Katter som parar sig hejvilt.

Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Kastrering kommer ju göra allt lättare men om det inte bir så, så ge honorna P-piler i allafall, det verkar ju inte så svårt att få utskrivet.

Har själv aldrig använt det till mina för de är alla kastrerade, men mamma ger det till sina innekatter på våren för att de inte ska sitta i fönstret och yla!
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Fast det är väldigt stor risk att katterna får cancer av p-piller, så det är väl ingen riktigt bra långsiktig lösning.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Det är så på landet! Nästan alla hem har katter här, men ändå har jag inte träffat en enda raskatt eller lite "bättre" katt än vanliga bondkatter. Det är helt enkelt så man gör här, ger katterna nånstans att sova och nåt att äta, och sen får de klara sig själva i princip. Vad man gör med kattungarna varierar ju, vissa behåller en eller två och avlivar resten.. Vissa avlivar alla. Och vissa ger bort ifall nån vill ha.

Jag bor också på landet och här runt omkring så tar de flesta väl hand om sina katter. Även om 70% bara har katter för råttornas skull så kastreras de i alla fall.

Mina katter (2 hanar, 1 hona) är alla kastrerade, id-märkta och vaccinerade. Avmaskas v.b. De är bondkatter allihopa, en är halvvild och bor till 95% i lagårn.

HAR MAN SKAFFAT DJUR SÅ MÅSTE MAN TA HAND OM DOM! DET ÄR LEVANDE VARELSER!
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Så gör man alls inte på landet. Eran landsbygd måste vara en utav få som har väldigt konstiga människor som bor där. Till och med mina 2 morbröder som är gamla bonnpojkar och bor på landet har fattat vidden av att kastrera, vaccinera samt gå till veterinär vid sjukdom med sina katter. Kan dom gamla 60-70 åriga gubbarna lära sig på ålderns höst, så borde väl du som är ung kunna lära ännu bättre istället för att sitta och gnälla.

Ang katten som inte har tänder, har du möjligen funderat på om katten lider av parodontit dvs tandlossning ??????? Troligtvis är du ett troll, låt gå för det, men katt..näe, det ska varken du eller möjligen hela din by inte ha.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Nu vet jag inte om det är ett troll eller inte men:

Skaffar man katter så bör de tas in på en kastrering om de är utekatter, det blir ju mer katter som är oönskade och vem ska ta hand om de nykomna?

Katter med problem ska tas in till vet, no matter what. Har man inte råd så får man ta sig råd.

Har man skaffat sig något djur så gäller det ansvar på alla håll, sätt, vis och kanter. Det kan bli tufft vissa månader och tycker man t.ex festandet eller lyxiga saker är mer roligt än pröjsa veterinären för kastrering, vaccin, idmärk, skador m.m så borde man fundera på varför man skaffade ett djur.

Om man inte har någon lust att ta hand om det så varför skaffar man dom?
Det är vi människor som bär ansvar för djurens bästa, ett djur bad från början inte om att bo hos människor; så våran gentjänst mot katterna är att ta hand om dom på bästa värdiga sätt.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Kastrering kommer ju göra allt lättare men om det inte bir så, så ge honorna P-piler i allafall, det verkar ju inte så svårt att få utskrivet.

Men p-piller kan ju bli dyrare i längden ändå. P-piller är ju inte gratis och p-piller kan ge tumörer = ännu mer veterinärbesök = mer kostnad.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Det va nog det dummaste jag hört" måste vi kastrera" ja det tycker jag verkligen är en skyldighet! alt ge honan ppiller men jag tycker man som ägare till en hankatt faktiskt kastrerar den..

Har själv en kastrerad hane samt två steriliserade honor.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

har ni inte råd med kastrering av katterna. ska ni inte heller ha djur.

bättre ni ger bort katterna eller skjuter dom för ni har väl inte råd att åka till vet heller då o ge dom en spruta
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

*kl*

Men! Så kan ni inte göra mot katterna ju! Jag hoppas nu att du är ett troll, annars låter det förskräckligt!
För mig är det självklart att man kastrerar. Hankatter är inte så jättedyrt att 'knipsa' tror vi betalade runt 500 för vår lillkille och ca 1000 för vår tjej när det var dags för henne. Nu är det ju 'bara' innekatter det rör sig om men jag tycker att det är ett ansvar man har som djurägare!

Och har en katt svårt att äta pga tänderna så ta den till veterinären! Genast, eller avliva stackaren. Kan ju inte vara roligt att långsamt svälta ihjäl direkt.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

gollum!!! haha..


näh fan va trött jag blir.. haha... tur att min kisse där hemma mår som en prins =) eller jaa.. han va hos doktorn igår men han har iaf en matte som betalar o ser till att han har det bra
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Hmm, jag hoppas inte du tror mitt inlägg var riktat mot dig? :o
Det var i alla fall riktat mot TS (därav *knapplånet*), så som sagt. Hoppas du inte trodde jag menade dig. :)
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

haha näh då jag fattade =) men jag tror ts är gollums tvillingsyster? kanske

näh nu ska jag inte vara elak.. men jag tycker det är förbannat tråkigt med folk som har djur och inte har råd att ta han dom dom
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

På kliniken mina ska till (av bekvämlighetsskäl, finns en billigare) så kostar honorna 785kr/st och hanarna 485.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Men p-piller kan ju bli dyrare i längden ändå. P-piller är ju inte gratis och p-piller kan ge tumörer = ännu mer veterinärbesök = mer kostnad.

Oj det visste jag inte! måste säga det till min mamma. Har själv aldrig använt det till mina så jag är inte så insatt..
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Det är så på landet!

Det är inte så på landet. Inavlade katter är inte önskade någonstans, och förstår inte hur du kan påstå att det vore okej, bara för att det är på landet?

Har själv en liten kisse, äkta bondkatt där mamman smet ut och givetvis blev dräktig med en okastrerad hankatt. Bondkatt är underbart, men absolut inte inavel. Synd att sådana här tankar finns om bondkatter, det skapar ännu mer fördomar mot både lantisar (som jag själv är) och bondkatten.Fördomen Bondkatt = Inavel, ska alltså inte ens existera i mina ögon.
 
Sv: Katter som parar sig hejvilt.

Jag hade en sköthäst på landet en gång och där sprang det runt en massa katter och kattungar. Dom kom fram och tiggde om mat p.g.a att hon som ägde stället inte gav dem någon mat. Hon tyckte att dom kunde klara sig utan... ;S
Det var så jobbigt att se när alla katter sprang fram till dörren där hon bodde när de hörde henne komma och trodde att de skulle få någon mat. Hon sa att hon inte hade mkt pengar och katterna fick klara sig själva ;S
Jag menar, skaffar man en katt elr två borde man ju se till att de kastreras så att det slipper bli så där. Det bästa är väl att kasterara alla katter och hjälpa till så det blir mindre oönskade kattungar? visst, det är rätt dyrt...men det är det värt tycker jag! Folk lägger ner en massa pengar på både hundar och hästar, så varför kan man inte isåfall lägga ner lite pengar på sin katt?
 

Liknande trådar

Katthälsa Såvitt jag förstått så räknas katter som seniorer när de passerat 7 år. (rätta mig gärna om jag har fel!) På vilket sätt ser man på dem...
2
Svar
23
· Visningar
4 114
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Vi ska ta över systerns katt, en 12-årig kastrerad hane. Själva har vi två honor, mor och dotter, på 6 och 7 år. Mamman är extremt skygg...
Svar
4
· Visningar
751
Katthälsa Jo, vi har tid till veterinär, men först om två veckor ena katten har börjat tvätta sig så att han nu har kala fläckar på båda...
Svar
13
· Visningar
4 077
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
568
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp