Bukefalos 28 år!

Rasväljartråd

De som säger att det är problem, har de egna eller har de bara hört att det är problem?
Om de har egna, är de renrasiga och från seriösa uppfödare?

Även @Laa har rasen och har stor erfarenhet.
 
Ooo, någon som håller på att bli brab-frälst :D Jag tycker definitivt du ska åka och klappa på en... no way back after that ;)

Ang andningen: Jag har inte träffat på någon, eller hört om någon, som är värmepåverkad. Rastypiskt är snarare att leta upp varmaste fläcken i området och bosätta sig där klart längre än ägaren orkar hålla ut, och sedan resa sig upp, dra en repa och gå och dricka lite grann och knappt ens hässja.
En del, rätt många, snarkar när de sover. Oftast beroende på att de lyckas krulla ihop huvudet på ett sätt som inte gått om nosen varit längre, så att luftvägen blir extra tilltryckt.
Vid vanlig promenad låter de inte, om de inte hässjar ordentligt eller nosar riktigt intensivt. Finns självklart undantag, men inte många.
Annars: fantastiska små clowner som kräver att få vara nära, på gott och ont. De mår dåligt av att inte få vara med. Finns en fantastisk tröja på facebook med en bild på en griffon med texten "my own personal stalker, even in the bathroom". De brukar inte vara "jobbigt på", men är som små skuggor större delen av tiden. Älskar att ligga i knäet, nära nära. Är med på det mesta, men kräver det inte. Jag har gjort för lite med mina nu i vinter (snöigt och för mycket jobb), och en av dem behöver lite extra inomhusaktivering pga det, men inte de andra två.
Jag som har griffoner tycker att brabarna fäller något så förskräckligt ;) tills jag hälsar på en "vanligt fällande" hund. Brabarna fäller inte mycket, griffonerna inte alls, om man håller efter pälsen.
Hälsomässigt kollas det för patella och ögonsjukdomar, inget av dem är jättevanligt. Syringomyeli är nya snackisen bland rassjukdomar, ffa uppmärksammad hos cavalieren. Finns hos griffoner också, men sporadiskt.
Mentalt ska den vara glad och tillgänglig. Jag rekommenderar starkt att träffa valpens föräldrar (vilket man ju iofs alltid borde). Det finns uppfödare som kanske inte alltid prioriterar temperamentet i förhållande till utseende, och det är tråkigt att ha en hund som är rädd.
Överlag är det är robust liten kamrat som är med på allt, bara de får vara med. Lyckligast när man löser uppgifter ihop, näst lyckligast när de ligger i knäet/nära.
Seså, iväg och träffa några! Du kommer bli kär, och få kärlek tillbaka.
 
Alla dina behov och önskade egenskaper stämmer bra på en löwchen. Finns flera trådar här där jag beskrivit rasens egenskaper lite mer. Löwchen är visserligen en pälsras men har en lättskött rasklippning, min löwchen hade jag nedklippt 2-3 cm runt om och då är pälsen extremt lättskött och fäller inte alls. Den tycker det mesta är kul och är lättlärd och mångsidig utan att kräva massor varje dag. Speciellt bra får din löwchen det hos dig om du har möjlighet att ha den med på jobbet. Det går visst att lämna en löwchen, det är inga problem med det i sig, men den älskar att vara med dig så mycket som möjligt.

Min löwchen blev 14 år gammal och var en underbar kamrat varje dag i sitt långa liv. Han var aktiv och pigg upp till hög ålder, de sista åren fick han problem med en hjärtklaff som gjorde att han fick medicinera, han blev också rätt döv. Men hade livsglädjen kvar. Jag rekommenderar löwchen både som förstahund och till den som vill ha en aktiv sällskapsras att ha skoj med. Det är en hund med hög charmfaktor och är lätt att ha med överallt.

Edit: såg nu att @linnsan också tipsat om löwchen :)
 
Det @Laa skriver stämmer verkligen, jag kan inte tänka mig ett liv utan en brab. Ture tycker livet är en fest varje dag och han är så full av energi och livsglädje utan att för den skull bli jobbet. För honom är varje promenad ett äventyr, allt är spännande och att få följa med är alltid fantastiskt lika väl som att få ligga i sängen hela dagen och bara slö tätt, tätt intill husse eller matte.

Detta är typiskt brab, min andra hund är lagom imponerad :p
https://instagram.com/p/1V3I8KKH8S/

Och som Laa skrev, vi kan gå en timme mitt i sommaren, han går in, dricker vatten sen ut på baksidan och så är det fullt ös medvetslös igen.
 
Det @Laa skriver stämmer verkligen, jag kan inte tänka mig ett liv utan en brab. Ture tycker livet är en fest varje dag och han är så full av energi och livsglädje utan att för den skull bli jobbet. För honom är varje promenad ett äventyr, allt är spännande och att få följa med är alltid fantastiskt lika väl som att få ligga i sängen hela dagen och bara slö tätt, tätt intill husse eller matte.

Detta är typiskt brab, min andra hund är lagom imponerad :p
https://instagram.com/p/1V3I8KKH8S/

Och som Laa skrev, vi kan gå en timme mitt i sommaren, han går in, dricker vatten sen ut på baksidan och så är det fullt ös medvetslös igen.
Hahaha så där röjer min grabb också. Mina schäfrar är dock mer roade än din;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 371
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 096
Senast: nilie
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp