ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

giowanna

Trådstartare
Här kommer en lista från ett försäkringsbolag. De som har avdrag, är de friskaste raserna, de som har tillägg, är de mindre friska raserna.

Kan vara bra att veta:D

Premiegrupper

420:- avdrag
Australisk Terrier, Bichon Havanais, Finsk Lapphund, Finsk Spets, Finsk Stövare, Isländsk Fårhund, Jämthund, Lancashire Heeler, Norrbottenspets, Norsk Älghund, Schillerstövare, Siberian Husky, Smålandsstövare.

310:- avdrag
Australisk Kelpie, Australisk Shepherd, Bedlingtonterrier, Border Collie, Chinese Crested, Chinese Crested Powder Puff, Coto de Tulear, Dansk/Svensk Gårdshund, Dvärgpinscher:D, Gordon setter, Hamiltonstövare, Jack Russell, Japansk Spets, Löwchen, Maremma, Mittelspitz, Münsterländer (liten), Norsk Buhund, Parson Russell, Papillon, Phalene, Puli, Pumi, Pyrenéeisk vallhund, Shiba Inu, Soft Coated Wheaten Terrier, Tibetansk Spaniel, Tibetansk Terrier, Welsh Springer Spaniel, Whippet, Volpino Italiano, Västgötaspets.

300:- tillägg
Alaskan Malamute, Amerikansk Cocker Spaniel, Amerikansk Staffordshire Terrier, Basset Artesian Normand, Bordeaux Dogg, Borzoi, Bostonterrier, Briard, Cane Corso, Cavalier King Charles Spaniel, Chow Chow, Cocker Spaniel, Dalmatiner, Engelsk Setter, Groenedael, Irländsk Terrier, Keeshond, Leonberger, Mops, Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Pekingese, Petit Basset Griffon Vendeen, Polsk Owzcarek Nizinny, Pyrenéer, Rhodesian Ridgeback, Skotsk Terrier, Staffordshire Bullterrier, Wachtelhund, Weimaraner, Welsh Corgi, Pembroke, Welsh Terrier, Yorkshireterrier.

850:- tillägg
Bouvier des flandres, Bullterrier, Flat Coated Retriever, Fransk Bulldogg, Greyhound, Hovawart, Mastiff, Old English Sheepdog, Riesenschnauzer, Rottweiler.

1550:- tillägg
Basset Hound, Berner Sennen, Boxer, Bullmastiff, Engelsk Bulldogg, Dobermann, Grand Danois, Grosser Schweizer Sennenhund, Irländsk Varghund, Neapolitansk Mastiff, New Foundland, S:t Bernhardshund, Sharpei, Skotsk Hjorthund.
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Bara så man vet vilket man ska passa sig för... ;)

/Trissa, med hund i +850-kronorsgruppen. :mad:
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Se där, Australisk Kelpie räknas som sund och frisk medan Cockerspaniel som lite mer osund och sjukdomsdrabbad. Intressant.
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Jag blev lite förvånad över att flatten gav så mycket tillägg?
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Och Greyhound.. är inte de väldigt friska av sig?
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Trissa skrev:
Jag blev lite förvånad över att flatten gav så mycket tillägg?
Inte konstigt, de har förhöjd risk för cancer av olika former. En del problem med livmodersinflammationer och öronproblem också.
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Dobermannen tro jag till en hel del beror på att de ofta SKADAR sig. Känner otalet dobermans som blivit påkörda, brutit ben, fått trädgrenar in bland revbenen och liknade.
De har ibland svårt att inse sina begränsingar och agerar inna de tänker ibland.
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Poxz skrev:
Och Greyhound.. är inte de väldigt friska av sig?

Väldigt friska, men jag gissar på hög statistik på skador vid olyckor på banan. Men ute i landskap också, det går fort... Har själv whippet och ibland springer de in i saker och krockar med varandra. En greyhound både springer fortare och väger mer så det blir rejäla smällar!
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

ett tips är att kolla in agria.se.

Största bolaget på hundar och stooor skillnad i kostnaden på de olika hundraserna.
De stämmer inte inte helt med svelands.
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Vorsteh finns inte ens med, ingen av de tre varianterna.
Blandraserna var hamnar de i tabellen?
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Men Welsh Corgin ska ju vara väldigt frisk! Och Welsh Corgi Cardigan fanns tydligen inte ens med.. :smirk:
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Chihuahuan är ju inte heller med.....
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Tur att jag inte har Sveland då jag har en hund med tillägg enligt detta bolaget... Vilket jag inte fattar då det är en sund ras, men det är kanske jaktolyckor som drar upp statistiken..? Det bolaget jag har drar ner premien om man har aktiv jakthund.

//E
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Då måste ju bearded collie vara :smirk: +-0 för dom fanns inte med på listan.
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

Det är bara de raser som har avdrag respektive tillägg som är med. Övriga ligger på normaltaxa.
 
Sv: ALLA som går i hundtankar!!!! Läs detta!!

1860 kronor tjänade vi när vi gick från varghund till jappe ;)

och på agria ungefär 2500..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 564
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 929
Övr. Hund Jag satt häromdagen och funderade över vilket hundtätt område jag bor i..gjorde en lista och räknade upp alla hundar jag kunde komma på...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 129
Senast: Rie
·
Övr. Hund Eftersom det tydligen finns en förvirring så gör jag den här tråden. Troligtvis glömmer jag en hel del, vänligen fyll på, men här är...
2
Svar
26
· Visningar
3 615
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp