Framtida hundras

Eurasien är lugnare. Mer avlad för sällskap. Keesen ska vara en harmonisk gårdshund. I Holland ser man dom ofta på kanalpråmar.
Varför det blivit en del yrväder i rasen vet jag faktiskt inte men jag tycker de blir allt vanligare. Kanske är det för man satt utseende före mentalitet ibland?
Bästa sättet att få tag på trevliga hundar oavsett ras är att besöka uppfödare, träffa hundägare, fråga om linjer på både trevliga hundar och "skräckexemplen", kontakta rasklubb och ställa frågor besöka utställningar och fråga runt bland rasfolket.

När det gäller Dvärgschnauzern tycker jag inte att den kräver mer än Keesen (snarare tvärt om) eller flera av de andra raserna på listan. Även detta är givetvis individuellt och hänger på vilka linjer man väljer. Finns de som avlar på arbetande linjer och de som avlar mer för sällskap. Jag vände mig till uppfödare som avlade för sällskap och lade inte så stor vikt vid utseende. Min är otroligt bekväm och ganska svårmotiverad. Han nöjer sig utmärkt med promenader, cykelturer, lite lek och en del nosarbete då och då. Jag har en värkproblematik och valde en ras som skulle tåla lugna och "tråkiga" perioder utan att börja klättra på väggarna och känner att jag har träffat helrätt :)

En sak med Kees...skaffa en förbaskat bra dammsugare!!! :up:
:rofl: Jag har redan en långhårig katt, i'm well aware ;)

Aha, tack för infot - guld värt! Nu känner jag mig mera säker på eurasiern isåfall :)

Hm, känner mig ändå lite avig pga trimmningen, jag vet att det är bara ett fåtal gånger per år men jag har/haft problem med ångest när jag ska åka någonstans så om det skulle bli värre eller komma tillbaka någon gång så är det skönt att man inte behöver oroa sig över åka iväg någonstans för trimming också.
 
Det är en liten ras så det beror på hur man menar med utbrett, ett par individer är ju ändå en ganska stor procent i en liten ras. För vår del så hittade vi en jättebra hund utan problem, men vi hade träffat några hundar från den uppfödaren också. Jag tror inte det är några problem att hitta bra hundar i rasen men det är precis som med alla raser viktigt vem man köper ifrån.


Jag tycker att det har att göra mycket med känsla hos hundägaren. Vissa saker beror på att hunden är i en ålder där hormonerna spökar, det bästa är då att ta det lugnt med saker som man vet att de kanske reagerar på så behöver man inte bomba på med socialträning på just den fronten under den perioden. För mycket löser sig också med tid när hunden får mogna och komma underfund med att saker inte är farliga. När den har huvudet på skaft mera. T. ex. skulle hunden uppleva det lite jobbigt med mycket stökiga miljöer behöver jag inte gå och ställa mig mitt i en loppismarknad och kräva att hunden bör klara av det. Tumregeln är så få negativa erfarenheter som möjligt i den mest känsliga perioden, goda erfarenheter minns hunden och blir trygg av. Jag som är van med lite vekare raser arbetar mer förebyggande - socialträningen t. ex. som valp. Jag gör även självförtroendebyggande saker som agility, spår, lek etc. Så när det kommer en sådan sak att hunden reagerar på en navkapsel så kan vi bara rycka på axlarna och gå förbi, för det är bara en droppe i havet just då och hunden fattar att eftersom matte inte reagerar så är det inget att bry sig om. Så nästa gång vi ser något liknande och jag inte gjorde en big deal av det så minns hunden och bryr sig inte. Men som sagt, det handlar inte om att hunden springer iväg eller fastnar i en negativ tankebana och blir okontaktbar (sådant är rena rädslor som är väldigt svårt att träna och absolut inte det jag tänker på) - den blåser upp sig och boffar för jättelöjliga saker istället. Viktigt är bara att själv vara tygg och lugn och inse att hunden är ung och korkad emellanåt också - och det ska de få vara enligt mig :)
Undrade just mest om det skulle vara svårt att hitta en bra uppfödare men skönt att det inte verkar som det :)

Yes, eller rättare sagt lite utanför Sthlm (dock i Sthlms län). Ridhuset var dock när jag bodde en bit utanför Gbg, men rastgårdar m.m. finns lite överallt, dessutom är jag en jäkel på att resa runt till lämpliga promenadställen bara för att det är så kul att se något nytt :p

Visst är det latmaskigt, men så skönt det är att vara lite lat av sig ;) Dessutom räddar det min rygg och mina axlar. När jag går med vanligt läderkoppel så spänner jag mig omedvetet för att hålla upp kopplet från marken osv, men med flexit som drar in sig självt så kan jag gå som om jag inte höll i något koppel. Hur skönt som helst och min onda rygg har faktiskt slutat göra ont sen jag började med flexi. Visst har jag vanliga läderkoppel också, de används tex om jag åker med kollektivtrafik eller morgonrastar runt huset, men det är inget jag egentligen tycker om :p Hittills har jag inte varit med om att flexit fastnat på något knepigt ställe, men jag låter inte heller hundarna busa runt i flexit. I flexit får de skritta, trava och galoppera lugnt, men mitt mål är att kopplet aldrig ska dras ut till full längd, att stoppknappen aldrig ska behövas och att de helt enkelt ska röra sig i lugnt tempo runt mig utan trassel. Det gör även att de rör sig lite liknande när de är lösa, istället för att bli "pang poff iväg" så fort de får lite mer frihet. Väldigt skönt.

Du kan mycket väl ha sett någon i vinthundstråden, tror att någon var inne och skrev något inlägg förut vid något tillfälle, men det är ingen som jag tänkt på som en aktiv medlem. Men ja, det är bara att leta upp personen, skriva till den och se om du får något svar :D
Aha, jag bor själv i täby just nu - kommunen med absolut inga rastgårdar :meh:

Visst, jag skulle vara den första som erkände att man är lat om någon frågade, så det är förståeligt! :p Man kan ju variera :)
Den hund jag var ute med trasslade in sig mest när han fick hälsa på någon annan hund och blev så himla ivrig - ett koppelmardröm :crazy::D

Hm, tror att jag faktiskt ska göra det!
 
Vad intressant! För jag håller på att läsa igenom RAS för alla raser jag är nyfiken på och i just mittelspitzen stod det såhär: "En sammanställning av svaren visar att raserna ej är behäftade med några kända sjukdomar och har god hälsa." Det lät ju väldigt bra tyckte jag ... lite för bra :cautious: Men hittade sedan att föräldrarna skulle vara ögonlysta och något om patella som du nämnt. Men jag hittade inget om ögon, konstigt nog.

Men vad kul att få höra om eran, jag måste erkänna att jag är extra förtjust i långpälsade med spetsade öron :love: Vet du om det är någon skillnad på mittel- och kleinspitz? Det var lite skillnad på SKKs infon om dem som gjorde att jag valde mittelspitz men jag vet inte riktigt om jag kan lita på det?

Och hur aktiv är eran om jag får fråga? Blir hon rastlös pga för lite aktivitet någon gång? :)

Det finns en ganska allvarlig ögonsjukdom hos dem om jag förstått det rätt. Men det har bara funnits ett fall i Sverige. Så den är väldigt ovanlig.

Ja, de är verkligen fantastiskt söta.

Enda skillnaden mellan mittel och klein är storleken. Jag vet att man tidigare fick para mellan raserna och registrera dem som renrasiga. Vår uppfödare sa när vi köpte Iza att om hon blev för liten kunde man med mätintyg registrera om henne till kleinspitz.

Hon är så aktiv som vi gör henne. Det har bara hänt ett fåtal gånger att hon har tuggat på möbler för att hon har tråkigt. Hon har aldrig något emot att vi ska titta på film och ibland går hon hellre till TV-rummet än mot ytterdörren. Om man inte har godis så klart, för då vill hon vara precis där man är.

Några dagar utan promenad går bra, men vi har stor trädgård hon kan springa runt i.
 
Nu ska jag vara lite jobbig och föreslå en helt annan hundras, men den liknar inte någon av dom du verkar intresserad av hittills så det kanske inte blir så jobbigt ändå :D

Norsk Lundehund! http://www.skk.se/hundraser/norsk-lundehund/

Jag har bara träffat ett par stycken, men de har varit otroligt lugna, sociala på ett lagom sätt och det verkar vara en oerhört frisk ras. Det finns dock tydligen en ärftlig sjukdom i rasen, som rasklubben verkar vara mycket väl medveten om och som de arbetar med att få bort.

Dom har sex tår, är otroligt viga (kan ofta böja bak huvudet så långt att pannan nuddar ryggen) och kan dessutom stänga sina öron - några arv dom har med sig sedan de användes för att jaga Lunnefågel i klippskrevorna vid de norska fjordarna :)

Bild lånad från Lundehund.se:
page2-1002-full.jpg
 
Nu ska jag vara lite jobbig och föreslå en helt annan hundras, men den liknar inte någon av dom du verkar intresserad av hittills så det kanske inte blir så jobbigt ändå :D

Norsk Lundehund! http://www.skk.se/hundraser/norsk-lundehund/

Jag har bara träffat ett par stycken, men de har varit otroligt lugna, sociala på ett lagom sätt och det verkar vara en oerhört frisk ras. Det finns dock tydligen en ärftlig sjukdom i rasen, som rasklubben verkar vara mycket väl medveten om och som de arbetar med att få bort.

Dom har sex tår, är otroligt viga (kan ofta böja bak huvudet så långt att pannan nuddar ryggen) och kan dessutom stänga sina öron - några arv dom har med sig sedan de användes för att jaga Lunnefågel i klippskrevorna vid de norska fjordarna :)

Bild lånad från Lundehund.se:
page2-1002-full.jpg
Jag har faktiskt tittat på den! Väldigt vacker och lät lagom :love: Fast på rasklubbens hemsida beskrivs dem som energiska vilket får mig att tveka lite. De låter annorlunda på den sidan än hur du beskriver dem som :crazy:
Men den är visst väldigt sällsynt? Har för mig att jag läste någonstans att man ska helst delta i aveln med sin hund om man skaffar en sån (fast jag kan ta fel på ras, minns inte riktigt) och eftersom jag inte har något mål på avel alls går sånt bort.
 
Det finns en ganska allvarlig ögonsjukdom hos dem om jag förstått det rätt. Men det har bara funnits ett fall i Sverige. Så den är väldigt ovanlig.

Ja, de är verkligen fantastiskt söta.

Enda skillnaden mellan mittel och klein är storleken. Jag vet att man tidigare fick para mellan raserna och registrera dem som renrasiga. Vår uppfödare sa när vi köpte Iza att om hon blev för liten kunde man med mätintyg registrera om henne till kleinspitz.

Hon är så aktiv som vi gör henne. Det har bara hänt ett fåtal gånger att hon har tuggat på möbler för att hon har tråkigt. Hon har aldrig något emot att vi ska titta på film och ibland går hon hellre till TV-rummet än mot ytterdörren. Om man inte har godis så klart, för då vill hon vara precis där man är.

Några dagar utan promenad går bra, men vi har stor trädgård hon kan springa runt i.
Aha, men åh, det är ju så många fina raser! Nu lät ju mittelspitzen perfekt också :love:
Tur att jag inte måste bestämma mig än :D
 
Jag har faktiskt tittat på den! Väldigt vacker och lät lagom :love: Fast på rasklubbens hemsida beskrivs dem som energiska vilket får mig att tveka lite. De låter annorlunda på den sidan än hur du beskriver dem som :crazy:
Men den är visst väldigt sällsynt? Har för mig att jag läste någonstans att man ska helst delta i aveln med sin hund om man skaffar en sån (fast jag kan ta fel på ras, minns inte riktigt) och eftersom jag inte har något mål på avel alls går sånt bort.

De två jag har träffat ägs av en gammal gubbe som haft lundehundar länge, och den andra av en äldre tant som blev förälskad i gubbens lundehund när hon träffade den på en buss :)
Ingen av dem gjorde något mer än promenader och lite hjärngympa, och det verkade vara lugna och tillfreds hundar båda två.
Kan ju tillägga att jag träffade dem när jag jobbade på hundcafé, och ingen av dem hade problem med den miljön utan låg lugnt vid sina ägares sidor :)
 
De två jag har träffat ägs av en gammal gubbe som haft lundehundar länge, och den andra av en äldre tant som blev förälskad i gubbens lundehund när hon träffade den på en buss :)
Ingen av dem gjorde något mer än promenader och lite hjärngympa, och det verkade vara lugna och tillfreds hundar båda två.
Kan ju tillägga att jag träffade dem när jag jobbade på hundcafé, och ingen av dem hade problem med den miljön utan låg lugnt vid sina ägares sidor :)
Det låter ju jättefint!

Jag var på mobilen förut så jag kunde inte läsa noggrannare (jobbigt) på rasklubbens hemsida men nu läste jag lite mera och ååååh, mitt hjärta smälter :love:
"Lundehunden har ett underbart kroppsspråk; de skuttar upp och vidrör dina fingertoppar med sin nos när du är på promenad eller hoppar emot dina vader med sitt bröst bara för att säga "Hej, här är jag!". De gnider sitt huvud och sin nos emot dina ben bara för att tala om att de älskar dig eller när de fått en smaklig måltid, precis som en nöjd katt."
... Jag tror att jag dör av sötchock :love:

(jag är van vid en katt som skyndar sig fram rakt under ens fötter så det är bara gulligt tycker jag :D)

"Lundehunden lär sig snabbt och lätt. Man behöver knappt träna dem alls, man kan gott påstå att det är tvärtom. Den gyllene regeln är att alltid komma ihåg att arbeta MED din lundehund, inte EMOT den! Denna hund älskar att vara med sin ägare och familj, de bryr sig inte om andra människor eller andra hundar. De är extremt lojala och ger dig all sin uppmärksamhet."
Var kan jag köpa en? :angel::D
 
Men jag oroar mig över att uppfödarna verkar beskriva deras hundar som aktiva och rasklubbens hemsida dem som energiska, det stämmer ju inte riktigt in med min önskemål :crazy:
 
Men jag oroar mig över att uppfödarna verkar beskriva deras hundar som aktiva och rasklubbens hemsida dem som energiska, det stämmer ju inte riktigt in med min önskemål :crazy:

Som sagt, jag har ju bara träffat de där två, så det är ju mycket möjligt att dem inte var representativa för rasen :)
 
Jag får nog se till att knåpa in en tid för hundmässan i december(?), ta med mig listan och hoppas på att "mina" raser finns där! :D
 
Ja, gör det :) Ett annat tips, om du inte orkar vänta till december ;), är att gå till t ex Himmelska Hundar på Hedinsgatan (såg att du bor utanför Stockholm). Jag har jobbat där tidigare, och på helgerna är det ofta mycket folk och hundar av alla de slag :) De flesta pratar väldigt gärna om sin ras!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 748
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 519
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 265
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 327
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp