Alla dessa val. Vad hade du gjort?

Monifa

Trådstartare
Min häst är som en del vet, till salu. Efter som att han står och kostar både pengar och tar tid hos utbildaren (är 17.2 mil enkel resa) snedstreck min bästa vän då jag styr med löshoppningar, nya försäljningsfilmer, visning för kund etc.

Tanken är att han ska säljas då mitt intresse svalnat eller snarare mitt självförtroende i ridningen är så dåligt att det helt enkelt inte blir roligt att rida (prestationsångest) men jag la ut honom för foder om någon intressant skulle höra av sig vilket det nu gjort. Har haft en del som mailat ang köp men ingen jag direkt fastnat för så lite därför känns detta lockande. Tjejen fyller 18 i år, går ridsportsgymnasium med inriktning dressyr och satsar på att fortsätta utbilda sig till unghästutbildare efter studenten. Hon har tävlat rätt mycket på ponny och ska sälja ponnyn i år. Av vad jag kunde bedöma på film red hon rätt trevligt, mjukt.

Men samtidigt tar det emot att låna ut honom, det är alltid en risk att få hem skit sedan. Fördelen är att det kanske är precis det här jag behöver, ett uppehåll på nått år från allt vad hästar heter och känner jag senare att "nä jag vill inte" är det bara att ta upp försäljningen igen. För jag älskar hästen verkligen och han är allt det jag drömt om både från marken och från ryggen.
Tjejen vill matcha för championaten vilket är min plan likaså.
Hon gick även med på att låta han ligga ute på annons hela 2015, hon var intresserad av att köpa loss honom om hon klickade med honom.

Borde jag fokusera på att sälja honom? Lånar jag ut honom och det skulle hända något har jag boxplats imorgon om det skulle skita sig.

En del av mig är tvärsäker på att sälja, den andra halvan gillar denna häst och vill inte ångra mig.

Tankar, idéer, hjälp.
 
Min häst är som en del vet, till salu. Efter som att han står och kostar både pengar och tar tid hos utbildaren (är 17.2 mil enkel resa) snedstreck min bästa vän då jag styr med löshoppningar, nya försäljningsfilmer, visning för kund etc.

Tanken är att han ska säljas då mitt intresse svalnat eller snarare mitt självförtroende i ridningen är så dåligt att det helt enkelt inte blir roligt att rida (prestationsångest) men jag la ut honom för foder om någon intressant skulle höra av sig vilket det nu gjort. Har haft en del som mailat ang köp men ingen jag direkt fastnat för så lite därför känns detta lockande. Tjejen fyller 18 i år, går ridsportsgymnasium med inriktning dressyr och satsar på att fortsätta utbilda sig till unghästutbildare efter studenten. Hon har tävlat rätt mycket på ponny och ska sälja ponnyn i år. Av vad jag kunde bedöma på film red hon rätt trevligt, mjukt.

Men samtidigt tar det emot att låna ut honom, det är alltid en risk att få hem skit sedan. Fördelen är att det kanske är precis det här jag behöver, ett uppehåll på nått år från allt vad hästar heter och känner jag senare att "nä jag vill inte" är det bara att ta upp försäljningen igen. För jag älskar hästen verkligen och han är allt det jag drömt om både från marken och från ryggen.
Tjejen vill matcha för championaten vilket är min plan likaså.
Hon gick även med på att låta han ligga ute på annons hela 2015, hon var intresserad av att köpa loss honom om hon klickade med honom.

Borde jag fokusera på att sälja honom? Lånar jag ut honom och det skulle hända något har jag boxplats imorgon om det skulle skita sig.

En del av mig är tvärsäker på att sälja, den andra halvan gillar denna häst och vill inte ångra mig.

Tankar, idéer, hjälp.

Risken att något kan hända har du ju nu också när han står utbildaren så det är ingen skillnad. Går tjejen på ridgymnasium finns det trots allt ett "team" bakom så det är väl en bra idé. Gör ett bra kontrakt bara.
 
@tolksele har bokat provridning nästa vecka. Ja till skolan är det 30 enkel väg och 26 till hennes hemmahåla, iof inget som stör mig. Ponnyn jag hade stod i Göteborg (och jag på andra kusten), så länge man har bra kontakt.

@Billy syftade mer på att få hem en felriden häst, beridaren och jag har samma åsikt i hur en häst ska utbildas (skillnaden är att hon är ungefär 100 resor duktigare med tidigare plats i juniorlandslaget etc) och vi har känt varann i ungefär 7 år :D den tänkta fodervärden känner jag inte, nu har jag iof googlat sönder och inte kunnat hitta något skumt :angel: men som du säger har hon ett helt team bakom med kunnigt folk (problemet är att det finns "kunnigt" folk också... Men antar att man kan analysera ihjäl sig).
 
Om du tror att det finns en chans att du vill ha tillbaka hästen är det ju bra att låna ut. Behöver du pengar till någonting är det bättre att sälja, men frågan är om du får tillbaka pengarna du lägger på utbildning..
Vet inte alls hur marknaden ser ut för din typ av häst (eller hur den ser ut för någon typ av häst i Sverige :D)
 
Pengar behövs alltid :angel: men är inget direkt sådär, var tänkt att bli sparpengar. Men spara pengar kan jag likväl göra när han är borta på foder. Har kraftigt kompispris så det är inga enorma summor han kostar hos utbildaren, är snarare allt annat och framför allt alla resor upp dit. Men pengarna får jag väl tillbaka, beror ju på hur man ser det. Häst är aldrig en vinstaffär :p
 
Jag hade om provridningen går bra, lånat ut hästen. Som skrivet innan finns det mycket bra folk runt om på utbildningsplatsen/skolan. Dessutom har du ju köpare på hästen om nu tjejen och hästen fungerar ihop.
Du kommer ju att spara pengar under den här tiden och då även slippa lite ansvar så du kan känna dig lite "hästlös".
 
  • Gilla
Reactions: oxo
Håller med; låna ut, andas, tänk igenom vad du själv vill under året, skriv ett bra kontrakt som inkluderar veterinärbesiktning vid ett ev återlämnande.
Att tjejen kan tänka sig att ha honom annonserad under sin studietid var mycket generöst och en stor nackdel för henne som riskerar att bara stå där.
Ibland funkar det bara inte med en häst, trots de bästa intentionerna och förutsättningarna i världen. Det råkar de flesta av oss ut för förr eller senare. Det är ingens fel och mer kärleksfullt mot hästen att den får komma till någon som den klickar med och får bli prins eller prinsessa där. Man vill gärna tro att alla djur har det bäst hos en själv, men ibland får man av kärlek försöka släppa på det, paradoxalt nog.
 
@rtf det är mitt enda krav om han ska iväg på foder. Att han får ligga ute på annons under hela 2015. Under 2016 däremot kommer han inte ligga ute på annons, då ska han tränas för kvalitén och då känna det taskigt att man inte ska få resultat för allt arbete.

Kontrakt har jag skrivit ett par genom åren så där vet jag vad det ska stå. Han ska besiktigas och röntgas innan han åker på foder och besiktigas när han lämnas tillbaka.

Det är därför jag inte har han hemma och därför han ligger ute på annons - jag ger han inte 100%. Så egoistisk hästägare är det sista jag är, väldigt noggran med att han inte blir lidande :)
 
Tittar man på problemtrådar här på Buke, gällande utlånade hästar, så handlar det många gånger om bristfälliga eller inga kontrakt.
Så skriv, skriv och åter skriv, så allt är på pränt. Då skulle jag också låna ut.
 
@Blandrastik nä kontrakt är jag noga med, hade väl 4 a4an med text när jag lånade ut shettis (det var enda ner till vad som gällde om jag dog) :D inte så att jag skriver hur mycket strö det ska vara i boxen etc. Jag är inte heller den som ringer varje vecka och vill ja uppdatering utan man får sköta sig själv - frihet under ansvar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: Grazing
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 643
Senast: Johannna1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 179
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp