Alger på transportens tak!!

Favina

Trådstartare
Ja, mitt släp är vitt med gröna detaljer här och där men nu så är hela mitt tak på transporten grönt!!:eek:

Har iof vetat det ett tag men har inte varit ngt bra väder för att tvätta.

Så nu till min fråga: Kan man använda algtvätt? Man förstör inte taket på transporten?

Kommer givetvis högtryckstvätta den både utvändigt och invändigt, kan man tvätta m vanlig grönsåpa och är det bra och köra lite virkon oxå? Har inte haft ngn smitta här men för säkerhetskull.

Sv: Alger på transportens tak!!

Det gröna brukar försvinna utan problem om man använder vanligt vaxschampo (som man använder till bilar), algtvätt brukar vara onödigt.

Visst kan du tvätta den med grönsåpa och Virkon, men jag brukar köra med vaxschampo invändigt också, blir mkt lättare att hålla rent sedan (smutsen sätter sig inte lika hårt)

Okej, tack för tippset!!:bow:

Köpte ett 6-pack m svampar, trodde det var vanliga men det var till bilen:D

Jag brukar tvätta transporten med typ bilshampoo eller liknande och sedan vaxa. Det fastnar inte lika lätt då. Tvättar den varje år.
Alger mm går bort lättare än man tror, värre är det med asfaltsprickar tycker jag. Grymt irreterande..

diskmedel eller ajax fungerade på mitt transporttak :)

Nackdelen med diskmedel är att det "torkar ut" takets eget skyddande skikt (pga att det löser fett), vilket kan leda till att smutsen sätter sig hårdare nästa gång. Misstänker att även Ajax har samma effekt. Kanske ingenting man märker direkt, men i längden tror jag inte det är bra för taket (på samma sätt som det inte är bra att bara tvätta en bil med diskmedel utan att vaxa den efteråt) Fördelen med just vaxschampo är ju att det skyddar och ger en smutsavstötande yta :)

Jag brukar tvätta transporten med typ bilshampoo eller liknande och sedan vaxa. Det fastnar inte lika lätt då. Tvättar den varje år.
Alger mm går bort lättare än man tror, värre är det med asfaltsprickar tycker jag. Grymt irreterande..

asfaltsprickar löser du upp med hjälp av ett starkt avfettningsmedel eller lacknafta. inte förtunning lacknafta och förtunning är inte samma sak många tror det med det är det inte. lacknafta har en olja i sig för att mycket av det som man tvättar inte ska torka ut typ penslar och annat. lacknafta finnes även i miljövänliga avfettningsmedel man köper på ica eller på mackarna. till glasfiberkåpan använder jag båtschampo. och båt vax för det är mer tåligt mot vatten solljus och fågelskit. säger kanske sig självt med tanke på båtar ligger i vatten och står i solen och måsar skiter ner dom :) :rofl: ;)

det var lite grönt på min med, iofs inte några större ytor men det gick iaf bort med bara högtryckstvätt+vanligt bilshampo. så tror inte du behöver använda särskilt algmedel?

Jag använder vanlig fasadtvätt till min transport det dödar alger och tar även bort fett fläckar inne i transporten. Till sommaren ska jag även vara duktig och vaxa taket med vit wax :D

vitt vax gör ingen större skillnad (ingen skillnad alls) jämfört med vanligt vax. Har själv testat på mitt förra släp, och det blir inte vitare av det vitpigmenterade vaxet

Nä taket är redan super vitt men jag vill ha bort lite repor och få lite mer lyster i den vita. Brukar alltid använda färgad wax till bilarna men det kanske inte behövs till transporten då?

_Yggdrasil_ << prova med autosol det löser upp färgen och när man polerar så smetar man ut den så man täcker lite smårepor och spricker i lacken. brukar själv andvända den för att få bort sliprepor i nylackade bildelar. bara ett tips :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Linjeavel?
  • Bergsyra
Tillbaka