Alla ni som har Chihuahuaor får gärna se hit!

Fashionistan

Trådstartare
Jag är väldigt sugen på att skaffa en Chihuahua och skulle gärna vilja få lite mer "vardaglig" fakta om denna underbara hundras :)

Måste bara klargöra att denna hund kommer att få gå på promenader och tränas i lydnad (alltså inte bara bäras runt som ett gossedjur som ryktet går för dessa små raser). Visst kommer det vara behändigt med en dundersöt "bärhund" när man ex ska fika eller shoppa, men för den delen vet jag att detta är en stor hund i litet format som behöver lika mycket psykisk och fysisk träning som vilken annan ras som helst (anpassad för storlek och individ såklart)

Vill ha all vardagsfakta om dessa sötnosar ni kan tänka er! :D:D

- Mat
- Träning
- Psyke
- Motion
- Kostnader (om sådant får skrivas med)
- osv osv :)

Tack!! :bump:
 
Sv: Alla ni som har Chihuahuaor får gärna se hit!

PuttPutt! Måste vara någon på buke som har en sötnos? :D
 
Sv: Alla ni som har Chihuahuaor får gärna se hit!

Hej! Jag har en chihuahua hane som är 1 1/2 år nu. Han är min första chihuahua, jag kan berätta lite om honom iaf.

Mat: Kräsen och blir lätt dålig i magen! Vissa perioder har han knappt ätit alls. Just nu äter han burkmat på morgonen (från veterinären och det är riktigt bra för känsliga magar). På eftermiddagen får han torrfoder också ett foder som är bra för könsliga magar. Positivt är att även om han äter burkmat som är dyrt så äter han så lite att det inte blir särskilt dyrt.

Träning: De är smarta små hundar! Många gillar att leka med olika aktiveringsleksaker. Jag går på allmänlydnadskurser med min pojke och det går riktigt bra även om vi inte kan mäta oss med raser som är mer "lydnadshundar" än chihuahuan. Min pojke gör det jag säger om jag är tillräckligt rolig och har gott godis. Han behöver peppas mycket när vi tränar. Vi tränar även Rallylydnad och Agility. All träning gör vi utan tävlingsambitioner, vi tränar för att det är roligt och för att han behöver den aktiveringen. Överlag far vi iväg och tränar minst 2 ggr/vecka sedan tränar vi på vardagslydnad alla promenader.

Psyke: Här skiljer sig individer mycket från varandra, vissa är skälliga, kaxiga och modiga. Andra är som min hund tyst och lite försiktig. Nya miljöer, människor, djur osv tar lite tid att vänja sig med. Han är inte nervös eller så men han springer inte direkt runt och utforskar allt. Med nya människor är han försiktig när han hälsar, men när de väl bekantat sig med varandra så älskar han dem. Vi har fått jobba mycket med hundmöten (där han varit rädd och velat springa undan) och social träning.

Motion: Det här är en hund som lika gärna kan ligga i soffan som att hänga med på långpromenader. Vilket jag tycker är praktiskt, är det riktigt dåligt väder räcker det med rastningar och är det vacket väder kan vi vandra iväg i timmar och ta med fika. Jag är ute och promenerar minst 2 h varje dag, fördelat på 3-4 promenader.

Kostader:
Försäkringen kostar väl lite olika beroende på vilken försäkring du väljer att ha. Annars blir det inte så stora kostnader med en liten hund. Matkontot är inte särskilt stor om man säger så. Däremot har jag fått lägga ut pengar på diverse tröjor och täcken eftersom min (och många andra chihuahuaor) är frusen av sig.



Räkna med att ha hunden nära dig hela tiden. I soffan, i sängen, när du försöker göra situps på golvet, när du lagar mat... helst skulle min pojke sitta med vid matbordet och vara med i badrummet om han fick. Men det gör ingenting, för det finns nog inget härligare än när din lilla hund somnar på din mage :)

Du kommer aldrig att få gå en hel promenad (om du inte gömmer dig i skogen) utan att någon kommenterar sin pyttelilla hund. "Det måste vara den minsta hunden jag sett!" "Vilken sööööööt!" "Är du ute och går med katten, hehe?"

Många av de chihuahuaor du ser runt omkring dig är överviktiga! Enligt rasstandarden skall de väga mellan 1-3 kg.

Kolla patellan hos föräldrarna och att de inte har bettfel.

Slutligen kan jag säga att chihuahuaor är underbara personligheter! Tänk att så mycket karaktär och kärlek ryms i en så liten hund. Jag har hört folk säga, En gång chihuahua alltid chihuahua. Och jag börjar bli benägen att hålla med. Min nästa hund kanske inte blir en chihuahua men nog kommer jag att ha en till någongång i framtiden.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 325
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 457
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 194
Senast: Ferrari
·
Hundavel & Ras Hej! Nu har jag velat fram och tillbaka i flera års tid vad gäller rasval, så jag tänkte att det är dags att ta hjälp! Jag tycker att...
2
Svar
24
· Visningar
2 149
Senast: kladdkaka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp