Äldre kokböcker vilka rätter finns?

nickan1

Trådstartare
Ni som har äldre kokböcker det vore roligt om ni vill dela med av vad som finns för rätter. Antingen om det är något ovanligt eller om det är något mönster ni kan se. Eller något som blivit förvånade över att det fanns redan på den tiden. Jag har en från 1879, Det finns recept på stuvat vad gäller alla möjliga råvaror så det verkar ha varit på modet. Det finns recept på stuvad kål, stuvade tomater, stuvade linser 2 varianter dessutom , stuvad gurka och så vidare på i princip alla råvaror. Dessutom står det om både linser och oliver vilket överraskade mig lite men jag har inte så bra koll på mathistoria så det kanske inte är så förvånande.

Förövrigt finns det en del roliga kapitel också som "Bordets nöjen" m.m. Sen står det också om att klasser som inte har det lika gott st ällt som överklassen inte ska försöka kopiera deras middagar utan bjuda efter vad deras plånbok tillåter. Det är inte uttryckt exakt så men innebörden blir ungefär det.

Ni som har äldre kokböcker det vore roligt om ni vill dela med av vad som finns för rätter. Antingen om det är något ovanligt eller om det är något mönster ni kan se. Eller något som blivit förvånade över att det fanns redan på den tiden. Jag har en från 1879, Det finns recept på stuvat vad gäller alla möjliga råvaror så det verkar ha varit på modet. Det finns recept på stuvad kål, stuvade tomater, stuvade linser 2 varianter dessutom , stuvad gurka och så vidare på i princip alla råvaror. Dessutom står det om både linser och oliver vilket överraskade mig lite men jag har inte så bra koll på mathistoria så det kanske inte är så förvånande.

Förövrigt finns det en del roliga kapitel också som "Bordets nöjen" m.m. Sen står det också om att klasser som inte har det lika gott st ällt som överklassen inte ska försöka kopiera deras middagar utan bjuda efter vad deras plånbok tillåter. Det är inte uttryckt exakt så men innebörden blir ungefär det.
Vilken kokbok är det du har :) ?

Det som har förvånat mig i min från 1884 är t.ex. potatissalladen där man blandar en dressing av olja, ättika, senap, salt, peppar... Jag trodde att vinägrett var en mycket senare påfund!!

Sedan blev jag också lite förvånad över att man på så många ställen nämner rödlök. Jag hade absolut trott att man - om något - skulle använda gul lök.

Det finns recept som hade varit kul att testa, men att först räkna om skålpund, jungfru. ort, aln, osv till moderna mått känns lite bökigt.... :p

Jag har en hel hög veckotidningar utgivna ungefär 1900-1950, med matsedlar för hela veckan. Har mest kikat i tidningar från sent -30 och tidigt -40, och det som sticker ut är att det är lika många fiskrätter som kötträtter, sås och efterrätt till nästan varje mål, och betydligt mindre portioner än idag. Och det mesta låter rätt gott! Inga skumma sallader i Jello.

Vilken kokbok är det du har :) ?

Det som har förvånat mig i min från 1884 är t.ex. potatissalladen där man blandar en dressing av olja, ättika, senap, salt, peppar... Jag trodde att vinägrett var en mycket senare påfund!!

Sedan blev jag också lite förvånad över att man på så många ställen nämner rödlök. Jag hade absolut trott att man - om något - skulle använda gul lök.

Det finns recept som hade varit kul att testa, men att först räkna om skålpund, jungfru. ort, aln, osv till moderna mått känns lite bökigt.... :p

Jag har boken "Kok-konsten som vetenskap och konst med särskildt afseende på hälsolärans och ekonomiens fordringar" av Dr Ch Em. Hagdahl. I en undertext till titeln står det "Med inemot 8000 recept och 289 afbildningar. De med * betecknade recpten äro afprofvade i eget kök" Avbildningarna i boken är teckningar.

Det jag har upptäckt när jag har provat en del gamla recept är att man får krydda betydligt mer om det ska smaka något, kanske berodde på att kryddor var dyra importerade varor förr som man inte använde så mycket. Det finns förövrigt ett helt kapitel om kryddor i min bok upptäckte jag nu när jag bläddrade i den. Fast Hagdahl verkar ha en rätt skeptisk inställning till kryddor han skriver bland annat att en del kryddor är skadliga och att en del människor övat upp sitt behov av kryddor och sen inte kan bli kvitt behovet och att detta
kommer att straffa sig självt. Den moderna kokkonsten borde bemöda sig att inskränka bruket av kryddor enligt Hagdahl. .

Själv har jag en sån här i mitt kök,väldigt praktiskt om man vill prova gamla recept och dessutom en fin dekoration i köket tycker jag.

DSC04754.JPG

Alltså jag måste få visa dagens fynd :) ! Alla från 1930-talet och totalt pris var....115 kr :eek:. Borde vara ett fynd alltså, för Prinsessornas Kokbok är nog i sig själv värd ca 200 kr.... :D

Vad roligt! Skulle det vara någon bild med? Prinsessornas kokbok låter intressant! Du får delge något recept ur den så småningom. Är det förstaupplagan du har?

Vad roligt! Skulle det vara någon bild med? Prinsessornas kokbok låter intressant! Du får delge något recept ur den så småningom. Är det förstaupplagan du har?
Haha....ja, bilden glömde jag (får skylla på värmen, jag också.... ;) )! Men nu kom den med. Vilken upplaga det är, det vet jag faktiskt inte. Jag jämförde bara med exakt samma bok från 1931 på Bokbörsen......

Var faktiskt tvungen att kolla nu om den boken jag har är värd något. Jag sökte på SVAF och en likadan bok från 1879 säljs för 750 kronor, jag betalade 150 kronor för min för några år sen Dock är min i ganska dåligt skick så jag tror inte den är värd så mycket som den som säljs där. Men kanske skulle få tillbaka pengarna iallafall om jag får för mig att sälja någon gång.

Var faktiskt tvungen att kolla nu om den boken jag har är värd något. Jag sökte på SVAF och en likadan bok från 1879 säljs för 750 kronor, jag betalade 150 kronor för min för några år sen Dock är min i ganska dåligt skick så jag tror inte den är värd så mycket som den som säljs där. Men kanske skulle få tillbaka pengarna iallafall om jag får för mig att sälja någon gång.
Min lilla Gustafwa Björklund från 1884 verkar faktiskt vara värd hyfsat mycket mer än de 80 kr jag gav för den..... Men den är inte till salu... :)

B41917FF-DA85-409A-A0E7-81306B5576CA.webp

Har även denna från 1923. Avsnitt om: soppor, fiskrätter, kötträtter, grönsaksrätter, puddingar, saltningar, efterrätter, såser, bakning, kakor och bakelser, småbröd, inläggningar, torkning av frukt och grönsaker, varjehanda recept, och slutligen ”några rengöringsarbeten”.
Som vegetarian var jag speciellt nyfiken på grönsaksrätterna, blev förvånad att det ens fanns. Kokt potatis, stekt potatis, potatis stekt i ugn, brynt potatis, potatismos, potatisbullar, potatispudding, stuvad potatis, potatissallat, rotmos... :rofl: tillbehör alltså! Efter det följer fyra varianter på vitkål, 13 varianter av olika smörstekta, kokta, eller stuvade bönor/”rötter”/ärtor, och ett recept på linskotletter. Efterrätterna och brödet verkar :d allihopa, men kräver nog lite experimenterande: ”gräddas i varm ugn”, ”gräddas i tämligen svag värme”, ”gräddas tämligen långsamt, i ej för varm ugn”... :)

Tillägg: på baksidan står priset - 80 öre :D

I min bokhylla har jag The Boston Cooking School Cook Book, från 1935.

Den rekommenderar att man planerar sin meny noga, och inte blandar för exotiska smaker, eller samma smak 2 gånger!

Men man betonar redan då vikten av att inte koka grönsaker för länge eftersom de då tappar i näringsvärde.

Sitter just nu och bläddrar i "100 bjudningar" (till vänster i bild ovan) och den är sjukt rolig....:D
Eller vad sägs om Nummer 3: Bjudning utan hembiträde. Ja, kära någon - vad skulle man bara ta sig till???? Det är så besvärligt när tjänstefolket tar ledigt :rofl: !

Ja herrejösses, detta tjänstefolk som vill ha ledigt. Då är det ju tur att man har denna menyn att ta till. Vi får väl innerligt inte hoppas att kokerskan tar ledigt samma dag. :banghead: För hur skulle det se ut om frun i huset får laga maten själv en dag på året och dessutom till en bjudning? Katastrof. :):D

Fin liten samling du har köpt förövrigt! :up: Och det verkar ju även vara till ett bra pris också.

Vilken härlig tråd! Har ingen gammal kokbok men det är roligt att läsa om era

Ja jag tänker att kokböcker i alla tider säger något om hur det har sett ut med maten och vilka rätter som har funnits och varit populära genom tiderna och sånt tycker jag är intressant.

Efterrätterna och brödet verkar :d allihopa, men kräver nog lite experimenterande: ”gräddas i varm ugn”, ”gräddas i tämligen svag värme”, ”gräddas tämligen långsamt, i ej för varm ugn”... :)

Tillägg: på baksidan står priset - 80 öre :D

Tittade vidare i min kokbok nu och det har samma betckningar som svag ugn t.ex. Det finns 10 olika pepparkaksrecept i den, lite intressant tycker jag. T.ex. franska, polska och östgöta honungskakor som står under pepparkakor och ingefärskakor med choklad.

Sen är väl en del recept i kokboken otänkbara idag, som consomme med indiska svalbon där det finns en mycket noggrann förklaring hur man på bästa sätt plockar svalbonen rena från fjädrar och dun.

Det finns också recept som jag inte har hört talas om t.ex. kokta pannkakor med korinter. Då ska man koka korinter och russin. Sen ska man breda ut tjock sur grädde på pannkakan som överströs med socker och kanel och russin och korinter. Sen rullar man ihop pannkakan och lägger ner pannkakorna (det var recept på 8 pannkakor) i 20 tum kokande mjölk tills denna kokat in. Avslutningsvis serverar man dem med gräddskum eller vaniljsås.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Atletix
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka