Alfalfa hö?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare SecretLady
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 3 529
S

SecretLady

Min häst är lite tunn och omusklad. Hon står i en hage med lite gräs,
för att vänja sej tills det e dags o gå upp på "backen" på 17 tunnland gödslat gräs.
Nu äter hon ensilage, och funderar på att ge henne runt 2 kg alfalfa hö om dagen.
För-nack delar med detta hö? ca kostnad?

Tackar!

Mia

Alfalfa kallas Lusern på svenska, finns som pellets och hack i butiken. Att få tag på det i hö-form kan vara svårt eftersom Lucern växten är relativt tufft att torka i vårt klimat (grov stam och MYCKET sköra blad).
Jag skulle tro att priset ligger över ”vanligt” hö.
Lusern är hög på Ca, kan vara bra att kontrollera balansen med fosfor och magnesium.
Lycka till i dit sökande!

Okey! men vilket är bäst, pelletrerad eller hack?
Min förra medryttar pålle hade lucern hack, och jag var lite smått
allergisk mot det. Pelletrerad kanske funkar bäst? :confused:
Är det någon skillnad innehållsmässigt med pellets- hack?

Skulle du rekomendera detta till min fis?

:bow: Tackar
Mia

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 112
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 179
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka