Älgar ......

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare svcc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 6 059
S

svcc

Hur många har träffat på älgar när ni varit ute och ridit eller kört och hur har era hästar reagerat.
Min erfarenhet var en älg som gick till anfall ,men som tur var så var jag på marken och gömde mej bakom ett träd ,min häst tvärvände och sprang iväg ut på en äng och kollade läget så allt gick bra med oss båda.

Sv: Älgar ......

Hej.
Inte kul med en älg som går till anfall.

Jag har mött älgar flera gånger, likaså rådjur (som vägrar flytta sig :smirk: ) och harar.

Rider man i skogen får man ju räkna med det.

Däremot skulle jag nog dö om jag mötte en björn!

Hästarna har reagerat olika, en tvärvände och skenade hem.
En gjorde halt och tittade bara innan vi red vidare osv...

Första gången jag träffade på en älg med pållan var i somras. Vi var ute och red i skogen och plötsligt stannade hon och började "frusta".
Jag fattade ingenting såklart men sen såg jag att det stod en stor älgko fem meter ifrån oss:crazy:
Eftersom jag har "älgfobi" blev jag stel som en pinne där uppe i sadeln;)
Drev på pållan som uppblåst och med svävande steg travade förbi det läskiga djuret:D

Jo, man har träffat på älgar lite då och då i skogarna, men inte på så jättenära håll....
Den näsmsta (som bara stod några meter in i skogen) missade jag totalt och hästen brydde sig inte märkvärdigt, det var tjejerna bakom mig som såg älgkon i skogen! Undrade lite varför hästen plötsligt blev så slö :)
våra hästar har inte brytt sig så myket, men vi har ju inte dirket haft närkontakt med dom, men rådjur har skrämt slag på hästarna ibland då dom bara hoppar iväg när man nästan står bredvid dom! :)

jag bor älgtätt, närmast jag har ridit vid en älg är kanske 3-4meter ? mina hästar bryr sig inte.

jag har åxå varit ganska nära älgar med kalvar, men korna har knappt brytt sig alls.
rådjur är lite läskigare, fast bara när de "hoppar".
min förra ponny var livrädd för harar, men med de nuvarande hästarna har jag inte träffat ngn.
rävar tror mina hästar e typ små hundar. rävar har sprungit bakom och följt efter hästarna när vi ridit å hästarna brydde sig inte.
dock var det lite läskigt när vi red förbi ett bo med rävungar som bråkade lite. då ville de stanna å kolla :love:

Uäh, träffat på en älg, på det mest osannolika stället också. Det var inge roligt, helt plötsligt drog ponnyn över fältet rätt mot en buss, men stannade precis innan, vände sig om och trumpetade.
Sedan såg jag hur något rörde sig borta i skogsbrynet (det var skymning och jag hade inga glasögon), och så stormade det ut över ängen efter mig. Jag har nog aldrig ridit så fort tillbaka till stallet innan >_<

Jag har sett eller mött älgar så gott som varje gång jag red ut på det gamla stället vid hade hästarna.
Min ena häst "varna" så fort han känner vittring av en älg. Han tvärnitar och sen står han och blåser högt/trumpetra,(vet inte rikitigt vad det heter när en häst gör så) precis som han varna eller vill skrämma iväg älgen. Man känner även hur hans hjärta dunka jättefort. Och så gott som varje gång han gjort så så kommer det en älg springades över vägen vi rider på eller oxå se jag en i skogen.
En gång mötte jag tre älgar som stod bara ngr meter ifrån oss. En ko med två kalvar. Gissa vad dem såg förvånade ut när dem såg oss:rofl: En gång kom det en älg springades över fältet som låg bakom stallet, och har även sett flera ggr älgar i skogen bakom stallet. Först blev jag rädd varje gång jag mötte älgen/älgarna men sen blev jag van och tyckte det var kanska kul:D Även en gång såg jag ett råddjur i skogen..Men det är inte lika spännande:p

Senast ändrad:

Jag har mött älgar väldigt ofta ute i skogen och vid åkrar, men hästarna har aldrig brytt sig. Om ägarna är agressiva så kan det ju bli lite jobbigt, då kan jag förstå att man som ryttare blir rädd, men om älgen är lugn och ryttaren också så brukar hästarna inte heller bry sig.

Jag och min unghäst träffade på en älg för ett par veckor sedan när vi var ute och promenerade i skogen (i mörkret :eek: ). Hästen tvärstannade och blängde på älgen, då lunkade den iväg :D . Pålle var lite spänd ett tag sedan, men blev nog inte särskilt rädd.

JAG blir däremot rädd när vi möter älgar :angel: .

Red en hingst förut och första gången vi var ute själva mötte vi en älg. Jag trodde han skulle antingen inte bry sig eller bli rädd och springa åt andra hållet, vad gör hästen? Blir kär i älgkon som vi mötte och försöker sticka efter henne in i skogen med mig på :rofl:.

Jag har träffat på älgar flera gånger och mina hästar bryr sig inte. Kanske beror på att jag har en älgko utanför hagen varje vinter som smyger runt här.

:D

Min gamle häst trodde att älgar var hästar så han sprang efter (kul när det är kallhygge:angel: )
Men sen när han kom fram till att det inte var hästar vände han lika frot igen:rofl: :D :angel:

Min tant tror att det är hästkompisar för hon verkar vilja gå fram och hälsa på älgen om vi möter någon.

Har varit med om en hemsk olycka med älgar inblandade. Krockade nästan med en älg en kväll. Den jagade oss jätte långt. Jag galopperade på en grusväg och sen händer det! det kommer en bil som vi möter i kurvan. Min häst tvärnitar och jag flyger av. Sedan går älgen fram och stångar/sparkar mig i magen :crazy:
Vågar inte rida ut ensam längre

en gång på min förra arab:D kan ju säga att jag åkte av:D

Red en hingst förut och första gången vi var ute själva mötte vi en älg. Jag trodde han skulle antingen inte bry sig eller bli rädd och springa åt andra hållet, vad gör hästen? Blir kär i älgkon som vi mötte och försöker sticka efter henne in i skogen med mig på :rofl:.

:rofl: :bow:

Ser älgar väldigt ofta, roligt nog, det rör sig mycket vilda djur här. :) Hästarna har dock alltid tagit det med ro och bara blåst lite, sedan har det inte varit någon fara. Rådjuren som brakar ut från ingenstans och bara springer runtrunt för att de blir så rädda är däremot läskiga.

håll er borta från älgarna!! dom är livsfarliga :crazy:

Min gamle häst trodde att älgar var hästar så han sprang efter (kul när det är kallhygge:angel: )
Men sen när han kom fram till att det inte var hästar vände han lika frot igen:rofl: :D :angel:

Min sprang också efter älgen första gången vi träffade på en. Åå, en kompis! :D Som tur är, så tittar hon bara på dem nu och går vidare. Har väl träffat på älg ca 5 ggr under 12 år, så det är ju inte så ofta. Dom har iaf hållt sig på avstånd.;)

Vi har älgar överallt här. Träffar de allt som oftast när man är ute och min häst bryr sig inte nämnvärt längre. I början blev hon rädd, men inte nu längre.

Liknande trådar

Hundhälsa OBS Varning för långt inlägg. I slutet av maj ifjol sprang jag och min ena dvärgschnauzer ihop på en agilitytävling. Det blev en ganska...
Svar
2
· Visningar
500
Senast: igbest
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 836
Senast: 13579vas
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 685
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka