Alla dessa olika sorters sadelpaddar....

Ms_Antrop

Trådstartare
Det finns ju som bekant en hel uppsjö av olika sorters sadelpaddar; fårskinns-, korrektions-, teddy-, antiglidpaddar, höjer bak, höjer fram osv...

Det är ju viktigt med en sadel som passar, men när är det egentligen okej att använda paddar under sadeln? Jag tänker eftersom det nu finns paddar som t.ex höjer fram resp. bak, finns det några omständigheter som gör att det är helt okej att korrigera sadeln i några av dessa lägen?
Jag menar, en sadel som ligger i bakåtlut är väll oftast för smal eller har fel bomform (om jag har lärt mig rätt), och då kan det ju inte vara okej att sätta dit en padd som höjer sadeln bak? Lutar den framåt och är lite för bred, eller att hästen kanske är dåligt musklad vid manken, då kan jag nog förstå att man kan padda upp fram tillfälligt. Vet även att det är okej att ha padd under en sadel som är lite för bred...

Men ja, som sagt, jag blir inte riktigt klok på om/när det är okej att använda alla dessa paddar under sadeln? OM det ens är okej ;)
Så då frågar man här, för jag vet att det finns många här som är duktiga på detta!:D

// Anna - som har en bomlös sadel som tillfälligt har en antiglidpadd under sig på grund av att jag tror att den glider lite... eller så inbillar jag mig bara :angel:

Sv: Alla dessa olika sorters sadelpaddar....

Jag tycker att det är helt okej att använda en pad om man vet VARFÖR man gör det.

Tex min häst har en rygg som är:
Kort, platt, ingen manke och dessutom är han överbyggd bak.
Pga denna ryggen finns det fysiska lagar som gör att sadlarna glider, framförallt när man rider i branta nedförsbackar och då är det helt okej att använda en antiglidpad, och i mitt fall även en ELT gjord.
Det är liksom det ENDA sättet som en sadel kan ligga tillräckligt stilla på min häst.
I detta fallet betyder det ju alltså inte att sadeln inte passar, för det gör den men det finns fysiska lagar som ingen kan ändra på.

Att använda en pad medan en unghäst växer under en kortare period tycker jag inte är fel, för det handlar ju om mm när en pad är hoptryckt.

Men att använda en pad för att korrigera en på riktigt illasittande sadel och som permanent lösning tycker jag är fel.

Nej det är inte okej, men tyvärr är det många som fortfarande tror att det bara är att lägga diversa paddar under istället för att byta sadel.

Om man vill ha en pad så skall den vara plan, och helst i fårskinn. Jag använder fårskinnspad i bland, hästar varierar ju lite i hull och muskler genom året och jag föredrar att ha en sadel som blir för vid och inte för smal.

Vissa hästar verkar också tycka om att ha fårskinn under sadeln, och det är helt okej tycker jag, bara man ser till att det finns plats för den (dvs att sadeln får vara något vid) och att bommen passar hästens rygglinje.

En pad som höjer eller fyller ut på visst ställe är något man har tillfälligt. Hästarna kan ju ändra form tillfälligt av många olika orsaker. Enda pad som är ok att rida med hela tiden tycker jag är fårskinn/renskinn och då gäller det att det finns plats för denna.

Jag rider med fårskinnspad under min sadel för tillfället medan vi jobbar på att hästen ska muskla sig. Fårskinnspad tycker jag är helt okej, så länge det som andra tidigare sagt finns plats för den. Har sett många exempel på folk som absolut ska rida med fårskinn även om det inte finns plats, vilket resulterar i en för smal sadel som hamnar i bakvikt.

Tycker också att om man ska ha "fårskinn" under sadeln ska man ha riktigt fårskin och inte den där billiga budgetvarianten i syntet, inte för att "åh det ska vara äkta" utan för att fårskinn stötdämpar, tryckfördelar och andas på ett sätt som syntetpadarna inte gör, speciellt inte efter ett tag när syntetpaden tryckts ihop, luddet har tovats ihop och den är sladdrig och tunn som en gammal handduk.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 219
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 976
Senast: caballus
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 324
Senast: lillamy73
·
Utrustning Vad för typ av sadel lägger man på en häst som är såå mycket högre i bak än den är i fram? Alla sadlar (western) åker fram och sitter...
Svar
12
· Visningar
1 511
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka