Sv: alla hästar borde få massage!!!!!!!!!!!
peter_lundin skrev:
Att massage kan vara bra vid skador håller jag med om men det är inte samma sak som att alla hästar skall vara i behov av massage för då är något fel.
Dagboken i sig gör väl knappast träningen mer skonsam o riktig!
PL
Vad jag menar är att alla hästar borde bli uppkollade! Om sedan hästen är ok så behandlar inte IR-terapeuten, o massören kan behandla enbart för att det är skönt! Men tänk om hästen fungerar bra i träning och på tävling, men ändå har problem och ont?
Ta t.ex. denna fälttävlansponny som ägarna köpte i sensomras. Ägarna trodde att de gropar som hästen hade i ryggen var fettvalkar tills equiterapeuten kom och såg att det berodde på förra ägarens riktigt illasittande sadel... Hästen fungerade bra i träning och på tävling, men ack ont måste han väl haft? Sedan när IR-terapeuten kom ut hade han ont i bakdelen. Hon rekommenderade en veckas "vila" med promenad, tömkörning, longering, men eftersom ägaren hade viktiga träningar de skulle vara med på fick inte hästen vila utan de åkte och tränade, och hästen hoppade bl.a. 110cm utan några som helst problem... Skulle de inte kollat upp hästen så länge de tränade och tävlade på rätt sätt och hästen fungerade?! Ska man vänta tills skadorna kommer? Återigen: kolla upp hästen och behandla om det behövs!! Det är min filosofi!
Ex. två:
Om min häst nr 2, haflingervallacken, hade varit ok i ryggen o rumpan hade inte IR-terapeuten gjort något, men nu behövde han behandlas (o är helt ok idag

)!
O förresten så skrev jag inte bara dagbok för dagbokens skull om du trodde det

!! Jag försökte lägga upp träningen för att förhindra nya ledinflammationer (som hon fått av sitt gamla höftfel, vilket jag inte visste då, ej heller vet på ATG), och för att kunna se hur mkt jag och medryttaren ridit. För att vi skulle kunna se och följa mönster t.ex. hur hon var den dagen i humöret, hur det gick att rida, hur långt och i vilket tempo vi red så hon inte skulle överbelastas!! Vi såg hur stretchingen gick, skrev upp vad massör och kiropraktor sa och vad de behandlade m.m.!! Jag gjorde allt jag kunde då för min älskling, så att skriva på det där sättet...

!!