Ni som har äldre kokböcker det vore roligt om ni vill dela med av vad som finns för rätter. Antingen om det är något ovanligt eller om det är något mönster ni kan se. Eller något som blivit förvånade över att det fanns redan på den tiden. Jag har en från 1879, Det finns recept på stuvat vad gäller alla möjliga råvaror så det verkar ha varit på modet. Det finns recept på stuvad kål, stuvade tomater, stuvade linser 2 varianter dessutom , stuvad gurka och så vidare på i princip alla råvaror. Dessutom står det om både linser och oliver vilket överraskade mig lite men jag har inte så bra koll på mathistoria så det kanske inte är så förvånande.
Förövrigt finns det en del roliga kapitel också som "Bordets nöjen" m.m. Sen står det också om att klasser som inte har det lika gott st ällt som överklassen inte ska försöka kopiera deras middagar utan bjuda efter vad deras plånbok tillåter. Det är inte uttryckt exakt så men innebörden blir ungefär det.
Förövrigt finns det en del roliga kapitel också som "Bordets nöjen" m.m. Sen står det också om att klasser som inte har det lika gott st ällt som överklassen inte ska försöka kopiera deras middagar utan bjuda efter vad deras plånbok tillåter. Det är inte uttryckt exakt så men innebörden blir ungefär det.