Bukefalos 28 år!

Ålderstigen micro?

Min tappade vredet , inga knappar fanns på den. Och efter diverse lagningar så gav JAG upp. Den blev ganska gammal.
 
@tanten: Jag tror en micro håller överlägset bäst om den är blå :)

:p

Den första micron (som morfar köpte åt oss :D) höll i.. ja, säkert 15 år, kanske mer. Nr två efter den kanske 10-12 år? Nuvarande TROR jag är 4-5 år och visar inga tecken på att tackla av. Den första var en Moulinex (som barn var jag väldigt fascinerad av det hela så jag kommer ihåg märket :D), den andra kommer jag inte ihåg och den nuvarande en OBH Nordica.
 
Vi har en 15 år gammal whirlpool och jag har funderat på om den har börjat värma ojämnt.
Dessutom gav ångkokningsfunktionen upp ett tag men den självläkte när vi flyttade (3 år sedan).
 
OK.

Jag begriper ju att äldre micros har en bättre livslängd än moderna. Jag undrar är om det är vanligt att de tappar effekt med ålder. Och med dem menar jag mer moderna varianter.

Ja. Alla våra har bytts ut när effekten blivit sämre. Den enda som inte bytts ut pga effekten var en som helt plötsligt slutade fungera.
Jag tycker man redan efter 5-6 år märker att effekten avtar betydligt, eller att den börjar värma ojämnt. Men det beror såklart på hur ofta man värmer.
På jobbet byter vi micro ofta, de går ju på högvarv och slits ut väldigt snabbt. Till slut måste man värma mat i 4-5 minuter som annars tar 2-3 minuter. För att inte tala om frysrätter...
 
Min gamla trogna Panasonic la av förra året, den var då 25 år gammal och funkade perfekt ända fram till att den plötsligt inte funkade alls. Den nya är helt okej men jag saknar en del bra grejor från den gamla... :(
 
Bukepedia - hur är det med livslängden på en micro?

Jag har aldrig hittills varit med om att en micro dött. ...vilket jag trodde de skulle göra. Dvs att de en dag skulle sluta fungera.

Fast nu har jag haft min lilla billiga (vita!) dito i snart tio år och minsann att jag inbillar mig att den värmer sämre än den gjort. Är det möjligt eller är det inbillning? Sliter man ut en micro eller dör de en våldsam död?
Min är född -86 och lever och har hälsan. Dock har lampan slocknat, och jag hittar inte var den sitter så den får värma min mat i mörker.
 
Bukepedia - hur är det med livslängden på en micro?
Fast nu har jag haft min lilla billiga (vita!) dito i snart tio år och minsann att jag inbillar mig att den värmer sämre än den gjort. Är det möjligt eller är det inbillning? Sliter man ut en micro eller dör de en våldsam död?
Vi har just bytt ut våra Micros på jobbet efter 10 år med ett sjuttiotal värmningar per lunch + annat.
De tappade effekt. Framförallt var det spännande att ha kokhet mat på kanterna och kall(ibland halvfryst) mat i mitten på tallriken när man skulle äta.
Första dagarna med de nya blev spännande. Fruktansvärt het mat, bara att vänta en stund innan man kunde äta.
Så nog avtar effekten.
 
Hade nog haft min förra (av något budgetmärke, minns ej vilket) i typ 8-9 år när den gick hädan. Den började värma väldigt ojämnt och till slut värmde den inte alls. Dessutom började den ha oljud för sig. Den hade använts väldigt flitigt, så jag tror att den helt enkelt slets ut.
 

Liknande trådar

Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
87 588
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 585
Senast: cassiopeja
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 397
Senast: Fille
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 633
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp