ålder på betäckning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Liiiinda
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 001
L

Liiiinda

Har en liten fråga..när som tidigast kan man betäcka sitt sto? Har hört vid 3 år men tycker det är lite tidigt..??? Är sklettet verkligen redo då??

Sv: ålder på betäckning?

Tre år är en vanlig ålder att betäcka i för första gången. Men det finns de som betäcker redan vid två år. Plus att det finns ett par exempel här på Buke med ston, som dock inte med vilje, betäckts vid ca ett års ålder och klarat det bra.

Kan bara hålla med föregående talare. Enligt "tradition" så betäcker man ston första gången när dom är tre år- då fölar dom när dom är fyra år. Men man kan inte sätta detta som generell regel- en del ston kanske behöver ett år till, och en del är så färdiga att det går alldeles utmärkt att betäcka dom.

Enligt boken "Att bli med föl" så är ett sto i sin bästa avelsmässiga ålder mellan 4-14 år. Men som alltid så finns det individuella skillnader och ett sto kan ju mkt väl bli dräktig och bära fram ett friskt föl, när hon är äldre än 14 år! Men börjar man närma sin 16-18-20 årsåldern så kanske man ska tänka både en och två gånger innan man betäcker- det är ju jobbigt att bära och föda ett föl.

MadickenII skrev:
Enligt boken "Att bli med föl" så är ett sto i sin bästa avelsmässiga ålder mellan 4-14 år. Men som alltid så finns det individuella skillnader och ett sto kan ju mkt väl bli dräktig och bära fram ett friskt föl, när hon är äldre än 14 år! Men börjar man närma sin 16-18-20 årsåldern så kanske man ska tänka både en och två gånger innan man betäcker- det är ju jobbigt att bära och föda ett föl.

Är stoet bara i god kondition och hull och utan några krämpor (tex hältor osv som kan förvärras i samband med dräktigheten) är det inga som helst problem att ha dem dräktiga uppåt 20-års åldern. Däremot kan det vara svårt att få ett äldre sto att bli dräktig, då livmodern börjar att åldras efter ca 12-års åldern. Men tar sig stoet bara så brukar det inte vara nåt problem, men man få ju se till individen.

Håller med fullständigt- har sett russton på Lojsta hed som gått med föl vid 25 års ålder, och klarat detta galant!

Har ett russto hemma som blev tjuvbetäckt som ettåring. Hon fölade som tvååring. Både fölet och hon höll på att stryka med. Men dom klarade sig och fölet har blivit en väldigt duktig travare som i sin tur lämnat 2 elittravare.
Stoet är nu 18 år och väntar sitt 13 föl.

Har hört att 3 år är det vanligaste att betäcka. Men raser som är lite senare i utvecklingen kan vänta ett par år till med... Det är ju från individ till individ.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
3
· Visningar
764
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
534
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
567
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 254
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka