i en spökålder och hade svårt att hantera halvfiguren som fälls upp. Trots många chanser så kunde hon inte riktigt släppa den. Eftersom jag avbröt så hade jag kunnat göra om beskrivningen vid ett senare tillfälle (det får man inte om det är beskrivaren som bryter), men jag har valt att inte göra det. Tiken är nu veteran och har alltid varit en stabil och trygg hund i alla situationer (förutom just under en period när hon var under 2 år).
 
Nu har jag läst den.
En bredd på 1 meter blir ju direkt diskriminerande mot personer som behöver någon form av hjälpmedel för att förflytta sig. Att det är just korrugerad plast på bilderna försvårar ju ytterligare om det tolkas som det enda som gäller, även om det i texten bara står att det ska vara "plasttak" (det finns ju av flera modeller). Även om alla hundar är välkomna så är inte alla människor det. Man får hoppas att det är ett misstag som kan rättas till. För att testa om hunden går på ovanligt underlag så har det ju ingen betydelse om "bryggan" är 1,5 meter eller 1 meter. F ö undrar jag om verkligen alla hundar och förare ryms på den bredden?* Men man kan kanske gå i gåsmarsch?
Alltså testet är ju utformat för att testa hundarna och då blir det inte alltid möjligt att göra det anpassat för alla människor - tyvärr.
Underlaget måste ju uppfylla vissa krav för att kunna utvärdera hundarna liksom.
 
Självklart är det hundarna som ska testas. Därför borde det inte spela någon roll hur brett det ovanliga underlaget är, om föraren är på utsidan eller om någon annan är förare i just det momentet.
Alltså testet är ju utformat för att testa hundarna och då blir det inte alltid möjligt att göra det anpassat för alla människor - tyvärr.
Underlaget måste ju uppfylla vissa krav för att kunna utvärdera hundarna liksom.
 
Självklart är det hundarna som ska testas. Därför borde det inte spela någon roll hur brett det ovanliga underlaget är, om föraren är på utsidan eller om någon annan är förare i just det momentet.
@Milosari skrev ju att den får gå med TL med ägaren utanför? Så då är det ju löst?

Och bredden kan absolut avgöra jo för utvärderingen.
 
Nu har jag läst den.
En bredd på 1 meter blir ju direkt diskriminerande mot personer som behöver någon form av hjälpmedel för att förflytta sig. Att det är just korrugerad plast på bilderna försvårar ju ytterligare om det tolkas som det enda som gäller, även om det i texten bara står att det ska vara "plasttak" (det finns ju av flera modeller). Även om alla hundar är välkomna så är inte alla människor det. Man får hoppas att det är ett misstag som kan rättas till. För att testa om hunden går på ovanligt underlag så har det ju ingen betydelse om "bryggan" är 1,5 meter eller 1 meter. F ö undrar jag om verkligen alla hundar och förare ryms på den bredden?* Men man kan kanske gå i gåsmarsch?

Jag hittar inget om att det måste vara samma förare i alla moment. Så har man en medhjälpare kan kanske den utföra ev moment som man av praktiska skäl inte klarar själv?

*När man planerar gångar, gångbanor etc så räknar man med att en rullstol är 80 cm bred, men det finns bredare ute-elrullar. Utöver det så behövs ett rörelseutrymme mellan rullstol och vägg/stolpar/etc på minst 30 cm. Gående med (ledar-)hund räknar man med är 1,2 meter breda. Gående behöver minst 1 dm mot en vägg i rörelseutrymme.
Vi har löst det så att testledaren går med hunden över underlagen. Har aldrig varit något bekymmer.

Har man synpunkter eller frågor kring utformningen kan man alltid höra av sig till SKK :). Jag vet faktiskt inte varför man har valt bredden 1 m, men tidigare var det två olika material.
 
Att föraren är på utsidan och bara hunden går över borde ju också fungera. Kan man tycka. Men det är svårt att veta hur varje bedömningsställe tolkar reglerna så jag hade nog kollat upp det i förväg, antingen med SKK eller dem som man ska göra testet hos (så får de eventuellt kolla med SKK).
Nja, man vill se om hunden skiftar tempo oberoende av ägaren dvs får inte vara under kommando.
 
Tack för att du tar dig tid att svara :-)
Vi har löst det så att testledaren går med hunden över underlagen. Har aldrig varit något bekymmer.

Har man synpunkter eller frågor kring utformningen kan man alltid höra av sig till SKK :). Jag vet faktiskt inte varför man har valt bredden 1 m, men tidigare var det två olika material.
 
Nu har jag läst den.
En bredd på 1 meter blir ju direkt diskriminerande mot personer som behöver någon form av hjälpmedel för att förflytta sig. Att det är just korrugerad plast på bilderna försvårar ju ytterligare om det tolkas som det enda som gäller, även om det i texten bara står att det ska vara "plasttak" (det finns ju av flera modeller). Även om alla hundar är välkomna så är inte alla människor det. Man får hoppas att det är ett misstag som kan rättas till. För att testa om hunden går på ovanligt underlag så har det ju ingen betydelse om "bryggan" är 1,5 meter eller 1 meter. F ö undrar jag om verkligen alla hundar och förare ryms på den bredden?* Men man kan kanske gå i gåsmarsch?

Jag hittar inget om att det måste vara samma förare i alla moment. Så har man en medhjälpare kan kanske den utföra ev moment som man av praktiska skäl inte klarar själv?

*När man planerar gångar, gångbanor etc så räknar man med att en rullstol är 80 cm bred, men det finns bredare ute-elrullar. Utöver det så behövs ett rörelseutrymme mellan rullstol och vägg/stolpar/etc på minst 30 cm. Gående med (ledar-)hund räknar man med är 1,2 meter breda. Gående behöver minst 1 dm mot en vägg i rörelseutrymme.
Ja det är lite synd att det är så! Alltså jag fattar såklart att det måste vara nåt lite o vanligt för att se hur hundarna tycker om det men med sånt plast tak så blir det ju ett hinder för ganska så många tyvär. Och även om föraren är ganska så tjock och bred och det är en stor hund så blir det nog väldigt trångt.
 
Att föraren är på utsidan och bara hunden går över borde ju också fungera. Kan man tycka. Men det är svårt att veta hur varje bedömningsställe tolkar reglerna så jag hade nog kollat upp det i förväg, antingen med SKK eller dem som man ska göra testet hos (så får de eventuellt kolla med SKK).
Ja det är nog bäst att fråga om det när man an mäler kanske!
 
Vad man önskar för resultat är en helt annan sak, men det finns inget som heter godkänt BPH. Det som är önskade reaktioner hos en ras kan vara oönskat hos en annan ras eller kanske helt värdeneutralt.
Ja det är ju inte att själva BPH ska bli god känt utan att det ska god kännas för att få göra lämpen 🙂
 
Jag vet att det inte finns något som heter godkänt bph. Men för att få göra lämplighetstest så finns det krav på hunden som intygas genom bph (tror mh också är ok). De kraven är samma för alla raser (och blandraser).
Jag TROR men är inte helt säker men nästan att det måste vara BPH och inte MH iallafall!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 647
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 240
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 852
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp