Alla som är allergisk mot hö!!

L

LaikaLove

Hej! Jag är allergisk mot timotej som finns i hö... Inte så mkt men endå (ett tag sa läkaren att det var häst, SCARY) Nej men finns det några andra höallergiker här? :confused: Skit vad jobbigt det var förra sommaren, 2 heeeela månader utan häst Fatta asså! När dem var slut... Typ sprang jag till stallet:grin:

Sv: Alla som är allergisk mot hö!!

Jag är själv inte allergisk, men visst finns det väl medicin man kan ta mot det? Fast det kanske inte hjälper alla?

Jo jag tar medecin, men den hjälper ju inte helt.. Kanske får ha sånt här munskydd lr ngt när jag fyller hö.. heh

jag är allergisk mot mkt, bla hö. jag tar mediciner och klarar mig hyfsat. visst reagerar jag om jag hanterar det mkt men inte så att jag har problem att vara i stallet.

Jag är också allergisk mot hö....Jag fodrar med hösilage så tidigt och så sent på säsongen jag kan...När det blir för varmt och jag blir tvungen att gå över till hö försöker jag packa så fort jag kan och ta tabletter ca 30-45 min innan....

Mvh Domino_s

Jag har alltid varit lite känslig mot hö, men ändå kunnat hålla på med det tills nu, har fått astma. Nu kan jag knappt sopa stallgången om det ligger för mkt hö där... Men jag kan dela ut hö i hagarna bara jag har handskar på mig och ser till att inte få det i ansiketet.
Men jag har underbara stallkompisar som packar hö-säckarna åt mig:)

Har provat flera olika mediciner, men det ända dom har lyckats med är jag blir super trött:p Har oxå funderat på att prova munskydd :)

Jag är allergisk mot mycket tex hö och gräs, känner av höet när vi jobbar med det och tar in det , blir då som en knottrig prickekorv över hela kroppen, ögonon svullnar igen men vad gör man inte för de små älsklingarna :love:
Under vinter säsongen så är det inte så farligt om jag har vantar på mig och inte kliar mig i ögonon tex Men om jag håller på med det mycket så får jag även ont i huvudet på vintern.
Finns ju tabbletter att ta + munskydd.

Nu har jag funderat länge så jag måste fråga, varför just i två månader?
Vad är det som händer under dessa två månader som gör att du inte kan vara med hästarna?

*Nyfiken*

Jag var allergisk mot hö tidigare. Det är bättre nu. Var ett helvete tidigare när man hade stalltjänst och skulle packa hö åt 20 hästar!

Jag är väl kanske inte allergiskt men ordentligt känslig iallafall. Nu så här i slutet på mars/april maj när snömöglet kommer fram och det är pollen i luften blir jag ganska dålig faktisk. Är ju bara i stallet några dagar i veckan så försöker att härda ut men det är ju faktiskt inte så trevligt och gå omkring och inte kunna andas med näsan eller se nygråten ut i flera timmar efteråt för att man fyllt lite hö :p.

Jag är allergisk mot det mesta i stallet, inklusive själva hästen haha!
Men nu har jag skaffat mig foderhäst.
Jag löser det med lösdrift, rundbalar som är lite blötare, och dom gånger vi måste använda torrhö packar mina snälla stallkompisar det.
Munskydd är ett måste, likaså medicinen.
Jag är ÖVERDRIVET noga med att tvätta händerna, har till och med våtservetter när jag är ute och rider:eek:

Nu när det börjar bli varmare ute blir det som du säger jobbigare, pollenallergisk i högsta grad! Men som sagt, det går om man vill.. även om det känns jobbigt ibland!

Jag är pollenallergiker, det är ett helvete på våren och sommaren. Som tur är så slipper jag undan hökörningen och får vara barnvakt istället, men blir ändå påverkad eftersom det ryker så mycket fröer och skit.
Känner även av det på vintern när mockar med halm, känner inte av det så mycket med höet, det går så fort så jag behöver liksom inte stå upp i det så mycket.

Jag tar också mediciner, massa olika i kombination för bästa effekt enligt läkaren, men tycker det hjälper sådär ändå. Det kliar nästan alltid i ögonen ändå och i gomen. Lungorna känner också av det en del, men det brukar bli bra ändå.
Jag tycker inte det är värre när jag är i stallet än någon annan stans, det är ju pollen överallt:p:mad:

Har också viss höallergi (tror också det är timotej som spökar), mih hjälper det att ta Kestine om jag vet att jag kommer hantera mkt hö. Till vardags blir det inte värre än att jag nyser en massa och blir snuvig. Men klart det är jobbigt att nysa 5 min i sträck, så har jag ett sådant parti hö tar jag en tablett varje dag för att slippa. Är rätt nöjd med att vi haft silage hela denna vinter ;)

Jag är också höallergiker, så jag har gått över till ensilage och har kunnat sluta med mediciner.

Är extremt allergisk mot både hö och häst (enligt läkaren) inget jag själv märker av konstigt nog när jag är i stallet, mer än att jag kan nysa till ibland när jag har hanterat hö en längre stund.

Hjälper ensilage även om man även är allergisk mot gräs?

För min del mår jag betydligt sämre av ensilage, det är som att ligga i en nyklippt gräsmatta för mej och jag är allergisk mot klöver och timotej.
Vanlig hö går betydligt bättre.

Jag vet inte, men förut hade vi hö och då nös jag och det kliade i ögonen och gommen. Sen vi bytte är besvären borta.

På sommaren är jag allergisk mest hela tiden, speciellt allergisk är jag när de slår gräs med lie...

KL
Är själv allergisk mot det mesta i stallet, mest hö, damm, havre och sånt.
Har desssutom hästallergi men det yttrar sig som tur ärbara när man rider barbacka, får inga andninsgsbesvär eller liknande. Sommaren brukar fungera bra men på vintern måste jag hålla mig till stall som fodrar med ensilage, hö är nästan omöjligt att hantera, även med medicin.

Men det har blivit mindre med åren, så jag hoppas det löser sig även för TS! :bump:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Jeps
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 723
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 908
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V