Bukefalos 28 år!

Aldrig brun på benen

stjarnhimmel

Trådstartare
Dagens I-landsproblem; Jag blir aldrig brun på benen oavsett hur mkt jag solar. Kan bli riktigt brun på resten av kroppen men aldrig på benen vilket ser lätt lustigt ut i slutet av sommaren. Någon som vet om man kan göra ngt för att bli brunare på vissa delar av kroppen? Jag går redan i shorts/ kjol under stora delar av somrarna. eller vad det beror på..
Orkar inte hålla på med brun utan sol och sånt kladdigt..
 
Sv: Aldrig brun på benen

Det enda jag kan komma på är brun-utan-sol, tycker inte att det är det minsta kladdigt, jag smörjer ganska tunnt. Det finns även i en variant som är svagare som man smörjer varje dag som en fuktkräm, det blir inget extra jobb om du ändå smörjer benen. Dessutom så ser benen brunare ut om de är insmorda. Jag brukar blanda med att smörja med vanlig brun-utan-sol med jämna mellanrum och sen använda den svaga däremellan.
 
Sv: Aldrig brun på benen

du kan köra brun utan sol spray, man är helt torr efteråt. går ju på ett kick
 
Sv: Aldrig brun på benen

Jag brukar komplettera mina vita ben med blåmärken och skrubbsår, färg som färg ;) Men ärligt talat fattar jag inte hur ben kan vara så vita, att mina axlar och ben hör till samma kropp skulle man inte tro om man tittar på färgen :p
 
Sv: Aldrig brun på benen

Haha.. det är samma för mig.. Ser ut som kroppsdelar från två olika kroppar som limmats ihop till en kropp på ngt konstigt vis..:wtf:
 
Sv: Aldrig brun på benen

Så var det för mig också förut. Brun utan sol är ju det hälsosamma alternativet. Det mindre hälsosamma är att smörja benen med något fett (typ kokosnötolja eller vanlig hudkräm) och att lägga dig med huvudet mot solen ibland när du solar (dvs tvärtom mot vad du förmodligen ligger idag om du solar). Det gör rätt stor skillnad åt vilket håll man ligger.

Men störst betydelse tycker jag oljan/krämen har. För är man för torr om benen (vilket man ofta är) så är det svårt att bli brun.
 
Sv: Aldrig brun på benen

Hahaha! välkommen i gänget.

Jag brukar säga att jag har finska ben. Vita med blåa ränder.

Jag blir aldrig någonsin brun om benen. Kan bli svagt beige om fötterna. Så pass att det syns rand efter skon. Men inte mer. Ska jag visa benen - oavsett årstid - så gäller det att smörja med brun utan sol.
 
Sv: Aldrig brun på benen

Det tog mig 3 veckors hela arbetsdagar i strålande sol och shorts innan jag kunde ana en färgskillnad mellan benen och fötterna (som haft skor på sig), samtidigt som jag använde spf 50 på axlarna och ändå blev solbränd där...

Jag har accepterat mitt öde, men det sägs att sån BUS-hudkräm ska vara bra, då kommer fejkbrännan lite successivt.
 
Sv: Aldrig brun på benen

Jag hade det problemet. Men nu i sommar har jag jobbat utomhus, och har för första gången en bonnebränna på benen! Tydligt streck efter strumpor/skor! Jag är såhär glad över det: :D :D :D :D :D

Men jag tror att jag började så smått med att få färg på benen efter att jag var i Kenya i en månad på våren, och sen flyttade till L.A. september- juni året därpå, vilket innebar mycket sol och shorts.
 
Sv: Aldrig brun på benen

Åh, vi är alltså fler! Jag är precis lika konstigt konstruerad. Inte ens när jag jobbade som brevbärare på somrarna och var ute och cyklade under den tid då solen gassar som allra mest fick jag minsta lilla tillstymmelse till färg på benen. Armar och ansikte blev däremot pepparkaksbruna, trots att jag alltid vräker på rikliga mängder SPF50+ på dem när jag är ute. Precis som tanten kan jag anta en svagt beige nyans på fötterna om jag går i sandaler, men benen förblir mjölkvita även om jag verkligen går in för att steka dem, med sololja och hela baletten.

Tyvärr har jag inte hittat någon annan lösning än brun utan sol. Jag använder det flitigt på somrarna. Jag gillar inte solbränna och skulle egentligen föredra att vara jämnblek, men jag tränar mycket utomhus och lyckas aldrig undvika att få färg på överkroppen, så BUS är min enda räddning. Utan den ser jag verkligen ut som om någon har sågat av två helt olika människor på mitten och sen satt ihop dem med varandra.

Jag gillar body lotions med BUS-effekt, det är lätt att få jämnt och eftersom jag är en torris så använder jag ändå lotion flitigt, så det blir inget extramoment i min hudvårdsrutin. Doves är helt OK och väldigt tillgänglig, men ACOs variant som säljs på Apoteket är helt klart favoriten.
 
Sv: Aldrig brun på benen

Hemligheten är att hålla sig vågrätt mot solen. Lodrätt är lönlöst. Alltså: solstol!
 
Sv: Aldrig brun på benen

Jag är också brunare på överkroppen än på benen. Men för mind el beror det på att jag ofta har linne + 3/4 långa byxor när jag är ute (går på stan, sitter ute på lunchen på jobbet, springer, cyklar osv). Min överkropp blir alltså mycket mer exponerad för solen än min underkropp. Och den lilla bit av mina ben som sticker ut skuggas nog allt som oftast av bord eller resten av kroppen.

Nu har jag löst det genom att försöka ha shorts/kjol så mycket som möjligt, och istället för att sätta på mig längre byxor sätta på mig en tröja på överkroppen. För att jämna ut färgen lite. Och det har fungerat. Jag är jättebrun på överkroppen och iallafall inte kritvit om benen längre.

Jag tror att ju mer man solar en kroppsdel desto fortare blir den brun. Dvs att hudpigment som varit bruna året innan snabbare blir bruna året efter. Det antagandet bygger på egen upplevelse. I några år använde jag jättemycket shorts som slutade mitt på låret/ovanför knäna. Sedan ett år köpte jag flera par jättekorta shorts, och jag anänvde BARA dessa shorts och inga av de gamla, långa. Ändå blev jag jättemycket mer solbränd upp till kanten där shortens slutat de tidigare åren.
 
Sv: Aldrig brun på benen

Hemligheten är att hålla sig vågrätt mot solen. Lodrätt är lönlöst. Alltså: solstol!

Word :bow:

Är också bra mycket blekare på benen än på resten av kroppen. Men det beror också på att jag så gott som aldrig ligger ner och "solar". Solen kommer helt enkelt inte åt benen när man sitter eller går/står.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 079
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 139
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp