Bukefalos 28 år!

All makt korrumperar

Jag kan tänka mig att det egentligen är omvänt - korrumperade människor söker sig gärna till maktpositioner.
Där tror jag du har en poäng.

Men jag funderar också på hur mycket makt påverkar omdömet hos en del människor när dom får makt och inflytande. Till synes helt omdesgilla personer går plötsligt över gränsen och företar sig helt oväntade saker, moraliskt förkastliga och/eller olagliga, och ibland, verkar det som, bara för att dom kan. Det tycks som om dom helt forlorar fokus och som att risken att bli avslöjad inte finns.

I fallet Mona Sahlin verkar det helt obegripligt, hon har ju faktisk blivit avslöjad en gång tidigare och vet hur stor fallhöjden kan bli.
 
Jag tror på en mix - en viss personlighets typ dras till makt och påverkas sedan av den struktur och kultur hen och hens gelikar skapar. Just därför ska vi ha en fri press, offentlighetsprincip och meddelarskydd! Makthavare ska granskas och hållas ansvariga.
 
Jag kan tänka mig att det egentligen är omvänt - korrumperade människor söker sig gärna till maktpositioner.
Eller människor med olika personlighetsstörningar som narcissister, psykopater mm. som får en kick av att ha makt och behandlar dom som ifrågasätter nedlåtande och gärna kör med rena lögner eller hot. Vissa människor ska aldrig få chansen att göra sig hörda och börja manipulera och trycka ner omgivningen.
 
...och absolut makt korrumperar absolut...?

Varför har Mona Sahlin agerat som hon gjort?

Spekulationer!?
Jag tror inte att Sahlin haft någon ond avsikt. Vare sig nu eller tidigare. Men däremot verkar hon ha vissa administrativa utmaningar. Jag tror helt enkelt att hon inte har koll. Hon skulle behöva någon bredvid sig som skötte allt administrativt och gav henne veckopeng. Sen bedömer jag att hon har mycket starka krafter mot sig inom partiet. Hon behöver inte vingla långt utanför marginalen innan någon tipsar Aftonbladet.
 
Jag tror inte att Sahlin haft någon ond avsikt. Vare sig nu eller tidigare. Men däremot verkar hon ha vissa administrativa utmaningar. Jag tror helt enkelt att hon inte har koll. Hon skulle behöva någon bredvid sig som skötte allt administrativt och gav henne veckopeng. Sen bedömer jag att hon har mycket starka krafter mot sig inom partiet. Hon behöver inte vingla långt utanför marginalen innan någon tipsar Aftonbladet.
Jag tycker att både du och @tanten har mycket klokt att säga i detta.
Man kan tycka vad man vill om MS som person, alla personligheter passar inte alla, men vad jag kan se så jobbar hon som en bäver med svåra och viktiga saker. Kanske sånt som en listig politiker låter andra göra, just för att det är så tufft och för att det innehåller så många tillfällen att brista.

Så varför får hon inte det stöd från partiet som hon uppenbarligen behöver på de områden där hon är vimsig och saknar klarsyn? Är hon för duktig? För farlig? Trampat folk på tårna? Fel kön? Fel utstrålning? Vill man sänka en meningsmotståndare eller konkurrent? Håller dom på att slitas sönder av inre stridigheter? Vad håller dom på med egentligen? För hon verkar då väldigt ensam.
 
Nu har det kommit fram att hon skrivit liknande intyg tidigare för livvakten som visar att hon blåljuger rakt upp och ned med sina "förklaringar". Intygen i sig har inga direkt allmänna konsekvenser och är, förutom att det kan falla under brottsbalken, mest en fråga för långivaren utan det allvarliga är att personer som hon fattar en lång rad mycket viktiga beslut och det finns all anledning att misstänka (vänskaps)korruption kan ha legat till grund för en del av dem.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 219
Senast: Smoothi
·
Samhälle Att 'straffa' Ryssland för vad de gjort i Ukraina är definitivt inte en bra policy. De kommer inte frivilligt att göra det och det blir...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 993
Senast: Lingon
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en jävligt jobbig dag som jag mest har legat på toa golvet och gråtit och fått panik attacker helatiden. Men jag har in...
2
Svar
22
· Visningar
1 387
Senast: Blyger
·
Relationer Under hela skolgången var jag i ett gäng. Innan var det dagis. Vi körde förskola grundskola och gymnasiet. Extremt kul. Busiga och glada...
Svar
6
· Visningar
1 184
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp