Äldre bett?

Pazuzu

Trådstartare
Jag har börjat samla lite smått på äldre bett, och har fått ihop fem-sex stycken hittills. Problemet tyvärr är att få reda på hur gamla de är. Jag lägger ut bilder på dem, så finns det kanske någon bukefalist som sitter inne med kunskaper om dem och deras ålder. :)

bett1.jpg

Länk till stor bild

bett2.jpg

Länk till stor bild

bett3.jpg

Länk till stor bild

bett4.jpg

Länk till stor bild

bett5.jpg

Länk till stor bild

bett6.jpg

Det här bettet har jag precis ropat in på Tradera (säljaren trodde att det var från 1800-talet). Det ser ut som ett körbett, och om jag inte missminner mig helt har jag för mig att jag sett liknande bett på gamla foton på körekipage.

Sv: Äldre bett?

Kan nog vara ett körbett om det är så gammalt. Känns som pelham skulle vara en lite nyare "uppfinning". Vi fick några träns + bett av en vän som rensade ur selkammaren i sitt stall. Ett fältkandar som nog har några år på nacken där man kan plocka bort bridongbettet smidigt. Har ingen bild på det dock...

Det liknar ju pelham lite, men som Nora säger känns pelham som en nyare uppfinning. Den som känner för det får gärna motbevisa mig i den här frågan. ;)

Nora skrev:
Vi fick några träns + bett av en vän som rensade ur selkammaren i sitt stall. Ett fältkandar som nog har några år på nacken där man kan plocka bort bridongbettet smidigt. Har ingen bild på det dock...

Intressant, synd att du inte hade bild på dem.

Attans vad en liten semester kan göra att man missar roliga saker på tradera...;)

Ska se om jag kan ta några kort på mina gamla bett och träns jag också....
Minst ett av dom är handsmitt....

Sen är ju mina kandarbett också rätt gamla, om man så säger...dom är specialgjorda i Tyskland efter 1a Världskriget åt ett fullblod....jag använder dom oftare än 1 gång/månad !!!

palle skrev:
Attans vad en liten semester kan göra att man missar roliga saker på tradera...;)

Ja, det gäller att hänga med på Tradera, man kan missa en hel del fynd. ;)

palle skrev:
Ska se om jag kan ta några kort på mina gamla bett och träns jag också....
Minst ett av dom är handsmitt....

Sen är ju mina kandarbett också rätt gamla, om man så säger...dom är specialgjorda i Tyskland efter 1a Världskriget åt ett fullblod....jag använder dom oftare än 1 gång/månad !!!

Det vore väldigt roligt att få se bilder på dem, och kul att du kan använda ett så pass gammalt kandar. :)

Kul att se att dagens bettkonstruktioner har så gamla anor. Det är ju liknande modeller till vad som finns på marknaden idag.

Det är inte bara kandarbetten som har några år på nacken..så att säga... övriga delen köpte jag 1978 (!!)....;)

Vet ju inte hur pass intresserad du är avgamla bett, men jag har ett full cheek stl 15,5-16,5 ( :eek: :eek: ) som ligger hemma och gör ingenting.
det är 2-delat, tunt och något svängt. Helt rostigt tyvärr...
här är historien, det jag vet iaf:
Vi skulle byta sadelkammare, flytta upp i ett litet hus där det bodde drängar och pigor när gården var i full gång 1730-1900 nångång, den har gått i arv enda sen dess, så mycket vet jag.
När vi höll på att rensa lite ogräs kring byggnaden hittade vi det här bettet.
det stod klart att bettet var gammalt redan från början, då det inte hade varit hästar där på ca 30 år. Förutom våra då som stått där ett par år.
Dessutom kan inte han som äger gården minnas att de nånsin använde andra bett än "vanliga hederliga som bara var delade på mitten och hade vanliga ringar" :smirk: så det är gammalt.
Självklart har det åldras snabbare då det har legat ute, hur länge vet jag inte.

Så är du intresserad av det kan du PM:a mej.

Nu har jag hittat en gammal bild där man kan se bettet (eller ett som är väldigt likt iaf) av det som vi diskuterat. Bilden ska enligt uppgift vara tagen innan 1905.

krbett.jpg

Vimzis skrev:
jag har ett full cheek stl 15,5-16,5 ( :eek: :eek: )

Jo, betten hade en tendens att vara stooora.

Bett 4 och 5 på bilderna, är t.ex. 16 cm. :eek: Bett 4 har jag 2 till exemplar av, och de är också 16 cm, så man kan undra om de tillämpade principen "one size fits all" på dem. ;)

Nej man tillämpade inte one size, mn hästrna hade grövre huvuden eftersom det var mycket kallblodsinslag. Jag har kopierade bettböcker vars orginal är från 17- och 1800-tal och där finns de flesta av dina bilder med. Det finns inga nya bett allt som finns på marknaden har hängt med från relativ begynnelse i en form eller annan och under olika namn. Pelhamet är inte särskillt modernt. Tyvärr är mina böcker fortfarande nerpackade efter flytt och jag kan inte ge några årtal. Jag kan bara upplysa att om ni trodde att kombinationsbett var en modern uppfinning så har jag en jättefin bild på ett kombinationsbett a la 1600-tal. Massor med fina piggar och kedjor :devil:

PMa så kan jag höra av mig när jag lokaliserat böckerna, bilder kan dröja ett tag då jag väntar på ny dator med tillbehör :devil:

Apo

Väntar med spänning på att du ska packa upp flyttlådorna och skaffa en ny dator så vi kan få se bilderna :) :) :)

apocalypsen skrev:
Nej man tillämpade inte one size, mn hästrna hade grövre huvuden eftersom det var mycket kallblodsinslag. Jag har kopierade bettböcker vars orginal är från 17- och 1800-tal och där finns de flesta av dina bilder med.

Där ser man.

apocalypsen skrev:
PMa så kan jag höra av mig när jag lokaliserat böckerna, bilder kan dröja ett tag då jag väntar på ny dator med tillbehör :devil:

Apo

Ingen brådska, ett PM är på väg från mig.

Förresten, så fick jag hem bettet på sista bilden idag. Det är riktigt vackert i verkligheten tycker jag. :love: Till skillnad från de andra betten var detta några storlekar mindre, 13,5 cm, och relativt lite rost för att vara såpass gammalt.

Skulle tippa att samtliga är från tiden runt förra sekelskiftet +-20 år.

Bett av den typen som de senaste 100-150 åren benämnts som pelham, det vill säga stångbett med bridongring, har funnits i flera hundra år. Under barocken var det mycket, mycket vanligt!

bett nr 2 har jag ridit med fast tredelat, min pappa samlar på gamla bett så jag lånade det till min fjording, han älskade det, blev mjuk och känslig och sänkte huvudet och gapade när man kom med tränset. Innan drog han ofta och knep ihop munnen när man tränsade. Jag var väl ungefär 14 åpr när jag provade och inte världsbäst på bett och sånt men eftersom han gillade så fick han behålla det.

Liknande trådar

Gnägg En liten spinoff på "Lär dig rida"-tråden, där jag tänkte vi kunde samla lite äldre (säg 1990-talet och bakåt) videoklipp som har med... 2
Svar
21
· Visningar
4 044
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
10 053
Senast: Immer
·
Utrustning Var på kliniken i veckan och tog bort vargtänder på pållen, samt gjorde en allmän kontroll i munnen. Vet. visade på en del saker och... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 110
Senast: juvelen
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 899
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka