alla säger olika om träningstillägg....

Jag har varit inne på den hemsida du rekommenderade och där står det ingenting om att hästens foderstat ska ha en Smrp/MJ kvot på 5, det står däremot att ett bra hö har en kvot på 5-6. Det är en väldigt stor skillnad.

mvh Jessica
 
Ville bara göra ett litet inlägg här. En kvot på 5 är helt okej så länge hästen bara strosar i hagen. Så fort den sätts i arbete så ska man höja kvoten så att den närmar sig 6. Vid lite mer träning än lugna skogspromenader så behöver kvoten vara minst 6.
 
Du väljer själv vad du vill lita på, Sveriges lantbruksuniversitet(SLU) och det senaste rönen eller skilda källor på internet där du inte har någon större aning om var de fått siffrorna eller hur aktuella de är.
 
VART har du fått det ifrån? Om du ska påstå något sådant så får du ju iaf uppge källa.

Det stämmer iaf inte.
 
Läs de senaste årens uppgifter så hittar du att det inte stämmer. 6 gäller. Sen finns det såklart undantag, men en häst i vila som får för lite proteiner tappar ju mer än en häst i vila som får tillräckligt med proteiner.
 
Det har jag fått när jag läst ur ett utbildningskompendie från Stall Oberon.(Distansutbildning "Friskvård för häst" Då menar jag med en kvot på 5 ingen som helst motion alls. Endast att gå i hagen.
Där står det:
"Här är några exempel på lämpliga kvoter:
Underhållsbehovet för en häst är 5gr SRP per 1MJ(kvot 5,0)
Häst i arbete: 6gr SRP per 1MJ (kvot6,0)
Dräktighet och digivning: 14gr SRP per 1MJ (kvot 14,0)
Unghästar: 8gr SRP per 1MJ (kvot 8,0)"

Så det är alltså ingenting som jag har hittat på, utan jag har belägg för det! :D Vart har du fått ditt belägg om att det är kvoten 6 och att 5 inte är okej :confused: Varför skulle det inte stämma? Alltid roligt att kolla olika källor :smirk:
 
Från Sveriges Lantbruksuniversitet. Det väger tyngre än någon kurs om "Friskvård för häst".

Hur gamla är dina källor?
 
Var har de fått det ifrån?? Digivande ston behöver 12gSRP/MJ I DIGIVNINGSTILLÄGGET, total kvot i foderstaten ca 8. Föl behöver en kvot på 9,5 och 1½ åringar en kvot på 7, sen sjunker det, och sista unghäststadiet behöver de 6,5, sen som vuxna är det 6 som gäller så länge de inte är högdräktiga eller digivande.

Så de kvoter du har lär de hämtat ur luften...
 
Jag har också alltid hört och alltid räknat med kvoten 6. Det utbildningskompendiet är en del av min utbildning. Utbildningen startade som distanskurs 2002 tror jag. Jag litar inte blint på vad den ena eller andra säger. Däremot tycker jag inte att man kan säga att det är helt fel, för man måste ju samtidigt kolla av om hästen är lättfödd eller inte. Är den inte det så kommer ju genast tillägg och då är kvoten ganska snabbt uppe i 6. Går hästen och strosar i hagen endast så är risken vid en väl balanserad foderstat mycket liten att den får proteinbrist. Det gäller ju att få en bra balans mellan aminosyrorna och ett bredare intag. (hoppas att jag inte låter alltför rörig)

Men som sagt, jag räknar alltid själv med minst en kvot på 6 men jag vet att det finns hästar/ponnier som klarar sig utmärkt på en kvot på 5. Dessa går dock och strosar i hagen hela dagarna. Det är ju för all del ingen nackdel att tillsätta lite extra proteintillskott just för att balansera upp aminosyrorna.

Hoppas att jag förklarade mig på ett bra sätt för det finns säkert fler än du och Nina som hajade till på mitt inlägg. Jag har tagit hjälp av er båda med tidigare foderstater och både vet och tycker att ni är jätteduktiga. Har nu lusläst allt jag kommit åt från alla håll och kanter förutom det som står i utbildningen. Allt för att skapa en så bra grund som möjligt i mitt arbete med att ta fram bra och väl anpassade foderstater till den enskilde hästen/ponnyn. :D
 
Jag tror definitivt inte att kvoterna är hämtade ur luften. På själva uträkningssidan står följande (lite mer ingående):

Underhållsbehovet för vuxen häst/ponny. 5,5g/MJ (MJ +-10% beroende på om de är lätt- eller svårfödda) alltså kan kvoten variera mellan ca 5 och 6

Arbetstillägg per 100kg kroppsvikt (OBS)
motion: 1-4MJ/100kg 6-24g SRP/MJ
lätt träning: 5-8MJ/100kg 30-48g SRP/MJ
hård träning: 9-12MJ/100kg 54-72g SRP/MJ
hård tävling: 12-15MJ/100kg 78-90g SRP/MJ

Dräktighetstillägg:
8-10 mån: +25% av underhållsbehov i MJ, 14g SRP/MJ i tilläggsfoder
11:e månaden: +30% av underhållsbehov i MJ, 14g SRP/MJ i tilläggsfoder

Tillägg för digivning:
+100% av underhållsbehov. 14G/MJ i tilläggsfoder

Växande unghäst, för underhåll och tillväxt:
3-6mån: 10gr SRP/MJ (MJ höjs inget)
första vintern: +10% av underhållsbehovet i MJ, 8g SRP/MJ
andra vintern: +15% av underhållsbehovet i MJ, 7gr SRP/MJ

Naturligtvis står även tilläggen för CA, P, MG och NaCl men jag orkade inte skriva ut allt.

Detta är ingen större skillnad mot vad ni har räknat med eller hur???? Jag tycker att dom stämmer mycket bra överens med olika foderstatsuträkningsprogram med skillnaden att man kan ha kvoten 5 om det är en lättfödd häst som strosar i hagen :D

Man ska aldrig säga att något är helt fel för i ett sammanhang kan det faktiskt vara rätt.
 
Kanske ska tillägga att det inte är någon kurs utan en utbildning. Kanske sa fel. Det heter distansutbildning. Alltså något som jag till sommaren kommer att diplomera mig i.

Jag måste dock säga att du trots dina tvärsäkra kommentarer har en mycket bra hemsida om foder och foderstater. :D Hoppas att du kommer att ha den kvar :)
 
6 är ett riktvärde som ger hyffsad marginal till de flesta hästar. Ur hästens näringsbehov o utfodring sid 83 : "Till vuxna hästar med t ex nedsatt njur- eller leverfunktion kan denna mängd underskridas med 25- 30% utan men för hästen."
"Ett underskott på mer än 30% kommer däremot att märkas i bl a minskad muskelmassa".
Som alltid,man skall inte stirra sig blind på siffror, det finns inga normer som gäller alla individer, de individuella skillnaderna är stora.
PL
 
Absolut! Det har vi diskuterat här tidigare. Men att säga att ALLA hästar som bara strosar i hagen behöver en kvot på 5 blir ju galet. Min som inte gör något behöver fortfarande en högre kvot än 6 för att hålla sig fräsh.
 
Men upplys dem på utbildningen då om att Sveriges Lantbrruksuniversitet säger något annat. Deras information grundar sig på FORSKNING. Det är ju bara för dig att acceptera att din utbildning har fel. Forskning visar något helt annat.

Dock kan vissa individer klara sig på lägre kvot, ja. Men det finns även ganska många individer som behöver en kvot på över 6, däribland min egen häst.

Men att säga att "alla hästar som vilar ska ha en kvot på 5", är ju galet.
 
Jag har nu läst alla mina inlägg i denna tråd och jag är hemskt ledsen men jag hittar inte någonstans där jag skrivit att "alla hästar som strosar i hagen ska ha en kvot på 5".
Däremot hittar jag flera där jag skriver att det är okej och att lättfödda hästar kan ha en kvot på 5. Jag ska läsa dem en gång till för säkerhets skull. Men som sagt, jag har bara menat att man kan ha en kvot på 5 inte att man ska ha en kvot på 5. Detta är en väldig skillnad. :D
 
Just lättfödda hästar lägger jag mycket hellre 6 eller strax över, för att proteinet kräver energi för att förbrukas. Det SISTA jag skulle göra till en rundis är att ha lägre protein!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp