Alla ni med dyra sadlar..

Sv: Alla ni med dyra sadlar..

Men jag är ovanligt klantig ;) (Eller snarare oförsiktig) Sen så rider jag ofta och mycket offroad och repar både mig själv och utrustningen. Så jag är nog ett hopplöst fall...

Zaldisadeln repade dessutom en katt rätt över sitsen. Fast där såg man ju anledningen till kvalitétsgrejer iof - köpte den begagnad när jag var 6 år gammal och sålde den när jag var 17. Ingen större skillnad, förrutom repan på sitsen då ;)

Rider också "of road" med 10 000kr sadel :angel: Kanske inte lika mkt som du men iaf. Jag har lärt mig att ta hand om mina saker :devil:

Nä, den hoppade upp på sadeln medan jag rengjorde den och tappade fästet och gled av...

fjordtokan; Då är vi olika helt enkelt. Jag köper hellre saker som tål att slitas än saker jag får hjärtklappning om de blir smutsiga eller repade...

Fast inte för va elak menen friser har samma behov som andra saser när de gäller sadlar..Att den ska passa häst och ryttare:D

30 tusen skulle jag inte ge för en sadel de skulel vara om jag har provat ALLT och efter ÅR av letandes hittar EN som passar och tragiskt nog kostar den 30 lopper..Då är de ju bara å le å punga ut pengarna:crazy:
Finns riktiga märkessadlar från 15 tusen och till 20

Jag har sakta bytt upp mig från sadlar utan märken till skruttiga sadlar från museum till lite nyare och nu sist när jag köpte nya hästen så provade vi ut en Globus Esperanza till honom :) Gillar den skarpt! Dock ligger den inte så väldigt bra (måste ha fårskinn under för annars tar den nästan i manken), den är lite för vid också.. Men det var den bästa sadelmakaren hittade... Vi hoppas på att han ska växa i den nu till sommaren :) Jag har ögonen öppna efter en ny dressyrsadel också, har en Kloster Shöntal nu som jag inte alls gillar (men som ligger rätt bra). Jag vill ha en Bates Innova eller den där nya Globus-modellen :D Men jag vill inte ta det på avbetalning, det har jag tänkt göra med mitt framtida hästsläp ;)

knapplån

en billigare sadel kan sitta bra på en häst även om den är billig.
det som är fördelen med en dyr sadel är delvis helt enkelt att det känns bättre för rytten. Bättre uppbygd sits, ger en bättre sits. En bättre sits ger bättre balans och en bättre balans gör det ju mer behagligt för hästen.

även om "den där billiga sadeln" sitter jättebra på hästen så kanar jag runt som en obalanserad säl i såna sadlar. (Man kan hamna i sk. stolsits m.m) Sadlar helt utan stöd, kanske lite halkigt material osv. Det känns obehagligt..o jag kan tänka mig att hästen då känner lite spänningar från sin ryttare.

Jag fick räntefri avbetalning på obestämd tid med möjlighet att betala 0:- vissa månader. Mamma och pappa lade ut så betalar jag av sadeln till dem. :D

Hade dock kunnat klämma fram de nästan 20 papp sadeln kostade men vill hellre ha dem som buffert när det nu gick att göra såhär. Länge leve snälla föräldrar. :love::bow:

• Gilla
Reactions: EHW

KL

Min första sadel köptes med sparpengar + lån från mamma. Kostade 10000 kr ny. (Prestige golden star)
Sålde sedan både ponny och sadel och då fick mamma tillbaka sina pengar.
Nästa sadel köptes för mina egna sparpengar. Kostade 10000 kr begagnat. (Crown Jessica)
Nu har jag bytt den mot en annan, värde 8000 kr begagnad. (M&N)
Har dock köpt en ny hoppsadel för 20000 kr (County), fick låna pengar av mamma på obestämd tid.
Tyvärr har den redan hunnit bli repad av stallkattjäveln.. :mad:
Och ja, trots sadelskydd. Numera låter jag alltid ett eller två schabrak ligga PÅ sadeln för att skydda den..

Nuvarande hästen (och sadlarna) ska säljas så mamma kommer få tillbaka sina pengar..

Finns inget bättre än att ha en snäll mamma (bank):D

kl
Jag skulle aldrig i hela mitt liv köpa en sadel för över 10.000! Den skulle vara repad efter en vecka, och tappad i golvet mååånga gånger. Det är verkligen inte värt det, hur länge har man samma sadel liksom? De sjunker i pris väldigt fort, hellre en billigare som sitter lika bra men den kanske inte håller i lika många år - men antagligen passar den ju inte heller på hästen i så många år.

De flesta av mina sadlar har kostat runt 10 000 eller mer. Varenda en har sett ny ut vid försäljning...(förutom lite slitningar från stigläder på ett par) Bl.a. min Torsion som jag använde i 1½ år, red distans i den och red i ur och skur genom skog och mark och det fastnade pinnar och granbarr här och var. Inte ett märke var det på sadeln när jag sålde den. Samma sak med min nuvarande hoppsadel, ser ny ut fast den är 1 år gammal. Och den är jag inte särskilt rädd om... Har använt billiga Hööks-stigläder på den och ridit i regn i 4 timmar och glömt putsa den sen osv. Dressyrsadeln är ett halvår och använd mkt, den ser också ny ut. Det är just dom dyra sadlarna i bra kvalitet som fortsätter hålla sig i bra skick år efter år, men det förutsätter ju också att man sköter dom hyfsat och inte slänger dom i golvet.

Hur länge man har sadeln beror ju på hästen och vad det är för sadel. Mina sadlar går ju att ändra rätt mkt så jag planerar att ha dom länge. Redan nu har jag slagit rekord i hur länge bomsadlarna har passat. Så jag har faktiskt sparat en hel del pengar genom att köpa dyrare sadlar med ändringsbar bom som också passar längre än 3 månader.

kl

Min familj har hästar som största intresse (utom pappa, som istället gillar mc:ar) och då är ju det i princip det enda vi lägger pengar på. Nu har ju vi väldigt billiga sadlar men å andra sidan är det faktiskt viktigast att sadeln passar hästen. Märkena är till för oss ryttare.

Min syster har en Crown som hon köpte för 11 000 beg. Hon betalade själv en del och mamma betalade resten.
Min andra syster har en westernsadel för 8 500 beg. Samma här med betalningen.
Jag har en billig bomfri, en Barefoot för 3 500. Perfekt prisklass för mig, då jag precis som chili också skrev, rider mycket offroad, använder sadeln mycket och kanske inte är alltför försiktig. Funderar lite på att investera i ett sadelskydd då den börjar bli minst sagt repig. Däremot så har jag en bra padd och skulle aldrig använda nåt annat än min skito. Betalade hela sadeln själv och det slutade på 4 500 nånstans med frakt och allt.

*kl*
Jag sparade ihop till min Butet hoppsadel som var ny och sålde tre andra för att kunna köpa Amerigon som är begagnad för 14 000.

Har haft tur med sponsrande föräldrar som alltid sett till att hästarna haft en bra utpassad sadel, men som även jag trivs i...ska ju ändå rida i den väldigt mycket...så kanske är kräsen av mig, men vill ha en kvalitetssadel, och då kostar det. Rider just nu i en BUTET som jag älskar:love:Gick väl på ca 27000, så det räcker till:angel:
Sedan har jag alltid varit pedantisk med mina lädergrejor så föräldrarna vet att jag sköter om grejorna också!

Men har man inte pengar till en ny kvalitetssadel, satsa på en som är några år gammal men av bra märke istället för en helt ny av "sämre" märke!

spara!
Köpte min specialsydda till min ryggkänsliga travare för 17 500,-

är pedant med min saker kan jag väl tillägga ;)

kl

för mej så är sadel Aoch O, utan en bra sadel ingen bra ridning.
hästen ska röra sig fritt o vilja jobba i sin sadel, och jag ska kunna få ut max av min ridning, det har alltid varit min paroll.

Jag fick ta ett lån på min Jaguar sadel, valde dessutom med buffelskinn för att den inte skulle vara hal. denna sadel kommer jag vårda med bumullsvantar. för den är en investering i min o hästens hälsa.
ett bra tips är att sy egna överdrag o fodra med ett gammalt täcke. då skyddas den bättre, för en kattklo går lätt igenm de flesta överdragen.

Att snåla på sadel är ganska oekonomiskt, en sadel ska kännas som om man sitter skönare i den än något annat, då kan man rida på sitt bästa, man slipper många spänningar i kroppen, och man hjälper hästen att hitta sitt bästa, då den bär en ryttare helt i balans.

jag har en butet sadel och världens bästa pappa ;)

Man får spara eller snällt be sina underbara föräldrar. Jag har kört på båda, mina senaste sadlar sparade jag ihop till själv. För mig är sadeln väldigt viktig, har märkt en klar förbättring på min ridning sen jag bytte ut mina sadlar.
Jag älskar min underbara CWD sadel:love:, det kan vara ren inbillning men jädrans vad hästen hoppar sen jag började rida i den...

sparar,jag sålde ett par av mina sadlar och köpte en Jeremy Rudge.När jag red ponny så betalade mina föräldrar.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag måste köpa en sadel. Hittills har jag kunnat låna en fin sadel av en stallkompis när jag ahr tränat Tytte, men nu när det är... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
16 664
Senast: raggsock
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 297
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka