Alla ni med dyra sadlar..

Sv: Alla ni med dyra sadlar..

*haha* räknade lite för skoj skull, jag har det inte så jättebra ekonomiskt så om jag skulle spara ihop till en sadel så skulle jag kanske kunna lägga undan MAX 100 kr per månad... Det skulle alltså ta mig 10 år att få råd med en 12000 kr sadel :rofl:
Tack och lov för begagnat!!!

jag hade avsatt en viss summa till sadel när jag köpte häst.
sen hade jag tur och fick en splitterny Morris and nolan golden line dressyrsadel för 8350 kr :bump:

kl

Min sadel var inte speciellt dyr, fick den i konfirmationspresent för nått år sen. Gick på cirkus 9-10000 kr.
Nästa sommar kommer jag köpa en ny, troligtvis en Butet eller CWD, har blivit lovad ett rejält bra sommarjobb (skift, jobbar hela sommaren så kan man få 30000 efter skatt).
Så man kan jobba eller spara, avbetalning är nog inte såå bra.

Köpte min Dominus för 9 000 kr begagnad, nypris 12 000.
Min Albion köpte vi för 10 500 kr begagnad, nypris ca 20 000.

Mina mormor betalade 5 000 kr av min Dominus och mina föräldrar betalade 4000.
Min Albion betalade föräldrarna.

:o

Jag har jobbat och betalat min sadel själv.

Syrran fick ju sin då..*Avis*:devil:

Öppna ett "köpa hästgrejer" konto där du lägger in ett par stycken100-lappar i månaden som går med utogiro direkt från lönekontot samma dag som du får lön. Då hinner du aldrig se dom pengarna och en dag så har du pengar till att köpa just DEN sadeln eller DEN jackan eller ja...kanske just DEN hästen...men då får du ju spara ett tag..:rofl:

Rika skulle jag vilja säga! :p

Det beror ju helt på vad föräldrarna väljer att lägga pengar på. Vill de spara till en sadel så tar det ju inte så länge, bara man jobbar och utesluter en hel massa annat. Det finns många ungar som har föräldrar som lever på socialen för att de inte ids jobba, och så kommer ungarna och gnäller på att de aldrig får något, andra har föräldrar som jobbar heltid och lite till för att deras unge behöver/vill ha en ny, dyrare sadel. Det har nog inte varken med att vara snäll eller rik att göra, utan att olika människor väljer att spendera pengar på olika saker.

Notis: Detta var inte menat till någon speciell.

Begagnad Prestige paris D (den skönaste sadeln jag ridit i!) för 10500, snälla föräldrar - INTE rika - de har bara förstått att sadeln ska passa både häst och ryttare! :) dressyrsadeln ska jag själv tjäna ihop pengar till! :D

Jag gjorde som så att jag prövade ut mina sadlar i ridsportbutik (kostade 500 kr) och sen köpte jag dem på Ebay! :D

Genom att köpa på Ebay har jag nu fått 3 sadlar till priset av vad 1 skulle kosta i "riktig" affär :banana:

*KL*
Håller på att byt sadel nu, och jag har fått spara+ att jag får sälja de sadlar jag redan har.. Och så har jag en snäll pappa och pojkvän oxå som hjälper till lite..:love:

Avbetalning...har jag inte gjort innan, men denna bates ville jag bara ha, så det fick bli avbetalning..
Annars så har jag sparat...

Hej!

Om du anser att en ny sadel som kostar 9000 kr är dyr är det dags för omvärdering........

Skall vi snacka om någon som helst kvalitet, så ligger 9000 i underkant när det gäller nya sadlar.

Det är lustigt med hästfolks prisuppfattning, men vi har kunder som köper häst för 150000, och skall ha en bra sadel för max 3-4000.

Det är som att be Christian Olsson hoppa 3-steg i ett par träskor :)

Skall du ha något som man utan att ljuga kan kalla för kvalitet, så får du upp i 15000 kr.

Detta är något som folk borde veta INNAN dom skaffar häst..........

Och nej....... Det är inget eget säljsnack......... Vi säljer inte sadlar!

/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Man har föräldrar som inser vikten av bra sadlar och som har råd med sådana sadlar :D Har en skitsadel som jag har som sadelvänjningssadel till Peia, den skulle vi antagligen inte fåt nåt för iaf ;)
Sen en Zaldi Star, som jag inte gillar men som är bra att ha ( :angel: ) och så mina kärlekar, tre stycken M&N :love:

Btw har Mike rätt. Vi gav 9 900 kronor för min första M&N-sadel, då var den använd ett tiotal gånger och det var dessutom åtta år sedan. Då låg nypriset på 11 900 kronor.

Vid närmare eftertanke så är det inte bara mina föräldrar som inser vikten av bra sadlar. Farmor äger en av sadlarna och mormor en annan. De tyckte väl att jag behövde det antar jag :)

Senast ändrad:

Det beror ju helt på ålder skick och nypris.
Finns ju sadlar som kostar 25-30-tusen i nypris.

Jag är lite bortskämd, mina föräldrar är så snälla å betalar allt. Men sadeln är liksom så viktig. :p Köpte min dressyrsadel för 15 000:- beg. och min hoppsadel för 17 000:- ny.

*KL*

jag lägger undan största delen av pengarna jag får in som frilansare... vilket kan bli rätt mkt periodvis...

hade tänkt köpa en bra begagnad för 3-4000... men insåg rätt snabbt att passar en sadel hästen så är det bara att bita ihop å köpa...
fastnade för Bates Caprilli Cair (dressyr)... 11600kr... hittade en begagnad i väldigt bra skick för 6500kr inkl frakt... så jag slog till :)

tycker det är viktigt med buffertpengar när man har häst... ALLT kan hända... är det inte skada så är det sadel eller massförstörelse av täcken i hagen...
sen är det väl ingen här inne som har missat att hästar kan göra illa sig på luft :angel:

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag måste köpa en sadel. Hittills har jag kunnat låna en fin sadel av en stallkompis när jag ahr tränat Tytte, men nu när det är... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
16 664
Senast: raggsock
·
S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 297
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31