Alkohol rensing

Rensar Pga min kropp längre inte klarar att dricka alt dricka allkohol. Det är alltså inga typer av missbruk inblandad och mannen dricker enbart öl.

@Voff vart bor du? ;)

Inte för att vara taskig mot @Voff nu men har du testat att använda vin/alkohol i mat? Min kryddhylla ser ut som ett barskåp :D

Får det koka ordentligt så försvinner ju alkoholen. Jag tänker tex rödvinssås, tupp i vin, boeuf bourguignon osv. Jag gör en vansinnigt god saffranssoppa med vitt min som bas också.
 
Inte för att vara taskig mot @Voff nu men har du testat att använda vin/alkohol i mat? Min kryddhylla ser ut som ett barskåp :D

Får det koka ordentligt så försvinner ju alkoholen. Jag tänker tex rödvinssås, tupp i vin, boeuf bourguignon osv. Jag gör en vansinnigt god saffranssoppa med vitt min som bas också.

Kan jag får receptet på saffranssoppan? Låter som att det skulle kunna vara nåt för mig 😊
 
Kan jag får receptet på saffranssoppan? Låter som att det skulle kunna vara nåt för mig 😊

Särbons recept så jag tar inte äran för det :D Det är inga exakta mått, vi höftar som alltid.

Såsbas på ca 5 dl vitt vin (det går att blanda vin och vatten eller använda överbliven cider... vad man har helt enkelt), kycklingfond, en skvätt rom, 1-2 pkt saffran, någon form av chili (från början använde vi ett par piri-piri men jag odlar ju själv nu så jag tar vad jag har med lite drag i) och strimlad rödlök. Använder man torrt vin är det bra att ha i LITE honung. Vi brukar marinera råa jätteräkor i såsbasen över dagen. Det går att toppa med stora vanliga räkor också.

Ta upp räkorna och koka upp såsbasen ordentligt, ha i lämplig mängd grädde (matlagningsgrädde går bra) och smaka av med salt, piri-piri osv tills det blir gott. Använder man råa räkor lägger man i dem efter grädden och de får koka med tills de är precis färdiga, annars toppar man bara soppan med de skalade vanliga räkorna. Klicka i lite creme fraiche och servera med bröd.
 
Särbons recept så jag tar inte äran för det :D Det är inga exakta mått, vi höftar som alltid.

Såsbas på ca 5 dl vitt vin (det går att blanda vin och vatten eller använda överbliven cider... vad man har helt enkelt), kycklingfond, en skvätt rom, 1-2 pkt saffran, någon form av chili (från början använde vi ett par piri-piri men jag odlar ju själv nu så jag tar vad jag har med lite drag i) och strimlad rödlök. Använder man torrt vin är det bra att ha i LITE honung. Vi brukar marinera råa jätteräkor i såsbasen över dagen. Det går att toppa med stora vanliga räkor också.

Ta upp räkorna och koka upp såsbasen ordentligt, ha i lämplig mängd grädde (matlagningsgrädde går bra) och smaka av med salt, piri-piri osv tills det blir gott. Använder man råa räkor lägger man i dem efter grädden och de får koka med tills de är precis färdiga, annars toppar man bara soppan med de skalade vanliga räkorna. Klicka i lite creme fraiche och servera med bröd.

Tack!
 
Särbons recept så jag tar inte äran för det :D Det är inga exakta mått, vi höftar som alltid.

Såsbas på ca 5 dl vitt vin (det går att blanda vin och vatten eller använda överbliven cider... vad man har helt enkelt), kycklingfond, en skvätt rom, 1-2 pkt saffran, någon form av chili (från början använde vi ett par piri-piri men jag odlar ju själv nu så jag tar vad jag har med lite drag i) och strimlad rödlök. Använder man torrt vin är det bra att ha i LITE honung. Vi brukar marinera råa jätteräkor i såsbasen över dagen. Det går att toppa med stora vanliga räkor också.

Ta upp räkorna och koka upp såsbasen ordentligt, ha i lämplig mängd grädde (matlagningsgrädde går bra) och smaka av med salt, piri-piri osv tills det blir gott. Använder man råa räkor lägger man i dem efter grädden och de får koka med tills de är precis färdiga, annars toppar man bara soppan med de skalade vanliga räkorna. Klicka i lite creme fraiche och servera med bröd.
Mmmmmm! :d
Jag är inte så bra på matlagning, om jag vandrar vilse till dina trakter någon dag ( alltså, jag lovar, det är lätt hänt att gå vilse när man är synskadad! :angel: ) bjuder du på middag då?
 
Har rensat hemmet på alkohol men vad gör man med det man rensar ut?
ca 10 oöppnade vinflaskor, 2 bag in box, 2 flaskor ren sprit mm

Vad gör man med den? Känns dumt att slänga...
Vad är det för flaskor? Är det vanliga du köpt på bolaget eller är det lite dyrare vinflaskor? Kolla upp flaskorna innan du ger bort dem eller lagar mat på dem, för vissa flaskor är värda en del pengar, speciellt om du haft de några år.
 
Särbons recept så jag tar inte äran för det :D Det är inga exakta mått, vi höftar som alltid.

Såsbas på ca 5 dl vitt vin (det går att blanda vin och vatten eller använda överbliven cider... vad man har helt enkelt), kycklingfond, en skvätt rom, 1-2 pkt saffran, någon form av chili (från början använde vi ett par piri-piri men jag odlar ju själv nu så jag tar vad jag har med lite drag i) och strimlad rödlök. Använder man torrt vin är det bra att ha i LITE honung. Vi brukar marinera råa jätteräkor i såsbasen över dagen. Det går att toppa med stora vanliga räkor också.

Ta upp räkorna och koka upp såsbasen ordentligt, ha i lämplig mängd grädde (matlagningsgrädde går bra) och smaka av med salt, piri-piri osv tills det blir gott. Använder man råa räkor lägger man i dem efter grädden och de får koka med tills de är precis färdiga, annars toppar man bara soppan med de skalade vanliga räkorna. Klicka i lite creme fraiche och servera med bröd.

Tack! Det blir middag nagon dag senare i veckan. "Nagon" :angel: kan inte dricka vitt vin langre ... Min Crohns bryter ihop efter forsta glaset :arghh: sa jag behover fler recept med vitt vin. :p Jag fick 10 flaskor fran en vingard i narheten 😳 Var extra kyl i garaget ar fyllt med vin och ol. :crazy:
 
1,5-2 % av alkoholen kokar bort för varje kokminut enligt test av forskarna Anders Helander och Monica Bergström. Bra att veta om man vill få maten garanterat alkoholfri ☺. De hade dock endast kokat i 5 minuter så det kanske blir annat resultat om man kokar längre.

Gör man sås/gryta är ju det inga problem, de ska ju koka länge. Vi kokar saffranssoppan rätt länge också, det behövs för att smakerna ska gå ihop.

Om jag lagar mat till någon jag vet haft problem med alkohol brukar jag faktiskt fråga innan om det är ok (om vi har en sådan relation att jag kan fråga). Annars låter jag bli att hälla alkohol i maten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 813
Senast: startpompe
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
261
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
219
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp