ålder vid kastrering?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare MDusty
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 720
M

MDusty

Det här kanske är en jättekorkad fråga men när kan man tidigast kastrera en hankatt? Jag har en liten pojk som börjar närma sig 5 månader. Exakt ålder är det ingen som vet då han är en hittekatt men jag skulle gissa på att han var mellan 6-8 veckor när han flyttade in. (Familjen som födde upp honom slängde helt enkelt ut honom för dom ville inte ha några kisseungar och det är ju jobbigt att 'knipsa' mamman. :mad: Sen att dom är en bunt nötter som antagligen skulle hållt sig till leksaksdjur är en annan historia.)
Alltså, han är drygt 5 månader nu, är det för tidigt att beställa tid hos veterinären?

/MDusty

Sv: ålder vid kastrering?

Går han ute så är det vettigt att kastrera så fort som möjligt, så han inte hinner bli pappa. Är det en innekatt kan du ju vänta ett tag till, när urinen börjar lukta är det dags, men det skadar inte att kastrera nu.

Vill vet inte kastrera och det är en utekatt så gå till någon annan. Alla veterinärer bryr sig tyvärr inte så mycket om överflödet av huskatter :(

Sv: ålder vid kastrering?

Tack så jättemycket för svaret! :bow: Han går ute och trivs bra med det så det blir nog en kastrering med chip/öronmärkn. så fort som möjligt då. (Oh vad glad han kommer bli :D ) Jag har turen att ha en bra veterinärklinik alldeles i närheten så problem med vet. tror jag inte det kommer bli. Tack igen!

/MDusty

Liknande trådar

P
Katthälsa Vi har 5 katter hemma, 3 hanar och två honor. De är bondkatter allihopa. Två av katterna är ättlingar till en långhårig vildkatt som min... 2
Svar
36
· Visningar
5 879
Senast: elinairina
·
Islandshäst Okej det är juh inte så att jag har någon hingst som ska kastreras här men är ändå nyfiken (lägger tråden här på island efter som det är...
Svar
13
· Visningar
4 064
Senast: Trollas
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 116
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka