Alger, bra eller dåligt?

LinnK

Trådstartare
Jag ger mina islandshästar alger, och har inte märkt nån direkt
skillnad mot för annars, utan började ge för att jag hört att
det är så vitaminrikt/allmänt stärkande, bra för mage, päls m.m
i samband med att min bästa kompis köpte till sin eksemhäst.

Hästarna gillar det så där, man får allt lov att blanda ut det med något för
att de ska äta det, och jag kan inte ge för mycket för då lämnar de.

Nu har jag hört några olika oberoende av varandra säga på senaste tiden att
alger är dåligt, till och med farligt att ge hästar, och det har satt igång hjärnan lite.

Undrar hur många av er som ger alger, och varför?

Är det bra eller dåligt, rent av farligt för hästar?

För om det är dåligt så tänker jag ju givetvis sluta med det,
efter nästa sändning som är på väg hem är slut, vill ju inte att hästarna ska
bli dåliga såklart.

Sv: Alger, bra eller dåligt?

Vi hade alger för många år sedan till våra hästar. Sen helt plötsligt blev en av hästarna dålig. Hängig, allmänt olustig, ville inte äta.

Tog hit veterinären som inte kunde hitta något. Slutade med alger och hästen blev bra (?). Varför vet vi inte än idag.

Men så länge vi hade alger så var deras pälsar mycket glansigare, så någon nytta måste det ju göra.

Har varnats av vet att inte ge alger, eftersom de ofta innehåller tungmetaller (har jag för mej att det var)...

Alger innehåller mycket jod, det är inte bra i för stora mängder. Alger ska absolut inte ges till dräktiga ston.

Nä, men de kan ju gå på stranden och äta i högvattenlinjen av tång och alger som flutit i land.

Fast det är kanske mest på Island där det inte alltid finns så mycket alternativ på vintern.

Varför ge något som man inte märker ngn effekt av överhuvudtaget?

Framför allt om hästarna inte riktigt gillar det?:confused:

Vi har gett våra hästar alger i några år och har aldrig haft några problem. Eller jo min häst fick fång förra året med jag är helt övertygad om att det inte hade med algerna att göra. Däremot så tog algerna slut nu för kanske 2 månader sedan och efter ca 3 veckor fick våran shettis en väldans hosta (grönalger rekomenderas som tillskott efter carrageen kurer som man ger vid slem och hosta). Kan ju dock inte säga helt säkert att det är på grund utav detta han fått hosta men det är den enda som blivit annorlunda för honom dom senaste månaderna. Min och syrrans hästar slutade även klia sig i man när dom ätit alger ett tag.

Rent spontant undrar jag varför man ger sin häst något som man
1-Inte vet varför man ska ge
2-Inte märker någon "skillnad" av
?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 370
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 931
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos... 2
Svar
30
· Visningar
6 330
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 687
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka