Bukefalos 28 år!

Rasväljartråd

mochi

Trådstartare
Hej!

Nu har jag velat fram och tillbaka i flera års tid vad gäller rasval, så jag tänkte att det är dags att ta hjälp! Jag tycker att det är supersvårt att hitta en ras som passar in på mina önskemål, har hittat en del intressanta alternativ men ingen känns helt hundra.

Önskemål om utseende
Liten/mini, under ca 10 kg. Så lite pälsvård som möjligt och helst ingen ras som är känd för att fälla mycket.

Önskemål om egenskaper
Intelligent. Ska vilja hänga med på mental träning men inte behöva aktiveras massor varje dag. Glad, lekfull och busig. Inte jaktbenägen (vill kunna ha hunden lös lätt). Knähund, eller i alla fall gilla fysisk kontakt. Robust, som inte bryter benen lättare än andra raser. "Aktiv sällskapshund". Så frisk ras som möjligt. Mjuk personlighet snarare än hård. "Lagom" självständig. Social eller "lagom" reserverad. Ska vara okej med katter då vi har två ragdolls här hemma.

Kan erbjuda / vill göra
Jobbar hemifrån med eget företag och kan i princip gå ifrån hur mycket som helst. Kan erbjuda långa promenader i både stads- och landsmiljö. Vill kunna träna lydnad och rallylydnad på hobbynivå (ej tävling). Vill eventuellt testa på spår eller sök. Kommer lära in med hjälp av klickerträning. Vill kunna ta med hunden överallt.


Har tidigare tittat på petit brabancon, men är orolig över att de är plattnosade. Har också tittat på chihuahua, men har hört att de är ömtåligare än andra små raser. Jag tror att varken terriers (för hård personlighet) eller vinthundar (för självständiga och jaktbenägna) passar mig heller.

Förstår att det kanske inte finns en ras som passar in till hundra procent, men tipsa mig gärna ändå!
 
Allt stämmer in på Dvärgschnauzer, utom pälsvården då. Ullkamma måste man med en till två veckors mellanrum. Tar cirka 15 min gången. Men så måste de ju trimmas också. Det kan man antingen göra själv och det tar tid. men man kan ju också lämna in den. Då blir det inte så mycket pälsvård. Men man får å andra sidan betala för det.
Men i gengälld får man en mycket vädertålig hund som inte fäller. De är robusta och absolut inga porslinshundar eller fryslortar. Sunda, långlivade och väldigt allround. Soffpotatisar inne och små lokomotiv ute som orkar tuffa på så länge det behövs dock utan enorma krav på aktivering.
 
Tack för tipsen!

Ska absolut läsa på om både dvärgschnauzer och bichon-raserna, har inte gjort det tidigare eftersom pälsvården skrämt mig. Får fundera lite på om jag kan tumma på kraven vad gäller pälsvård eller inte..

Dvärgpinscher tror jag har för hård personlighet för mig. Har läst på om rasen innan och blev lite avskräckt när jag läste beskrivningen på rasklubbens hemsida.
 
Om Dvärgschnauzern hittar du bra info på Dvärgschnauzerringen (rasklubbens hemsida)
Finns även en Schnauzertråd här på buke.
 
Det som gäller för alla raser är att man ser upp med mentaliteten. Det bästa man kan göra är att gå in på SKK hunddata och se vad olika uppfödare/hundägare har gjort med sina hundar. Vissa går t ex MH och om man sätter sig in lite i hur det går till så kan man se hur t ex föräldrar, far/morföräldrar osv har betett sig på MH och/eller korning. Båda dessa är mentaltester. Det är även väldigt viktigt att ingen av föräldrarna har fått "rapportkod A" på utställning. Då har de morrat/försökt bita domaren.

En hund som är bra mentalt är inte rädd eller reagerar negativt på något. Man kan alltså inte enbart kolla om de har gått testerna utan man bör även kolla hur de t ex har reagerat på att hälsa på människor.

Jag har idag 3 dvärgpinschrar, de är nr 4, 5 och 6 i ordningen. Jag har alltså haft 3 st tidigare. Den allra förste hade inte alls bra mentalitet. Han var rädd för det mesta och kunde ligga gömd under ett skåp i timmar. Kunde bitas när han blev rädd (född 1960 så det är länge sen). Övriga 5 har haft/har bra mentalitet. De 2 äldsta jag har nu har gått både bra MH och korning. De hade poäng som överstiger de flesta brukshundarnas resultat. Det som är bra med detta är att de reagerar aldrig negativt p g a rädsla och de är glada för att hälsa på alla sorters människor, även rullstolar o rullatorer m m. Unghunden ska också gå det i slutet av året.

Det bästa du kan göra är att besöka en hundutställning och gå runt och titta på de raser som du är intresserad av. Prata med ägarna och uppfödarna. Åk sedan även hem till någon/några uppfödare och se hur hundarna är hemma. Då ska du göra besöket när det inte finns valpar hos den uppfödaren.

Dvärgschnauzer och dvärgpinscher är egentligen samma ras med olika päls. Man har helt enkelt avlat fram den sträva pälsen på schnauzern och den släta på dvärgpinschern från någonting som var mittemellan.
 
Det som gäller för alla raser är att man ser upp med mentaliteten. Det bästa man kan göra är att gå in på SKK hunddata och se vad olika uppfödare/hundägare har gjort med sina hundar. Vissa går t ex MH och om man sätter sig in lite i hur det går till så kan man se hur t ex föräldrar, far/morföräldrar osv har betett sig på MH och/eller korning. Båda dessa är mentaltester. Det är även väldigt viktigt att ingen av föräldrarna har fått "rapportkod A" på utställning. Då har de morrat/försökt bita domaren.

En hund som är bra mentalt är inte rädd eller reagerar negativt på något. Man kan alltså inte enbart kolla om de har gått testerna utan man bör även kolla hur de t ex har reagerat på att hälsa på människor.

Jag har idag 3 dvärgpinschrar, de är nr 4, 5 och 6 i ordningen. Jag har alltså haft 3 st tidigare. Den allra förste hade inte alls bra mentalitet. Han var rädd för det mesta och kunde ligga gömd under ett skåp i timmar. Kunde bitas när han blev rädd (född 1960 så det är länge sen). Övriga 5 har haft/har bra mentalitet. De 2 äldsta jag har nu har gått både bra MH och korning. De hade poäng som överstiger de flesta brukshundarnas resultat. Det som är bra med detta är att de reagerar aldrig negativt p g a rädsla och de är glada för att hälsa på alla sorters människor, även rullstolar o rullatorer m m. Unghunden ska också gå det i slutet av året.

Det bästa du kan göra är att besöka en hundutställning och gå runt och titta på de raser som du är intresserad av. Prata med ägarna och uppfödarna. Åk sedan även hem till någon/några uppfödare och se hur hundarna är hemma. Då ska du göra besöket när det inte finns valpar hos den uppfödaren.

Dvärgschnauzer och dvärgpinscher är egentligen samma ras med olika päls. Man har helt enkelt avlat fram den sträva pälsen på schnauzern och den släta på dvärgpinschern från någonting som var mittemellan.

De är förvisso samma ras egentligen. Men de skiljer sig ganska mycket numera i sina sätt. Precis som många andra raser där olika "linjer" börjar bildas och tar olika vägar så har det även Ds och P börjat sära på sig och jag tycker de har glidit ifrån varandra ganska så rejält. Inget ont i det. Båda är fortfarande trevliga raser. Men de är inte "samma ras" längre.
 
En ras jag själv blivit väldigt nyfiken på och som verkar passa dig sånär som att den väger ett par kg mer än du tänkt dig är kromfohrländer.
 
Jag har en petit. Den stämmer väldigt bra på det du vill ha. Jag har honom som " maskot" tillsammans med mina brukshundar. Han spårar som en liten Gud, kvick och lättlärd och inga rädslor. Alls! Fäller men det märks nästan inte ( jämför å andra sidan med schäfer så allt är relativt). Det är en frisk ras! Jag har inte märkt några tecken på andningsbesvär på någon av hundarna jag träffat. Funderar på om det kan bero på att nosen inte är platt, utan mer underbett om du förstår hur jag menar?
Dom tycker VÄLDIGT mkt om kroppskontakt! Både med människor och andra hundar. Är med i griffon-grupper på fb och ofta läggs det upp bilder på hundar som ligger i en ormgrop så det är inte bara min som gillar det.

Skaffar du en petit kommer du inte få tråkigt! Det lovar jag. Det är kvicka, smarta och otroligt påhittiga små rackare som kan ge en gråa hår men det finns otroligt mycket energi och kärlek i dom små kropparna. Öppna, glada och orädda små filurer:)
 
Pudel tycker jag verkar passa! Lättsamma, trevliga, glada prickar som inte fäller. Man får bara klippa dem emellanåt (vilket man kan betala någon för).
 
Jag tycker en chihuahua passar in bra.
Var bara noga med att välja valp ur en kombination som är fri från patellaluxation samt såklart i övrigt att föräldradjuren är pigga och käcka hundar.
 
Jag har en petit. Den stämmer väldigt bra på det du vill ha. Jag har honom som " maskot" tillsammans med mina brukshundar. Han spårar som en liten Gud, kvick och lättlärd och inga rädslor. Alls! Fäller men det märks nästan inte ( jämför å andra sidan med schäfer så allt är relativt). Det är en frisk ras! Jag har inte märkt några tecken på andningsbesvär på någon av hundarna jag träffat. Funderar på om det kan bero på att nosen inte är platt, utan mer underbett om du förstår hur jag menar?
Dom tycker VÄLDIGT mkt om kroppskontakt! Både med människor och andra hundar. Är med i griffon-grupper på fb och ofta läggs det upp bilder på hundar som ligger i en ormgrop så det är inte bara min som gillar det.

Skaffar du en petit kommer du inte få tråkigt! Det lovar jag. Det är kvicka, smarta och otroligt påhittiga små rackare som kan ge en gråa hår men det finns otroligt mycket energi och kärlek i dom små kropparna. Öppna, glada och orädda små filurer:)
Håller med om att någon av dessa småttingar (finns flera i olika varianter) kan passa men även pudel och dvärgschnauzer.
Tänk att träffa på dig här kladdkaka!!! (Liv här.. ) ;)
 
Tycker inte du ska vara olrolig för kort nos på en brab, det finns exemplar som har ordentligt nos.
Vår stämmer in på alla dina önskemål och skulle antagligen passa dig som handen i handsken.
Han är ganska trubbig men har inga besvär av det öht, det är fullt ös även om det är 30 grader varmt och sol. Han går promenader som vanligt mitt i sommaren och älskar värme.
De jag träffat är precis likadan, anningspromblem är INTE vanligt i rasen, går absolut inte att jämföra med mops och fralla när det kommer till sundheten.

Ture trubb
 
Tycker också att det låter som en dvärgschnauzer. Otroligt roliga hundar som passar till det mesta. :)
 
Tycker någon form av bichon eller dv. schnauzer låter passande.

Själv har jag löwchen och hon är enligt mig en väldigt trevlig liten hund. Är snäll mot andra djur och människor. Pigg och nyfiken och hänger med på allt men kräver egentligen inte mer än lite lösspring och bus för att vara nöjda och ligger gärna och myser i soffan en hel dag om man vill det. På natten ligger hon helst på mig och sover. Väldigt mysiga!

Skottfast verkar hon också vara. Har varit med på klubben vid skotträning och reagerade inte mer än att hon nyfiket och lugnt kikade åt hållet det sköts 2-3 första skotten och sen busade, sniffade och hade hon ryggen vänd åt skytten utan att bry sig alls resten av skotten.

Och räds inte klippningen. Man behöver inte klippa utställningsfrissa om man inte vill. Man kan ju välja att klippa ner dom helt. Jag tyckte det var ganska fult i början men tycker faktiskt det är en charmig klippning nu :) Det blir dessutom väldigt praktiskt!

Angående pälsvården så var hennes päls riktigt jävlig nu ett par månader innan hon fyllde 1 år. Då fick jag nog borsta henne ca 30 min/dag..
Men nu verkar hon bytt ut klart, nästan iaf och jag har de senaste veckorna bara borstat igenom någon gång i veckan. Och då kanske lagt 10-20 min sammanlagt på en vecka och hon är tovfri av det. Då är hon ändå med i stall, ladugård och skog flera gånger i veckan :) Hon duschas med schampoo och balsam 1-3 ggr/månad. Sen fäller hon ju ingenting vilket jag tycker är praktiskt, speciellt när man är hos folk som kanske inte diggar fällande djur sådär jättemycket.

I övrigt är hon en hund som gillar allt och alla men som håller sig till den egna flocken vilket gör henne väldigt enkel att ha lös. Hon har väldigt fint spårintresse och älskar att leka med både mig och andra hundar (och försöker med andra djur som är mindre roade). Jag upplever de som mjuka hundar som kräver en mjuk men konsekvent hand.

Ett par bilder på lillfian :)
10885164_747719595314005_2980999102554001509_n.jpg


10411769_747719491980682_332042010602806987_n.jpg


11130284_804648989621065_7082396769781998791_n.jpg
 
Tycker att Schipperke skulle kunna passa, från det jag vet. Om du inte stör dig på skall förstås, även om det varierar från individ till individ. Kanske att dem är lite svårt att ha lösa pga deras bakgrund som skadedjurs jägare, men jag tror ändå inte att dem kräver så mycket mer träning än andra. Såklart varierar jaktinstinkten också. :)
 
Oj, vad många svar, tack så mycket för tipsen!

Jag har en petit. Den stämmer väldigt bra på det du vill ha. Jag har honom som " maskot" tillsammans med mina brukshundar. Han spårar som en liten Gud, kvick och lättlärd och inga rädslor. Alls! Fäller men det märks nästan inte ( jämför å andra sidan med schäfer så allt är relativt). Det är en frisk ras! Jag har inte märkt några tecken på andningsbesvär på någon av hundarna jag träffat. Funderar på om det kan bero på att nosen inte är platt, utan mer underbett om du förstår hur jag menar?
Dom tycker VÄLDIGT mkt om kroppskontakt! Både med människor och andra hundar. Är med i griffon-grupper på fb och ofta läggs det upp bilder på hundar som ligger i en ormgrop så det är inte bara min som gillar det.

Skaffar du en petit kommer du inte få tråkigt! Det lovar jag. Det är kvicka, smarta och otroligt påhittiga små rackare som kan ge en gråa hår men det finns otroligt mycket energi och kärlek i dom små kropparna. Öppna, glada och orädda små filurer:)

Tycker inte du ska vara olrolig för kort nos på en brab, det finns exemplar som har ordentligt nos.
Vår stämmer in på alla dina önskemål och skulle antagligen passa dig som handen i handsken.
Han är ganska trubbig men har inga besvär av det öht, det är fullt ös även om det är 30 grader varmt och sol. Han går promenader som vanligt mitt i sommaren och älskar värme.
De jag träffat är precis likadan, anningspromblem är INTE vanligt i rasen, går absolut inte att jämföra med mops och fralla när det kommer till sundheten.

Petiter verkar verkligen vara underbara hundar utifrån vad jag läst och sett. Tror att en sådan skulle passa mig väldigt bra personlighetsmässigt! Tycker att det verkar vara väldigt olika uppfattning om det där med andningen, hälften säger att det inte är något problem alls och hälften säger att det finns en del problem :confused:

Tycker någon form av bichon eller dv. schnauzer låter passande.

Själv har jag löwchen och hon är enligt mig en väldigt trevlig liten hund. Är snäll mot andra djur och människor. Pigg och nyfiken och hänger med på allt men kräver egentligen inte mer än lite lösspring och bus för att vara nöjda och ligger gärna och myser i soffan en hel dag om man vill det. På natten ligger hon helst på mig och sover. Väldigt mysiga!

Skottfast verkar hon också vara. Har varit med på klubben vid skotträning och reagerade inte mer än att hon nyfiket och lugnt kikade åt hållet det sköts 2-3 första skotten och sen busade, sniffade och hade hon ryggen vänd åt skytten utan att bry sig alls resten av skotten.

Och räds inte klippningen. Man behöver inte klippa utställningsfrissa om man inte vill. Man kan ju välja att klippa ner dom helt. Jag tyckte det var ganska fult i början men tycker faktiskt det är en charmig klippning nu :) Det blir dessutom väldigt praktiskt!

Angående pälsvården så var hennes päls riktigt jävlig nu ett par månader innan hon fyllde 1 år. Då fick jag nog borsta henne ca 30 min/dag..
Men nu verkar hon bytt ut klart, nästan iaf och jag har de senaste veckorna bara borstat igenom någon gång i veckan. Och då kanske lagt 10-20 min sammanlagt på en vecka och hon är tovfri av det. Då är hon ändå med i stall, ladugård och skog flera gånger i veckan :) Hon duschas med schampoo och balsam 1-3 ggr/månad. Sen fäller hon ju ingenting vilket jag tycker är praktiskt, speciellt när man är hos folk som kanske inte diggar fällande djur sådär jättemycket.

I övrigt är hon en hund som gillar allt och alla men som håller sig till den egna flocken vilket gör henne väldigt enkel att ha lös. Hon har väldigt fint spårintresse och älskar att leka med både mig och andra hundar (och försöker med andra djur som är mindre roade). Jag upplever de som mjuka hundar som kräver en mjuk men konsekvent hand.

Ett par bilder på lillfian :)

Tack för din beskrivning! Låter som att rasen kan passa mig om man bortser från pälsvården. Håller på att läsa på mer om både bichonraserna och dvärgschnauzer just nu. Får nog ta och lägga till pudel på listan också.. Så får vi som sagt se om pälsvården går att bortse från :D

Jag tycker en chihuahua passar in bra.
Var bara noga med att välja valp ur en kombination som är fri från patellaluxation samt såklart i övrigt att föräldradjuren är pigga och käcka hundar.

Vad roligt! Jag håller på att leta reda på lite mer aktiva chihuahuakennlar just nu för att se om chihuahua kanske ändå kan vara något för mig.

En ras jag själv blivit väldigt nyfiken på och som verkar passa dig sånär som att den väger ett par kg mer än du tänkt dig är kromfohrländer.

Tycker att Schipperke skulle kunna passa, från det jag vet. Om du inte stör dig på skall förstås, även om det varierar från individ till individ. Kanske att dem är lite svårt att ha lösa pga deras bakgrund som skadedjurs jägare, men jag tror ändå inte att dem kräver så mycket mer träning än andra. Såklart varierar jaktinstinkten också. :)

Hmm, har inte tänkt alls på varken kromfohrländer eller schipperke. Blir helt enkelt till att leta reda på mer info om dessa också ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 861
Senast: Farao
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 419
Senast: NotlikeI
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 105
Senast: nilie
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 786
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp