Åldersrekommendationer för barnmat (Utbruten från Vårföräldrar 2018 del 2)

Pengy

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Någon som vet vad skillnaden är på matburkarnas olika åldersindelningar? Är det bara hur stora bitar det är i eller något mer? Jag får nämligen köpa genom jobbet för endast 3 kr burken men då får man ju ta det som finns av. Jämförde en 6 månads med en 8 månads och där såg jag ingen skillnad, de för 1 år såg det ut att vara större bitar i.
 
Tittade nu på några jag hade hemma och 6 och 8 månaders skilde ingenting i salt men däremot så hade den från 1 år lite mer salt i sig!
 
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Någon som vet vad skillnaden är på matburkarnas olika åldersindelningar? Är det bara hur stora bitar det är i eller något mer? Jag får nämligen köpa genom jobbet för endast 3 kr burken men då får man ju ta det som finns av. Jämförde en 6 månads med en 8 månads och där såg jag ingen skillnad, de för 1 år såg det ut att vara större bitar i.

Jag läste nyligen att åttamånadersburkarna är svårare för barnet än att tugga på hela bitar (och svårare än sexmånadersburkar):

– Små mjuka bitar i sås är för svårt för barnet. 8-månadersburkar är därför min fiende. De kräver en väl utvecklad förmåga att tugga, förklarar Ann Malmenholt.

https://www.viforaldrar.se/forsta-aret/sa-lar-sig-bebisen-att-tugga/

Jag minns att mitt första barn hade svårt med övergången mellan sex- och åttamånaders. De senare barnen har vi kört BLW med så där har det aldrig varit någon fråga :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 149
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
6
· Visningar
5 005
Senast: clusia
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
16
· Visningar
2 355
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp